| 
							
							Toyota Prius er markedets eneste hybridbil. Den er 
							den første ægte hybridbil i serieproduktion – og 
							oven i købet er man godt i gang med 2. generation. 
							Den seneste generation er ikke blot miljørigtig, den 
							er også fremtidstænkt på en række punkter. Ikke 
							mindst er den i stand til at parkere selv – et 
							system, der virker, men ikke er uden plads til 
							forbedringer. Sådan er det at være pioner. 
							
							  
							
							
							”Fremtid og møljø” 
							
							Hvis man som bilkøber tænker ”fremtid” og ”miljø” er 
							Prius sagen. Den er gennemført genial i alle sine 
							funktioner. Hybrididéen er praktiseret ved at lade 
							en benzinmotor spille sammen med en elektromotor. 
							Benzinmotoren oplader batterierne under kørslen, 
							motorbremseeffekten giver direkte kilowatt til 
							batterierne og er man blid på speederfoden, kan man 
							i praksis køre forureningsfrit i tæt bytrafik. Når 
							bilen holder stille, holder benzinmotoren også 
							pause. Og fordi el-motoren reagerer øjeblikkeligt på 
							speederen, er der ingen forsinkelse, når trafiklyset 
							skifter til grønt. 
							
							  
							
							Det hele styres umærkeligt af en computer og når man 
							er blevet træt af via skærmen på centerpanelet at 
							følge kræfternes baner til og fra motorer og 
							generator, kører man bilen som en hvilken som helst 
							anden firehjuler. 
							
							  
							
							
							Elegant og tidssvarende 
							
							Det geniale er, at Toyota ikke bare har skabt en 
							hybridbil, men også har formået at gøre den elegant 
							og tidssvarende i designet, rummelig og funktionel. 
							Ingen kan se på Prius, at hér er der tale om en 
							hybridbil, hverken udvendigt eller i kabinen. 
							
							  
							
							Og så var der parkeringsassistenten… 
							
							  
							
							Mange bilister har svært ved at håndtere 
							parallelparkering endsige parkering i det hele 
							taget. Brugen af bagudvendt kamera er ikke slået 
							rigtig igennem, men faktisk er den slags en rigtig 
							god hjælp, og sådan et er Prius da også udstyret 
							med. Fidusen er ikke blot, at man kan se, hvor man 
							kører, men også, at markeringer på skærmen på 
							centerpanelet indikerer, hvor man havner henne, hvis 
							man fortsætter med at bakke med de styrende forhjul 
							i uændret position. Drejer man på rattet, flytter 
							markeringen sig og når den viser, at man kan nå 
							parkeringspladsen uden skrammer slipper man 
							bremsepedalen. 
							
							  
							
							Hvis ikke systemet altså selv tager over. 
							
							  
							
							
							Parkerer selv 
							
							Det gør det naturligvis kun, hvis man ønsker det. I 
							praksis kører man bilen frem i den position, som man 
							normalt vil placere den i, inden bakningen 
							påbegyndes. Derpå aktiverer man  
							
							systemet ved at trykke på skærmen 
							på centerpanelet. Et par justeringer og så triller 
							Prius stille og roligt på  
 
							
							Man skal under motorhjelmen før hybrid teknikken 
							afsløres. Forrest i billedet ses el-motoren, bagest 
							den kompakte benzinmotor.  %20Vivi%20Siiger.dk_6894.jpg) |