| 
							Hvad skal man med en bil, der kører kortere på 
							literen og koster mere i afgift? Bruge den til det, 
							den er bedst til, naturligvis… 
							  
							Der er gode grunde til, at bilfabrikkerne tilbyder 
							biler med forskellige motoralternativer. Men 
							sædvanligvis handler det i første omgang mest om at 
							vælge mellem diesel og benzin. Sådan er det ikke med 
							en Toyota Auris. For selvom hybrid-teknologien er 
							baseret på benzin, er teknologien så forskellig, at 
							den teknologiske løsning i sig selv er en afgørende 
							faktor. Hos Toyota vælger man med andre ord mellem 
							konventionel benzindrift, dieseldrift eller 
							hybriddrift. 
							  
							Hvorfor diesel? 
							Vi har tidligere prøvekørt Auris med hybridmotor og 
							i forbindelse med de første internationale 
							prøvekørsler af Auris og Auris Touring Sports også 
							med konventionelle benzinmotorer. Nu var det tid til 
							at gå lidt mere i dybden med Auris 2,0 D-4D, dvs. 
							dieseludgaven af Toyota Auris, i dette tilfælde med 
							en 2-liters 124-hestes turbomotor. Målet var at 
							afdække, hvorfor man skal vælge – eller fravælge – 
							dieselvarianten til fordel for en af de andre. 
 
							 
 
							Dieselbilen udmærker sig ved, i sammenligning med 
							f.eks. hybridudgaven, kun at køre 23,3 km/l i stedet 
							for 26,3. Den koster 2760 kroner i ejerafgift om 
							året i stedet for 580. Og den har 12 hk færre end 
							hybridvarianten. D-4D koster godt nok kun 287.000 
							kroner med det såkaldte T2+ udstyr mod 308.000 
							kroner for hybridbilen med det nogenlunde 
							tilsvarende H2+ udstyr, men den har da også kun 
							manuelt gearskifte i stedet for det trinløse 
							automatgear, hybridudgaven tilbyder. Der er altså 
							ikke umiddelbart meget, der taler til 
							dieselvariantens fordel. 
							  
							Sammenligner man D-4D med den konventionelle 
							benzinversion, er forholdet som mellem enhver anden 
							bil, der kan købes med enten diesel eller 
							benzinmotor. 
							  
							Dårligere brændstoføkonomi – eller??? 
							Ud fra den brændstoføkonomiske synsvinkel er 
							hybridbilen umiddelbart at foretrække. Men 
							dieselolie er lidt billigere end benzin, så 
							prisforskellen udligner til dels forskellen i 
							brændstofforbruget. Forskellen i
							 ejerafgift 
							er selvfølgelig til at tage at føle på, og så har 
							hybridbilen fordelen ved en lydløs og yderst 
							komfortabel motorgang. 
							  
							Men det afgørende er, hvad man får i stedet? 
							  
							Dieselbilen støjer lidt mere, men med stabil fart er 
							støjen minimal. Fart præstationerne er overraskende 
							nok bedre. Dieselbilen når 100 km/t på 10 sekunder 
							og topfarten er 200 km/t (versus 10,9 sek og 180 
							km/t for hybriden) og netop fordi den kan køre så 
							hurtigt, satte vi os for, også at afprøve D-4D på en 
							tysk autobahn. 
							  
							Roligere kørsel og stor trækkraft 
							To andre faktorer er vigtige bag et dieselvalg: 
							Dieselbilen vejer 215 kg mere end f.eks. 1,3 benzin 
							og 160 kg mere end 1,6 benzinvarianten. Det giver en 
							mere rolig kørsel. Og: Dieselbilen må trække 1,5 
							tons – hybridbilen må ingenting trække… 
							  
							Hvad angår de funktionelle egenskaber er forskellen 
							minimal. Man har imidlertid med dieselbilen valgt 
							16” fælge i stedet for eksempelvis de 15” fælge, der 
							er monteret på en hybrid-Auris. Det giver en mindre 
							komfortabel affjedring. Især de mindre ujævnheder 
							absorberes lidt dårligere af de lidt større dæksider. 
							Forskellen er dog så stor, hvilket formentlig kan 
							tilskrives den lidt større vægt (D-4D vejer 35 kg 
							mere end hybridbilen og mervægten ligger 
							hovedsageligt på forakslen). 
 
							 
 
							Sofistikeret baghjulsophæng 
							Inden højfartsprøven på de tyske autobahns skal man 
							være opmærksom på, at baghjulsophænget er anderledes 
							på Auris med den store 2-liters diesel end på 
							udgaven med den mindre 1,4 liters diesel og 
							tilsvarende 1,3 liters benzinmotor. På Auris D-4D 
							anvendes dobbelte wishbones derude bagtil og derfor 
							kan man ikke sammenligne køreegenskaberne med de 
							billigere modelvarianter. 
							  
							Synd nok, for selvom de mindre ikke kan køre så 
							hurtigt, er det netop ved hastigheder på 200 km/t og 
							derover at en bils sande jeg virkelig kommer til 
							udtryk – når det gælder kørefærdighederne. Vi var 
							ganske enkelt vildt imponerede over, hvor stabilt og 
							sporsikkert Auris’en klarede 200+. Nedad bakke og i 
							medvind ramte vi 210 km/t (på den eksterne 
							GPS-styrede navigator med stort set ingen usikkerhed 
							– på bilens eget speedometer kørte den endnu 
							hurtigere) og køreegenskaberne var fortræffelige. 
							  
							Overraskende god 
							Den tekniske forklaring er de gode hjulophæng, en 
							passende vægt med overvægt på fronten og en god 
							aerodynamik. Men sandt at sige havde vi ikke 
							tiltænkt en Auris så gode køreegenskaber ved så høj 
							fart – og de er tilsvarende gode, naturligvis ved 
							lavere hastigheder. 
							  
							På det danske vejnet, der ofte er præget af ujævn 
							asfalt, er Auris D-4D også god, trækkraften ud af 
							kurverne er glimrende, men det er på plan asfalt og 
							landevejs/motorvejsfart den gør sig bedst. 
							  
							Derfor: Skal Auris’en køre meget og også gerne 
							hurtigt, skal den ofte køre med læs og skal man have 
							mulighed for at trække en anhænger, er D-4D det 
							indlysende valg blandt de mange varianter. 
 
							 
							En svaghed ved en dieselmotor er lang opvarmnings tid, som især er et problem om vinteren. 
							Det har man løst ved elektrisk at booste opvarmningen ved tryk 
							på en knap.  |