- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 


Biltest:

Seat Ibiza ST 1,2 TDI Reference Ecomotive

Økonomisk og funktionel til langturen

 


Tekst: Søren Clauding – maj 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har ikke prøvekørt Seat Ibiza ST på en langtur, men vi burde, for det fortjener den. Med udgangspunkt i den kompakte og veldesignede Ibiza, har Seat nemlig skabt en rummelig kompaktbil, som går rigtig langt på literen – især når man triller ud af landevejen.

 

Ikke mindre end 33,3 km/l kan man køre i en Ibiza ST 1,2 TDI Ecomotive. Mindre, naturligvis, ved bykørsel, men dér hænger den nu også godt med. Tallet for blandet kørsel er 29,4 km/l og det er et tal, man kan komme tæt på i praksis, ikke mindst fordi bilen er udstyret med et effektivt stop/start system som gør, at motoren rent faktisk stopper, når man sætter i frigear og kobler ud. Hver gang! Også når den lille 3-cylindrede dieselmotor er kold. Det er ret godt, for netop pga. motorstørrelsen tager det lidt tid, inden maskineriet er varmt.

 

Bedste stop/start

Faktisk er stop/start systemet det bedste, vi har prøvet på en dieselbil. Det fungerer præcist og prompte, uden at skulle tænke sig om først. Startfasen er næsten umærkelig – til trods for, at en dieselmotor har større kompression og der traditionelt skal bruges flere kræfter på at starte sådan en. Det er rigtig godt gået af Seat.

 

Man kan så mene, hvad man vil, om den 3-cylindrede dieselmotor. Spændende er den ikke, men det er heller ikke hensigten med en brændstofbesparende ”Ecomotive” maskine. Ecomotive begrebet svarer til VW’s ”Blue Motion” og er udtryk for, at bilen er optimeret med henblik på lavt brændstofforbrug og ringe forurening. CO2 tallet er da også så lavt som 89 g/km. Det er ret godt i en rummelig stationcar.



 

Pænt drejningsmoment

De 75 hestekræfter, som den lille diesel præsterer, bakkes heldigvis op af et pænt drejningsmoment på 180 Nm, som udvikles i omdrejningsintervallet fra 1500 til 3450/min. Det giver et konstant træk og råder lidt bod på, at ST Ecomotive skal bruge næsten 15 sekunder på at nå 100 km/t.

 

Men netop derfor er den også ideel til lange ture, hvor acceleration kun er samtaleemne, når man kører ind på motorvejen, et samtaleemne, som ændrer karakter, når der langt om længe skal tankes op. Hvor langt har vi da kørt??? ”Laaangt”, må svaret være…

 

Uvirkelig meget bagageplads

Topfarten på 173 km/t rækker til en tysk autobahn og de formidable 430 liters bagageplads på bare 4,23 meters længde er næsten uvirkelige. Men de er der og medfører omgående, at man udnævner bagsædepassagererne til taber i spillet om plads. Det er de imidlertid ikke, der er rimelig plads til langbenede bagsædepassagerer. Hvad hemmeligheden er, skal ikke kunne siges, men Seat har altid været gode til, at fremtrylle bagageplads.



Seat Ibiza har et flot ydre design, det er dynamisk og elegant. Men i ST udgaven går lidt af det elegante fløjten, hvad agterpartiet angår. Det er lidt kedeligt – men måske netop dét, er hemmeligheden bag den megen plads i kabinen. Man kan ikke få både i pose og i sæk.

 

Kabinen i Seat Ibiza i den prøvekørte udgave var også lidt kedelig. Designet er pænt men ret gråt, og det mangler nogle markeringer til at understrege enkelheden og give det et pift i vejret. Det findes til Ibiza/Ibiza ST, så det er nok bare os, der var uheldige med testbilen…

 

Funktion og kørefærdigheder

Funktionaliteten er helt i top, det samme er kørefærdighederne, godt hjulpet af, at Seat Ibiza i teknisk forstand er baseret på Volkswagen teknik. Det har den gavn af. Gode faste køreegenskaber sluppet løs på en plan kørebane gør den god på langturen. Komforten går ikke tabt, men på ujævn asfalt mangler den lidt.

 

Der er da også grænser for, hvad man kan forlange af en bil, der kun koster 178.000 kroner. Udstyret er dog ikke overdådigt, men den er virkelig økonomisk i drift og altså også i anskaffelse. Ikke dårligt, for så kan man bruge det, man sparer på ikke at købe en dyrere bil, til at holde ferie for.


Model:

Seat Ibiza ST 1,2 TDI Reference Ecomotive

Listepris:

Kr. 177.600

Motor og transmission:

3 cyl. Common-rail turbodiesel 1,2 l. 75 hk. 180 Nm/1500-3450 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

14,6 sek./ 173 km/t/ 29,4 km/l /89 g/km

Længde:

4,23 m

Bagagerum:

430 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. Hill-holder. 4 airbags. Multijusterbart rat. Fjernbetjent centrallås. El-sideruder for. 2 X Isofix.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt