- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Saab 9-3 1,8 SportSedan Linear

God pris for svensk ikon


Tekst: Søren Clauding – oktober 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Saab har altid formået at skille sig ud fra mængden. Selv efter at GM har opkøbt den svenske bilfabrik er en Saab ikke som de andre. Den er fortsat et ikon indenfor biler og prisen på 300.000 kroner for den prøvekørte 9-3 SportSedan 1,8i Linear gør den mere end almindelig attraktiv.

 

Saab har det ikke med at sprøjte nye bilmodeller på gaden. Mange vil alene af den grund mene, at Saab 9-3 er lidt forældet. Men den holder kun, hvis man kikker på tidslinjen. I teknisk forstand halter bilen ikke bagefter.

 

Nobel og sportslig

Der er flere grunde. For det første har Saab altid skabt sit eget designmæssige udtryk. Det gælder også 9-3 og da det er Saab’s helt eget udtryk kan det vanskeligt blive overhalet indenom af modeluner og ny designstil. Saab 9-3 er en nobel og sportslig men også luksuøs mellemklassebil af udtryk og af sjæl.

 

Det sidste har meget med køreoplevelse at gøre. 9-3’eren er bygget på den formidable Epsilon platform, som også lægger basisteknik til Opel Vectra, Alfa Romeo 159 og Cadillac BLS. Biler, der alle nyder godt af den enestående stabilitet og store styrepræcision, som Epsilon-platformen er synonym med.

 

Styrer godt

Bilerne er individuelt tilpasset og det gælder også Saab 9-3. Saab’en har relativt blød affjedringsrespons og er dermed ret komfortabel. Den styrer næsten ligeså godt, som var den sat op til sportslig kørsel, men trods navnet er den ingen sportsvogn, med mindre man udskifter maskineriet med eksempelvis den 280 hestes turbomotor, der indgår som én af varianterne (men så stiger prisen også til det dobbelte).

 

Største svaghed ved den prøvekørte bil er ikke bilen men motoren. Motoren er god nok, men præstationerne står ikke mål med bilens kørepotentiale og samtidig er benzinøkonomien lidt utidig. 122 hestekræfter og 13 km/l. Til sammenligning kører den nye Honda Accord, som størrelsesmæssigt er i samme kategori 13,9 km/l, dens 2-liters benzinmotor præsterer 156 hestekræfter og fartpræstationerne er tilsvarende markant bedre. Men købsprisen er også højere og set i det lys kan man jo bare bruge de 30-40.000 kroner, man sparer, på benzin. Så holder stemmer økonomien!



Godt udstyr

Udstyrsmæssigt er Saab 9-3 meget godt klædt på. 2-zone klimaanlæg, audiokontrol fra rattet, delvis læderindtræk og et glimrende musikanlæg er blot et fragment af udstyrslisten. Dertil kommer, at man føler sig godt tilpas i Saab’en.

 

Pladsforholdene

Pladsmæssigt er Saab 9-3 rimeligt stillet. Et godt bagagerum og betjening af bagsæderyglænene fra et håndgreb i bagagerummet. ”Bagageknuserne” er pakket ind i panelerne, hvor de ingen skade gør – men pladsen i bagagerummet er også givet af, at der ikke medfølger et reservehjul.


 


Designet er Saab’s eget. Det samme er den mærkværdige idé med, at tændingsnøglen skal plugges ind i konsollen mellem forsæderne. Det er et levn fra fortiden – lad den komme derop hvor tændingsnøgler skal sidde. Der er en god grund til, at ingen andre bilkonstruktører har flyttet placeringen: Nøglen er i vejen, nøglehullet samler snavs og hvis ikke man er inkarneret Saab-fan, vil man til stadighed undre sig over hvorfor. Det skal så tilføjes, at panelerne mellem sæderne er elegant designet og håndbremsegrebet indgår næsten usynligt som en del af totalbilledet.



Det kniber lidt med bagsædepladsen, hvis føreren er langbenet. Til gengæld er der meget fine pladsforhold på forsædet. Handskerummet er rigtig stort - man kan næsten ikke nå bunden af rummet, men det er det, der kaldes et positiv-problem!


 


Model:

Saab 9-3 SportSedan 1,8 Linear

Listepris:

Kr. 297.702

Motor og transmission:

4 cyl. 1,8 l benzinmotor. 122 hk. 5-trins manuel gearkasse. Forhjulstræk.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

11,5 sek/200 km/t/

13,0 km/l /CO2.

Længde:

4,65 m

Bagagerum:

425 liter

Diverse.

ABS. ESP. EDS. ASR. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder. 


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt