- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Subaru Forester 2,0D XE

Superbil til superpris


Tekst: Søren Clauding – april 2009

Foto: Vivi Siiger – klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er svært ikke at begejstres over Subaru Forester med boxerdieselmotor. Vi har tidligere præsenteret den nye Subaru i forbindelse med de første europæiske testkørsler af bilen (læs hér>>>). Og under den længere test blev indtrykkene ikke bare bekræftet, men endnu mere positive.

 

Til en pris på bare 432.000 kroner for den billigste udstyrsvariant (522.000 for den prøvekørte version med topudstyr), placerer Subaru Forester’en så attraktivt i forhold til konkurrenterne, at det ikke er noget under, at fabrikken klarer sig bedre og bedre på det danske marked – trods finanskrise og lignende forstyrrende faktorer…

 

Imponerende brændstoføkonomi

I dagens verden er brændstoføkonomien også en vigtig faktor. Med et officielt forbrugstal på 15,9 km/l (i praksis omkring 14-15 km/l) kører Forester længere på literen end mange tilsvarende personbiler. Den har desuden kørekomfort, som var den en personbil – men her hører sammenligningen også op.

 

Subaru Forester er nemlig en ægte SUV, men af den slags, som befinder sig på så højt et teknisk niveau, at den ville have regulære off-road egenskaber, hvis man monterede off-road dæk. Den har godt nok ikke reduktionsgear. Men boxerdieselmotoren præsterer et drejningsmoment på ikke mindre end 350 Nm allerede ved 1800 omdrejninger i minutter. Kombineret med en ny 6-trins gearkasse opnår Forester så gode trækegenskaber, at den kan løse de fleste off-road udfordringer. (Læs mere om boxerdieselmotoren hér>>>).

 

Med hertil hører såvel en frihøjde på ikke mindre end 21,5 cm, stor angrebsvinkel på forhindringer i terrænet både for og bag samt et firehjulstræk med en permanent fordeling af kræfterne på 50 procent fortil og 50 procent bagtil.

 

På plan asfalt

Det er så ude i terræn’et. Men en SUV vil nok tilbringe det meste af sin tid på plan asfalt. Hér er det symmetriske firehjulstræk en stabiliserende faktor, de store hjul giver godt vejgreb og den flade motor sænker tyngdepunktet så meget, at det ikke har været nødvendigt, at monterer sportsaffjedring for at opnå høj grad af styrepræcision og retningsstabilitet ved kurvekørsel.

 

Det resulterer i endog særdeles komfortable køreegenskaber. Ingen anden SUV i samme størrelse har så høj en grad af kørekomfort som Subaru Forester. Det samme gælder støjbilledet. I sjette gear hører man ikke motoren og da den desuden er temmelig vibrationssvag, er det som at svæve på en sky.

 

Fordi en Subaru er så unik en konstruktion er halvdelen af årsagen til at anskaffe en Forester dens køre-evner. Men både designmæssigt og funktionelt hænger den også ret godt med.

 

Bred appeal

Visuelt har Forester en bred appeal. Det ydre design genspejles indvendigt i form af en let, imødekommende og meget moderne linjeføring. Der er masser af plads på begge sæderækker – overraskende nok, fordi den ydre længde blot er 5 meter og 56 cm. En del af forklaringen ligger bag bagsædets ryglæn. Bagagekapaciteten er 450 liter – tallet er pænt, men visse konkurrenter byder på endnu mere plads – men den plads er taget fra bagsædepassagererne. I Subaru Forester er fordelingen mere fornuftig og selvsagt kan ryglænene lægges ned, hvis der er brug for bagageplads frem for passagerplads. I øvrigt er reguleres bagvognen automatisk og tilpasses det aktuelle læs.


 

 


En pudsig detalje er bagagerumsgulvet, der er plant – også når bagsæderyglænene er lagt ned – men skråner nedad bagud. Umiddelbart virker det underligt men i praksis fungerer det sådan, at især tung bagage er meget lettere at trække ud af bagagerummet, fordi bunden skråner. Når bagagen skal ind, opleves problemet ikke så stort, fordi det er lettere at skubbe end at trække.

 

Udstyrsniveauet er usædvanlig højt, uanset man vælger den billigste, den mellemste eller den dyreste variant. Klimaanlæg og alufælge er eksempelvis standard på alle tre versioner. Topudstyret inkluderer Xenon-forlygter, et rigtigt lækkert læderindtræk, et kæmpemæssigt soltag, tagbøjler og fartpilot. Fælles for alle er en unik køreoplevelse som med 15-16 kilometer på literen også er helt ”politisk korrekt”.



Model:

Subaru Forester 2,0 D XE

Listepris:

Kr. 521.952

Motor:

4 cyl. 2 l. boxer dieselmotor med turbolader. 150 hk v. 3600 o/min. 350 Nm v. 1800-2400 o/min. 6 gear. Permanent symmetrisk firehjulstræk. Automatisk niveauregulering af bagvognen. Hill-start assist.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2:

10,4 sek/186 km/t/

15,9 km/l /167 g/km

Længde:

4,56 m

Bagagerum:

450 liter

Div. udstyr:

ABS. ESP. EBD. EBA. 17” alufælge. Xenonforlygter med lygtespulning. 6 airbags. El-justerbart førersæde med varme. Læderkabine. El-soltag. Nøgleløs betjening. Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Sædevarme. Isofix. Fartpilot. El-opvarmet forrude underkant. Isofix.

Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt