| 
							 
							Til og med juli i år var årets mest solgte bilmodel 
							Toyota Aygo. I juli måned alene opnåede den lille 
							japaner at blive den mest indregistrerede bil med 
							danske nummerplader på en enkelt måned nogensinde. 
							Ganske godt gået af en 7 år gammel bil, som oven i 
							købet er mindre end mange af konkurrenterne. 
							Spørgsmålet er: Hvorfor? 
							
							  
							
							Måske fordi den ikke er syv år gammel. Aygo er 
							løbende blevet opdateret, så sent som dette forår 
							fik den et facelift, som gik ganske dybt under 
							huden. Hvad størrelsen angår, er bagagerummets 139 
							liter godt nok beskedent, hvis man f.eks. 
							sammenligner med de nyfødte trillinger fra 
							Volkswagen, Up!, Mii og Citigo. Men hvad gør det, 
							hvis formålet med bilen er transport af 1-2 
							personer? Omvendt er den kortere – ikke mindre end 
							12 cm, hvis vi skal blive i den sammenligning, og 
							alt andet lige giver det mere parkeringsplads. 
							
							  
							
							Verdens mest pålidelige 
							
							Væsentligt er det givetvis også, at Toyota har et 
							utrolig godt ry for at bygge nogle af verdens mest 
							pålidelige biler, hvis ikke DE mest pålidelige. 
							Japanerne giver god service, forhandlernettet er 
							godt udbygget, garantien er på 3 år osv., osv. 
							
							  
							
							Men måske mest af alt: Toyota Aygo designet er 
							frisk, moderne, ungdommeligt, let og ukompliceret. 
							Som et smilende insekt, der hurtigt smutter gennem 
							trafikken. Det har gennemgået en foryngelseskur 
							gennem tiden, senest frisket ekstra op med smarte 
							diodeforlygter. Mon ikke mange, især yngre enlige 
							bilkøbere falder for det? Det er vores gæt. 
							
							  
							
							Spicet up 
							
							Den prøvekørte version står så heller ikke tilbage i 
							Aygo-sammenhæng. Den er regulært blevet spicet op, 
							på én gang fræk og elegant, potent og dynamisk 
							gennem den markante orange lakering, der går igen i 
							sædernes syninger og interiørdesignet i det hele 
							taget. Derved stiger prisen så også fra de 80.000 
							kroner, der er indstigningsprisen til 115.000 
							kroner. Men med i købet får man foruden det 
							up-spicede design en masse udstyr. Og a-pro-pos 
							udstyr havde Toyota desuden hængt så meget 
							ekstraudstyr på den lille bil, at prisen steg med 
							yderligere 40.000 kroner.  Men så har man også et 
							flot, fancy køretøj – til blot det halve af prisen 
							på f.eks. en MINI. Med lædersæder, indbygget 
							medtagelig TomTom multimedie navigation, alufælge, 
							tagspoiler og meget mere. 
							 
							
							  
							  
							
							  
							 
							
							Foruden det iøjefaldende design er en Aygo som også 
							ret funktionel. Det kan bestemt anbefales, at 
							anskaffe den med to døre i hver side, ikke fordi man 
							måske har hårdt brug for bagsædepladsen, men ganske 
							enkelt fordi det er lettere at benytte bagsædet til 
							f.eks. at smide overtøj, en taske eller indkøbspose 
							gennem en åben dør frem for at skulle vippe 
							forsædets ryglæn fremad. Og lægges bagsæderyglænene 
							ned, er adgangen til den forøgede bagageplads 
							selvsagt lettere. 
							
							  
							
							Plads til fire 
							
							I øvrigt er det faktisk muligt at være fire voksne 
							personer i en Aygo. Hvis ikke alle måler 1,80 meter 
							plus, er benpladsen acceptabel på bagsædet og man 
							kan få fødderne ind under forsæderne, så man ikke er 
							fastlåst i en bestemt siddestilling. 
							
							  
							
							Bagagerummet er lille. Det er dér, man har hentet 
							den plads, som bilen er blevet kortere end 
							konkurrenterne. Men det er absolut brugbart og 
							indeholder også plads til et reservehjul. 
							
							  
							
							Aircondition er et must 
							
							På førerpladsen og passagersædet er pladsen 
							tilstrækkelig, rattet er højdejusterbart. Men det er 
							en god idé at tilkøbe (for små 400 kroner) et 
							handskerumsdæksel. Aircondition er en del af 
							Spice-udstyret, men vælger man en billigere variant, 
							er det godt at få aircondition med, ikke alene fordi 
							man hurtigt kan køle kabinen af på en solrig 
							sommerdag, men også fordi man IKKE har recirkulation 
							af kabineluften uden aircondition. Det indebærer at 
							man ved vintertide og i tæt bykørsel må vælge mellem 
							at få varme i kabinen inklusive udstødningsrøg fra 
							lastbiler og busser eller fryse og ikke kunne se ud 
							gennem duggede ruder. Det efterlader stort set intet 
							valg. 
							
							  
							
							Ved den seneste opgradering er Aygo blevet mere 
							velkørende og komfortabel. Der er arbejdet meget med 
							støjisoleringen og dæmpningen af motorens 
							vibrationer. Det siger ikke længere klang, når man 
							lukke sidedørene, nu siger der klok. Og motorstøjen 
							er væsentlig reduceret. Vinden er det mest støjende 
							element i en Aygo, men det problem slås alle biler 
							med. 
							
							  
							
							Sprælsk maskineri 
							
							Kva sin størrelse er både forbrugstal og 
							fartpræstationer på linje med konkurrenterne, men 
							motoren er mere sprælsk og underholdende end de 
							fleste andre. Og gearskiftet er bare så let. 
							  
							
							Køreegenskaberne er selvsagt begrænset af 
							akselafstand og dækmontering, Aygo er ikke den 
							hurtigste gennem kurverne, til gengæld er 
							affjedringen relativ blød og komfortabel. 
							
							  
							
							Helt overordnet: Man går aldrig galt i byen med en 
							Toyota, heller ikke en Aygo. Og så længe Toyota kan 
							hænge på med konkurrencedygtige priser, har den 
							lille bestseller lang tid tilbage på det ikke mindst 
							i Danmark meget vigtige småbilsmarked. 
							 
							
							   |