- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Toyota Auris Touring Sports 2,0 D-4D T2+ - Optimal på langturen


Af Søren Clauding - november 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota Auris Touring Sports i Motorradioen


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>


Toyota Auris Touring Sports er stationcarudgaven af mellemklassebilen Auris. Med 2-liters dieselmotor er den optimal på langturen – og har man brug for at trække en større anhænger, campingvogn el.lign. er den kraftige diesel suveræn. Og det er vigtigt at vide.

 

For samtidig med, at Toyota med rette har stor succes med hybridteknologien, har netop denne kombination af elektromotor og benzinmotor to klare svagheder: Fordi hybridteknologien ikke anvendes ved f.eks. konstant fart på en motorvej, opnår man ikke så signifikant fremragende forbrugstal. Og så kan en hybridbil, hvor drivlinen er optimeret til ultra-økonomisk kørsel ved normale kørselsforhold, ganske enkelt ikke magte at køre med en stor anhænger.

 

Gode langfartsegenskaber

Vi har tidligere prøvekørt Toyota Auris Touring Sports, netop med hybridmotor (læs prøvekørslen af Toyota Auris Touring Sports hér >>>) og skal ikke her kommer nærmere ind på de funktionelle egenskaber ved stationcar-udgaven, de er dengang blevet beskrevet, blot hér konstatere, at den fungerer glimrende i forhold til de behov, man typisk har på en længere tur: Nem adgang til bagagerummet, nem betjening af de nedfældelige bagsæderyglæn, trygheden ved bagagerummets dobbeltbund, og i T+ udgaven, som bl.a. har klimaanlæg, styres kabinetemperaturen perfekt.


 

 


Oven i købet er dieselbilen udrustet med en knap, som aktiverer hurtig kabineopvarmning. En realistisk konsekvens af, at en dieselmotor varmer langsommere op end en benzinmotor og siden også fungerer ved en lavere driftstemperatur. Naturligt nok afgives der så ikke så meget varme til kølevandet, som igen ikke kan afgive så meget varme til ventilationssystemet.

 

20 kilometer på literen

Vi kørte en længere tur, mest på det danske motorvejsnet, for at få bilen ind under huden og ikke mindst for at for en idé om brændstoføkonomien. Det officielle forbrugstal siger 22,7 km/l ved blandet kørsel. Med forsigtig speederfod kan man nærme sig det tal, men mest interessant er det, at man på motorvej kan holde et forbrugstal på tæt ved 20 km/l. Men så skal der heller ikke være mange opbremsninger og efterfølgende accelerationer undervejs.

 

Dieselmotoren yder 124 hestekræfter og et drejningsmoment på 310 Nm over et bredt interval fra 1600 til 2400 motoromdrejninger/minut. Den brede momentkurve giver udmærket overskud til overhalinger og topfarten på 195 km/t er irrelevant i Danmark, men udtryk for bilens fartpotentiale, f.eks. til brug på det tyske autobahnnet.



Kørekomforten

Den prøvekørte bil var udrustet med 16” fælge. Det giver en komfortabel absorbering af også mindre ujævnheder og kan varmt anbefales fremfor større alternativer med tilhørende lavprofildæk. Styringen er helt tilfredsstillende, det samme er stabiliteten og præcisionen. Over de store danske broer mærkede man ikke meget til den middelkraftige sidevind i testperioden.



Støjniveauet er behersket. Motoren hverken hører eller mærker man meget til. Vindstøj er der lidt mere af, men absolut på et acceptabelt niveau. Ikke mindst prisen taget i betragtning: Godt 300.000 kroner er en attraktiv pris, også set i lyset af, at Toyota har et enestående ry, hvad angår kvalitet, holdbarhed og forhandlernet. Dertil kommer, at man får 3 års garanti med i købet – det er et år mere end selv anerkendte premium bilmærker tør eller ønsker give på deres biler. Tankevækkende.

 


Model:

Toyota Auris Hybrid Touring Sports 2,0 D-4D T2+

Listepris:

Kr. 303.990

Motor og transmission:

4 cyl. Turbo dieselmotor, 2,0 l. 124 hk. 310 Nm/1600-2400 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,5 sek./ 195 km/t/ 22,7 km/l /115 g/km

Længde:

4,56 m

Bagagerum:

530-1658 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. ESP. HDC. CBC. 16” alufælge. 7 airbags. Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med -begrænser. Bakkamera. P-assisten. Fleksibelt bagagerum. Isofix. Toyota Touch 6,1” skærm. Bluetooth, USB, AUX.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt