- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: SEAT Ibiza 1,2 TSI 105 hk DSG Style

Sportslig og elegant


Af Søren Clauding - februar 2013 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SEAT begår med deres biler det kunststykke, at de forener elegance med sportslighed. Det gælder ikke mindst den kompakte Ibiza, når man udruster den med en 105-hestes 1,2 liters TSI motor og lader den berømmede VW DSG-gearkasse stå for gearskiftet.



Det indebærer da også en vis prisstigning. 120.000 kroner koster den billigste Ibiza. Med den nævnte drivline og det høje Style-udstyr skal man af med godt 200.000 kroner. Men så har man også en ideel kombination af sport og elegance.

 

Lukrerer på VW familieskabet

Elegancen er Ibiza født med. 1,2 liters TSI motoren er derimod et VW-produkt. På den måde lukrerer den VW-ejede spanske bilfabrik på familieforholdet. Det samme gælder undervognen, som stammer fra VW Polo og tilsvarende altså også DSG-gearet.

 

Dermed bliver Ibiza 1,2 TSI DSG den kraftigste og hurtigste af Ibiza varianterne. Med selvsamme motor tager det nemlig 1/10 sekund længere tid at nå de 100 km/t. I praksis bliver tallet givetvis endnu højere, hvorimod man kan være ret sikker på at DSG dobbeltkoblingsgearet klarer operationen på samme tid hver gang. Det officielle tal siger 0-100 km/t på 9,7 sekunder – og topfarten er 190 km/t.

 

Lidt kortere på literen

Det koster dog lidt på driftsbudgettet. Med DSG-gear kører Ibiza’en 18,9 km/l – hvorimod Ecomotiv udgaven med samme motor kører 20,4 km/l. Dermed bliver ejerafgiften også højere, men det er et beskedent tal, der er tale om: 1120 kr./året.

 

Kombinationen af TSI-motoren og DSG-gearet er fortræffelig. Selv hvis man drille drivlinen og fremprovokerer længere varende gearskift, er det ikke til at få systemet til at tabe fatningen. Smidigheden er høj, kørekomforten forstærkes af de umærkelige gearskift og det underbygger undervognen, som på én gang er fast og komfortabel.

 

Bagagepladsen

Bagagerummet byder på 284 liter, benpladsen på bagsædet er lige i underkanten af en bil på 4,03 meter, hvorimod det på positivlisten tæller, at Ibiza’en må trække en anhænger på 1200 kg.

 

Styleudstyret, som er med til at retfærdiggøre den højere pris, inkludere bl.a. klimaanlæg, fartpilot, tågeforlygter (med kurvefunktion, så lyset tænder i den side, hvortil man drejer), fjernbetjent centrallås, el-sideruder foran, el-sidespejle, multijusterbart rat og højdejusterbart forsæde også i passagersiden. Sædevarme er dog ikke standard.


 

 

SEAT Ibiza i Motorradioen



Model:

SEAT Ibiza 1,2 TSI 105 hk DSG Style

Listepris:

Kr. 202.400

Motor og transmission:

4 cyl. 1,2 l turbo-benzin. 105 hk. Aut. DSG dobbeltkoblings gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,7 sek./ 190 km/t/ 18,9 km/l /124 g/km

Længde:

4,03 m

Bagagerum:

284 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. Tågelygter med kurvelys. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart rat. Klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Fartpilot. Isofix X 2.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt