- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Biltest: Renault Twingo dCi75 Authentique

Afsindig langt på literen

 


Af Søren Clauding – juli 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med et nyt look og sænkede priser har Renault Twingo dCi 75 gode muligheder på det danske marked. Skulle man tro. Men den ekstreme prisudvikling – eller skulle man sige prisafvikling – på især markedets mindste biler, skal man som bilkøber holde tungen lige i munden, når man køber småbil. Derfor er de kommende ord stort set prisuafhængige, altså lige bortset fra at vi kan fastslå, at listeprisen i skrivende stund er 120.000 kroner for den prøvekørte model med dieselmotor. Men det er den måske ikke, når dette læses. Tjek selv.

 

Renault Twingo har fået en opstrammer. Det havde den også brug for. Fra at være lanceret i sin tid som en festlig og fornøjelig ungdomsbil, var den blevet meget hurtigt ”gammel”, måske ikke i sjæl, men i udtryk. Det er en sand foryngelseskur, den har gennemgået. I dag er både front og agterparti moderne og tiltalende. Selvom undertegnede ikke normalt er begejstret for brune biler, var selv farven helt acceptabel. Men helt brun var den da heller ikke, nærmest sådan lidt kobber/bronze-agtig. Se selv på billederne, de er ikke helt ved siden af. Og så skal det da også tilføjes, at den er ekstraudstyr til 4.500 kroner.

 

Komfortable køreegenskaber

Heldigvis er oplevelsen af køreegenskaberne bevaret. Hvorfor skal små biler være ukomfortable, når nu Renault og indrømmet også et par andre har dokumenteret, at trods kort akselafstand kan en affjedring udmærket være komfortabel, ja næste soft, uden at den derfor ikke er til at få rigtigt igennem kurverne?

 

Til gengæld var der altså mere spræl i forgængeren. Selvfølgelig afhængig af motorvalg. Den prøvekørte version var udstyret med en 1,4 liters 75-hestes dieselmotor. Formålet med en dieselmotor er bl.a. at køre langt på literen. Det gør Twingo’en så også. 29,4 km/l ved blandet kørsel, ikke mindre end 32,3 km/l ved landevejskørsel og op til 24,4 km/l ved bykørsel. Det er meget fine tal, men man skal være meget varsom med højrefoden for at opnå dem i praksis.



Spræl nok – ved bykørsel

Spræl er der ikke så meget af. Ved lav fart er den helt OK, altså ved typisk bykørsel. Det skyldes naturligvis det store drejningsmoment, som dieselmotoren præsterer allerede ved 1750 omdr./min og som i omdrejningsområderne under er meget tæt ved det maksimale 200 Nm. Men ser man efter på Renaults danske website, er der intet tal for 0-100 km/t. Det er da heller ikke så overbevisende. 13,5 sekunder tager det, men det er mest i den øvre del af forløbet, at der savnes lidt saft og kraft. Hvad gør det så egentlig i et land, hvor man kun må køre 80 km/t. De 170 km/t på toppen rækker såmænd udmærket til danske motorveje. Og så kan man jo indhente lidt af det, de andre vinder, når man slipper for at tanke op så ofte.

 

Den nye Renault Twingo leveres også kun med to døre plus en bagklap. Sidstnævnte skjule et bagagerum på beskedne 165 liter, som dog kan øges til næsten 1 kubikmeter, når bagsæderyglænene foldes ned. Sidedørene er store og indstigningen til bagsædet er ikke besværlig. Til gengæld er benpladsen yderst moderat, for nu at sige det mildt. Twingo’en er 3,69 meter lang og normalt ville man nok forvente, at en del af den manglende bagageplads ville kunne findes foran bagsædet, men det er ikke helt tilfældet.

 

Anderledes

Inden man har sat sig ind i bilen skal man være indstillet på at dørgrebet er noget alternativt, sammenlignet med de gængse dørgreb hos konkurrenterne. Der er måske en vanesag at skulle have fingrene ind under det bagud stræbende åbningsgreb, men dertil nåede vi aldrig i testperioden. Derpå skal man også være klar over, at har man lange ben og ikke alt for lange arme, kan det være svært at finde den rette siddeposition. Havde rattet kunnet justeres i længderetningen, havde det måske været en formildende omstændighed.

 

Sidst men ikke mindst er undertegnede ikke begejstret for centerinstrumentering. Indrømmet: Interiørdesignet er pænt og vel-udnyttet. Og en vis kompensation finder man i at hastigheden vises i et stort rundt instrument i venstre side af midterkonsollen, med store klare digital-tal.

 

OK udstyr

Twingo markedsføres kun i Danmark med det såkaldte Authentique udstyr. Det inkluderer bl.a. tonede ruder, elektriske sideruder, fjernbetjent centrallås, fartpilot og et sikkerhedsniveau genspejlet i ESP, 6 airbags og Isofix-barnestolsbeslag.

 

Twingo vinder på sine køreegenskaber og falder ikke igennem på de funktionelle egenskaber. Siden er det vel ret beset prissætningen, forsikrings- og finansieringstilbud, en god byttepris på den brugte bil osv. Der afgør valget. Plus naturligvis en god portion temperament. Og glem så ikke at den kører tæt ved 30 km/l. Det er et meget vigtigt købsargument.

 



Model:

Renault Twingo dCi Authentique

Listepris:

Kr. 119.900

Motor og transmission:

4 cyl. 1,4 l turbo dieselmotor. 75 hk. 200 Nm/1750 omdr./min. 5 gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk:

13,5 sek./ 170 km/t/ 29,4 km/l

Længde:

3,69 m

Bagagerum:

165-951 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Fartpilot. Tonede ruder. Indvendig justerbare sidespejle. Højdejusterbart rat. Fjernbetjent centrallås. El-sideruder. Isofix.


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt