- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 


Biltest: Renault Scénic 1,6 Authentique

Familiebil på ”multilbud”


Af Søren Clauding – juli 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvad gør man, når man har en udmærket og konkurrencedygtig bil, men er for lidt synlig i trafikbilledet? Man sænker prisen. Det er hvad Renault har gjort med familie-multibilen Scénic, men mest i den version, der i forvejen var billigst: Renault Scénic 1,6 Authentique.

 

Listeprisen er sænket fra 235.000 kroner, som egentlig var en OK pris for en bil med de muligheder, til 200.000 kroner. Med andre ord: Nu kan man købe en rummelig og funktionel multibil med et udmærket udstyr, selvom det er basisversionen, til samme pris som en kompakt og noget mindre mellemklassebil typisk vil koste. Det burde få Renault Scénic frem i trafikbilledet.

 

Nydelig bil

Det skal dog være i en noget anden kulør end den prøvekørte bil. Det er sjældent vi ytrer os om farver, men den kedelige brune kulør kan man slet ikke tillade at kalde en kulør. Heldigvis er smag og behag forskellig, især hvad angår farver, så det er sikkert ikke alle, der er enige.

 

Men det er helt givet, at en anden kulør ville peppe bilen op på det niveau, som den har fortjent. Renault Scénic er nemlig en ganske nydelig bil, pæne aerodynamiske linjer, med en front der på ingen måde kan kaldes for anmassende, men helt i harmoni med den elegance, som altid har været et Renault kendetegn.

 

Vinder på funktion

Det er dog på det funktionelle, især sat i forhold til prisen, at Renault skal vinde kundeandele. Forsæde interiøret er domineret af det enkle og stilrene instrumentpanel med centerinstrumentering. Sidstnævnte bliver vi aldrig glade for – men det er formentlig en vanesag at skulle skule til højre i stedet for at kikke ned, når man skal overholde fartgrænsen. Det funktionelle er i orden og en detalje som den, at passagersædets ryglæn kan lægges helt plant ned og derigennem medvirke til at forøge bagagepladsen, er en blandt mange fine løsninger.

 

Skuffer under forsæderne, rum under gulvmåtterne ved fødderne af bagsædepassagererne og hele bagsædearrangementet er det også. Bagsædet består af tre enkeltsæder, som hver især kan skydes frem og tilbage og ryglænene foldes plant ned. Kombineret med det store bagagerum på 437 liter i sin mindste udformning, som kan øges helt op til 1,8 kubikmeter, tilføres den forholdsvis kompakte bil (4,34 meter lang) et stort antal muligheder. Der er desuden Isofix barnestolsbeslag på samtlige tre bagsæder. Godt at vide i en bil, der i den grad appellerer til småbørnsfamilier.

 

God plads

Benpladsen ved bagsæderne er fremragende og adgangen til bagagerummet er det samme – og der er højt til loftet ved alle siddepladser. Bagklappen slår højt op og åbningen er i nabolaget af 1 X 1 meter. Mellem bagsæder og bagklap findes en todelt fast hattehylde – noget som ofte skal anskaffes som ekstraudstyr.

 

Udstyret i basis-versionen inkluderer også aircondition, board-computer, el-sideruder fortil, el-justerbare sidespejle med varme og varme i sæderne. Plus meget andet, som der i mange andre tilfælde skal betales ekstra for.

 

Trækvillig benzinmotor

I motorrummet findes en 110 hestes 1,6 liters benzinmotor, i øvrigt den eneste benzinmotor i Scénic modelprogrammet. Den er rimelig lydløs, vibrationsfri og trækker konstant og godt. Den omdanner ikke Scénic’en til en racerbil, men det har selvsagt heller ikke været formålet med bilen.

 

Alligevel taber man ikke terræn i trafikken, for de 100 km/t nås på under 12 sekunder og bl.a. i kraft af seks gear kan man nå 185 km/t på toppen. Tallene for benzinforbruget siger 13,5 km/l – det lyder ikke i sig selv så overbevisende, men da det viser sig, at man kommer tæt på tallet i praksis, er det på ingen måder afgørende for køb af en Scénic til den favorable pris.



En Renault Scénic 1,6 Authentique kører udmærket. Den er stabil og kører forbavsende godt gennem kurverne. Dens høje tyngdepunkt modvirkes af at den ligger godt til på vejen – helt ned til 12 cm frihøjde med læs – det gør kørslen både tryg og komfortabel. Og kommer man i en katastrofeopbremsningssituation aktiveres havariblinket automatisk!


 

 

 


Model:

Renault Scénic 1,6 Authentique

Listepris:

Kr. 199.900

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l benzinmotor. 110 hk. 151 Nm/3750 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,7 sek./ 185 km/t/ 13,5 km/l /174 g/km

Længde:

4,34 m

Bagagerum:

437-1637 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Multijusterbart rat. Aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Sædevarme. 3 X Isofix.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt