- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Subaru XV 2,0i Sport aut.

Firehjulstræk for hvermand


Af Søren Clauding – maj 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link til importøren


Der kører ikke mange Subaru’er i Danmark. Alle Subaru’er, bortset fra sportsvognen BRZ, er nemlig firehjulstrukne, og ligeså mange fordele, der er ved træk på alle fire hjul, ligeså mange ulemper er der, ikke mindst i Danmark, hvor afgiftssystemet ikke lige præcis er befordrende for 4X4. Men har man behov for det, en Subaru XV byder på, er det en glimrende bil – og prisen har den nordiske importør også fået styr på.

 

Det sidste er vigtigt, fordi der er en enkelt og ofte afgørende ulempe (plus et par småting) ved 4X4’ere: Økonomien.

 

En Subaru XV som den prøvekørte 2-liters benzin-udgave med automatgear af CVT-typen koster 410.000 kroner. Men med i prisen får man også temmelig meget udstyr.

 

300.000 kroner for den billigste

Imidlertid kan man for blot 300.000 kroner komme i besiddelse af en Subaru XV, den er da udrustet med en 1,6-liters 114-hestes benzinmotor. Og vil man have en som den prøvekørte, og gerne er fri for automatgearet, er prisen 380.000 kroner.

 

Dermed er Subaru’en helt på niveau med konkurrenterne. Den billige version er oven i købet meget prismæssig attraktiv. Det burde alt andet lige sætte mere gang i købet af de japanske biler i Danmark.

 

Boksermotorens fordele

Fordi en Subaru er unik. Uanset model er den udstyret med boksermotor. I en boksermotor er cylinderne placeret fladt, overfor hinanden. Derved bliver vibrationsniveauet lavt, den kan placeres lavt i motorrummet, så tyngdepunktet i bilen bliver lavt. Det sidste har den fordel, at man ikke behøver så kraftig krængningsstabilisering og dermed kan man undgå en meget fast affjedring – og alligevel opnå gode, stabile og til en vis grad også dynamiske køreegenskaber på plan vej.

 

Det har så den anden fordel, at man off-road har gavn af den noget blødere affjedring, for på ujævnt underlag skal hjulene ved affjedringens hjælp finde ned i hullerne og sikre greb i underlaget. Det er ofte et problem i landevejs-optimerede SUV’er.

 

Optimale køreegenskaber on- og off-road

Man får med andre ord en komfortabel affjedring og en bil med gode køreegenskaber både på plan vej og væk fra vejen. Frihøjden på 22 cm forbedrer også fremkommeligheden i terrænet. Alle de egenskaber har Subaru XV og derfor er den en ideel bil til de, der måtte have brug for dens unikke egenskaber. Vi forestiller os at den især appellerer til mennesker, der bor på landet eller ofte færdes der, til kørsel med anhænger, campingvogn såvel som hestetrailer etv.

 

Hvad køreegenskaberne angår spiller det symmetriske firehjulstræk også en rolle. I en Subaru er drivakslerne i hver side lige lange, dvs. der opstår ikke uoverensstemmelse mellem hjulene i hver side. Dermed er stabiliteten meget høj og kræver ikke i samme grad elektronisk kontrol. Det er dog ikke noget, man mærker til ved almindelig kørsel. I en kritisk situation vil man opleve fordelen og i begrænset omfang også på fugtig vej.

 

Pladsforholdene

Subaru SV er den mest kompakte af Subaru SUV’erne. Den er ikke sofistikeret at se på eller særlig fancy, det er teknikken derimod. Om indretningen og pladsanvendelsen kan siges det samme. Taget i betragtning at den måler 4,45 meter i længden, er et bagagerum på 380 liter ikke overvældende. Forklaringen er naturligvis, at der skal være plads til bageste differentiale dér, hvor en forhjulstrækker har ekstra plads til bagagen, men også, at boksermotoren tager forholdsvis meget plads i motorrummet.

 

Det skal dog tilføjes, at bagsæde-benpladsen er fremragende. Og i en snæver vending kan den naturligvis konverteres til bagageplads. Officielt kan man opnå 1270 bagagerumsliter, når bagsæderyglænene er lagt ned.



Glimrende benzinøkonomi

I den prøvekørte version disponerede vi over en 150-hestes benzinmotor, som er en udmærket maskine. Ikke specielt spændende og den gør ikke XV’eren til en racerbil. Men det er den heller ikke tænkt som. 100 km/t klares på 10,7 sekunder men brændstoføkonomien er overraskende god: 15,2 km/l i en mellemklasse personbil med 150 hk er udmærket. Og da den jo altså også inkluderer firehjulstræk, er det rigtigt godt.



Det trinløse CVT automatgear var en del af pakken, og sandt at sige er oplevelsen ikke god nok i en Subaru XV. Det fungerer bedre i den lidt større Forester. Tilkoblingen er for kontant, man skal være meget blid med speederfoden for ikke at starte i ryk, og man mister lidt af fornemmelsen af kørebanen, fordi gearkassen tilstræber at motoren kører med næsten fast omdrejningstal.

 

Automatik mere økonomisk end manuel

Sidstnævnte gør den dog så godt, at benzinøkonomien på 15,2 km/l alene opnår med automatgear. Med manuelt gearskifte er fabrikstallet 14,5 km/l.

 

Udstyret i den prøvekørte udgave er sammen med automatgear med til at retfærdiggøre prisen. Det inkluderer multifunktions læderrat, bakkamera (men skærmen er ikke stor), fartpilot, 2-zone klimaanlæg. El-sidespejle ed varme, regnsensor og Xenon nærlys.

Subaru XV i Motorradioen



Model:

Subaru XV 2,0i Sport aut.

Listepris:

Kr. 409.900

Motor og transmission:

4 cyl.2,0 ltr. Boxer benzinmotor, 150 hk. 196 Nm/ 4.200 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,7 sek./ 187 km/t/ 15,2 km/l / 153 g/km

Længde:

4,45 m

Bagagerum:

380-1270 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. 17” letmetal fælge. 7 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Isofix.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt