- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Toyota Yaris 1,33 VVT-i Style Edition

Masser af stil og praktisk funktion

 


Af Søren Clauding - april 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Toyota Yaris Style Edition i Motorradioen


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


Det ville være synd at sige, at der ikke er kommet mere stil over Toyota Yaris især i den seneste generation. Stil og pondus – og masser af god funktion. Det gælder især den bil, vi denne gang har prøvekørt, en knaldrød Toyota Yaris ”Style Edition” med 1,33 liters benzinmotor.

 

Toyota satser jo normalt målrettet på hybrid teknologi. Med god grund og med stor succes – bilejerne har virkelig taget hybridteknologien til sig, dels pga. miljø-hensynet, tror vi, men måske især hensynet til pengepungen. 30,3 kilometer på en liter benzin er ikke at kimse af.

 

Langt på literen – også i praksis

Men versionen med 99-hestes benzinmotor er nu heller ikke dårlig. Med den kan man køre 20,4 km/l. Og da hybrid-beregningen kræver, at man i praksis kommer forholdsvis tæt på begrebet ”blandet kørsel” og ikke tilbringer al for megen tid på motorvejene, er forskellen i praksis noget mindre.

 

Omvendt er 1,33-liters benzinmotoren bygget uden turbolader. Havde den haft turbolader, kunne Toyota måske have opnået en bedre benzinøkonomi på papiret. Men en turbomotor skal køres med stor præcision, hvis man skal køre den økonomisk. Den traditionelle suge-motor er meget lettere at få til at køre så langt på literen, som specifikationerne angiver, så man kommer som bilist tættere på forbrugstallet i praksis og det er vel praktikken, der tæller, når bilen først er kategoriseret i afgiftsklassen. Og den er for Yaris 1,33 den laveste, der findes (i Danmark), så der skal ”kun” bødes 310 kroner pr. halvår for den – ligesom for hybridbilen.



Påhængsvogn

Og så har benzin-udgaven en fordel, som hybrid-Yaris’en ikke kan mønstre: Den kan trække en anhænger på op til 880 kg (med bremse). Det svarer meget godt til bilens størrelse, men med hybridmotor er Yaris ikke godkendt til anhænger. Det er for mange mennesker væsentligt og derfor vigtigt at forholde sig til.

 

Til gengæld var den prøvekørte variant udstyret med et 6-trins manuelt gear, så udover benzinøkonomien giver man også afkald på den komfort, der er forbundet med automatgear. Hvad angår fartpræstationerne er der ikke den store forskel: 0-100 km/t klares på stort set samme tid og benzinbilen er 10 km/t hurtigere på toppen.

 

Kørekomforten

Yaris Style Edition i den prøvekørte udgave er prissat til 190.000 kroner. Den allerbilligste ”Style” koster blot 125.000. Men der hører mange fordele til i den dyrere model. Én af dem ser rigtig godt ud, men vi er ikke helt vilde med den: 16” alufælge i stedet for de 14” fælge, som er standard i de billige udgaver gør affjedringen fast. Og man er ikke i tvivl, når man har passeret selv de mindre ujævnheder.

 

Men det er der jo mange mennesker, der synes om. Dertil kommer aircondition, Toyota Touch med bl.a. bakkamera indbygget i 7” skærmen, el-sideruder foran, elektriske sidespejle med varme, multijusterbart læderrat, sædevarme, tågeforlygter og meget mere.

 

Style Edition

Ikke mindst det stilrige design, som direkte relateres til ”Style Edition” navnet: Den specialdesignede frontgrill, de smarte sæder med forskellige detaljer i rødt, de flotte røde paneler og andre kosmetiske tilretninger, der får Yaris’en til at se ekstra godt ud.

 

Hvad angår de brugsmæssige fordele tæller også det pæne bagagerum og den forbavsende gode benplads på bagsædet, som bl.a. underbygges af, at man kan få fødderne ind under forsæderne – det er virkelig et plus.


 

 

Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>


 


Model:

Toyota Yaris 1,33 VVT-i Style Edition

Listepris:

Kr. 189.995

Motor og transmission:

4 cyl. 1,3 ltr. Benzinmotor 99 hk. 125 Nm/4000 omdr./min. 6 M/T

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,7 sek./ 175 km/t/ 20,4 km/l / 114 g/km

Længde:

3,95 m

Bagagerum:

286 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hill Start Assist. 16” letmetal fælge. Tågeforlygter. 6 airbags. Aircondition. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Toyota Touch 2: 7” berøringsskærm, bakkamera, MirrorLink, Bluetooth, aux, usb. Isofix.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt