- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Subaru Legacy Sedan 2,0 D Sport

I kamp om luksusklassen


Tekst: Søren Clauding – december 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Subaru har erklæret krig: BMW, Audi, Lexus m.fl. skal ikke være ene om markedet for luksuøse mellemklassebiler. Våbnet er Subaru Legacy. Der går dog nok et stykke tid inden den velkørende japaner får gnavet sig ind på konkurrenterne, i hvert fald i Danmark, hvor kunderne kræver at få en vis portion prestige med i købet, når der skal punges ud med over 400.000 kroner. For af urandsaglige grunde skal man til Sverige, Norge og Finland for at finde den store Subaru entusiasme i de nordiske lande. Men produktet er i orden, så ret beset er det vel alene et spørgsmål om tid, før det også er eksotisk at køre Subaru i Danmark.

 

Og med den seneste generation af Subaru Legacy, er produktet mere end i orden. Bilen er større end forgængeren, den er langt mere luksuøs og elegant, der er arbejdet med detaljerne og hvad angår det symmetriske firehjulstræk, er det unikt. Dertil kommer, at lanceringen af verdens første boxerdieselmotor for et par år siden udfyldte det rum, som ikke havde været tilgængeligt for Subaru, fordi man tidligere alene havde haft benzinmotorer på programmet.

 

Brændstofforbrug

Legacy’ens eneste minus er på papiret en siden lanceringen stadig større svaghed på brændstofforbruget. Små 17 km/l er dog ikke dårligt, ikke mindst fordi tallet nææææsten kan nås i praksis. Men det er ikke helt let, når man er oppe imod konkurrenter, der officielt kan køre 18-22 km/l. Oven i købet er den prøvekørte Sports-variant dårligere (1 km/l), målt på brændstofforbruget, hvilket formentlig skyldes bredere lavprofildæk og lidt større vægt.

 

Men hold lige hestene engang: For det første er Legacy’en ikke distanceret på brændstofforbruget, selvom den måske ikke er bedst. For det andet har den firehjulstrækket, som giver den køreegenskaber i særklasse. En tur gennem det danske snelandskab med glatte veje og stor ufremkommelighed bekræfter de unikke egenskaber – og da sneen ikke var begyndt at falde denne vinter, da vi prøvekørte Legacy 2,0 D Sport, kunne vi også endnu engang konstatere, at firehjulstræk er en stor sikkerhed på tør og fugtig vej. Bilen er ganske enkelt mere stabil og man er sikret vejgreb, også selvom man mødes af klaser af efterårsglatte blade, der ellers ville gøre kørslen usikker.

 

Firehjulstræk ideelt til anhængere

Skal man bruge sin bil til at trække en anhænger – campingvogn, hestetransporter oa. er den ideel. Uanset hvad konkurrenter kan møde op med af elektronisk hjælpeudstyr, er der intet, der overgår firehjulstræk, når der køres på fedtet underlag, en græsmark eller et mudret hjulspor.

 

 

Den nye generation Legacy opleves som en helt igennem anden bil end forgængeren. Visuelt er den langt mere moderne, dimensionerne er også større og med god bagageplads, glimrende benplads på bagsædet og gode funktionelle løsninger er Subaru Legacy virkelig parat til at gnave sig ind på konkurrenterne. Også udstyrsniveauet er helt på forkant. I den prøvekørte Sports-udgave er læderindtræk standard ligesom 18” alufælge og et skørtesæt. En finesse er det højdejusterbare passagersæde!



Komfortabel affjedring

Objektivt beskrevet er affjedringen, selv på sportsudgaven, ikke udpræget fast. Det hænger antagelig sammen med, at Subaru ikke behøver benytte stive krængningsstabilisatorer til at hindre den styringsforstyrrende krængning. Den flade boxerdieselmotor, monteret i bunden af motorrummet, giver lavt tyngdepunkt og dermed mindre krængning. Den er også med til at stabilisere bilen ved højere hastigheder.

 

Hvad motoren angår, er den glimrende, ikke mindst på det danske vejnet, hvor der er behov for et godt moment ved lave motoromdrejninger, får man skal have en større bil rundt omkring de snævre kurver, der kendetegner dele af det danske vejnet. Den er imidlertid lidt støjende, i hvert fald i accelerationsfasen, og det er et handikap, når der skal konkurreres om kundernes luksus-lyster.

 


Model:

Subaru Legacy Sedan 2,0 D Sport

Listepris:

Kr. 519.900. Billigste variant: kr. 399.900

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,0 l. 150 hk. 350 Nm/1800-2400 omdr./min. Partikelfilter. Permanent firehjulstræk. 6 gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,3 sek./ 206 km/t/ 15,9 km/l /165 g/km

Længde:

4,73 m

Bagagerum:

486 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 18” alufælge. Multijusterbart læderrat. Fartpilot. 2 zone klimaanlæg. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare indklappelige sidespejle. El-sideruder for og bag. Isofix. El-justerbart førersæde. Læderkabine. Højdejusterbart passagersæde. Regnsensor.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt