- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Renault Megane Coupé RS 2,0 T 250

Landevejsracer til banerace

 

 


Af Søren Clauding - januar 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En racerbil skal have baghjulstræk. Eller firehjulstræk. Men det gælder ikke altid. I hvert fald har international motorsport i de senere år vist vejen for forhjulstrukne biler og den regerende verdensmester i standardvognsracing er forhjulstrukken. Undertegnede er dog af den opfattelse, at en racerbil bør have baghjulstræk. Eller VAR af den opfattelse. For en rap køretur på FDM Sjællandsringen vendte op og ned på dén opfattelse.

 

Ikke helt, for en racerbil må fortsat meget gerne have baghjulstræk, eller firehjulstræk. Men nu ”må” den også gerne have forhjulstræk. Dermed sagt, at køreoplevelsen i den avancerede, men på mange måder også ret basale Renault Megane Coupé RS var så god, at det var lige før, at man kunne blive forfalden til forhjulstræk.

 

Hvorfor?

Fordi Renault har anvendt al deres ekspertise udi kunsten at bygge racerbiler til at skabe Megane Coupe RS. Fabrikken har integreret motorsportsafdelingen ”Renault Sport” i udviklingsarbejdet, det har smittet af på designet, hvor ”Renault Sport” har sat sit aftryk i helt bogstaveligste forstand på instrumentpanelet, på det fancy sports-interiør men mere end noget sted på bilens sublime køreegenskaber.



Havde det ikke været fordi

Havde det ikke været fordi asfalten var våd, havde det ikke været fordi træningen forud var ikke eksisterende, havde det ikke været fordi der skulle indtales et radioindslag samtidig, havde det ikke været fordi undertegnede i bund og grund var en kylling pga. af punkt 1 og 2, ville topfarten for enden af langsiden på FDM Sjællandsringen mindst have ramt 175 km/t, måske endda også højere. Nu blev det til 160, og det er meget for en gadebil med 250 hestekræfter.


2-liters turbomotoren yder 250 hestekræfter.


Og det kunne da så også alene lade sig gøre, fordi den bil står så utrolig godt fast gennem svingene og er så letkørt, at det er lige før man får storhedsvanvid, indtil man indser, at det er altså bilen og ikke én selv, der er så god.

 

Præcis – hele vejen rundt

Det, der gør den god, er ikke kun et godt vejgreb, det er også RS’erens evne til at gøre det muligt at udnytte det gode vejgreb. Indstyringen i svingene er så præcis, bilens opførsel så tillidsvækkende (læs: stabil), at man lader det smidige maskineri trække køretøjet frem til accelerationspunktet i en let udskridning, præcis så meget som det velafstemte ESP system tillader, og siden med let assistance fra ESP, tractioncontrol og elektronisk spærredifferentiale accelererer ud af svingene med superpræcis kontrol og optimalt vejgreb. ESP’en kan vælges på forskellige niveauer, afhængig af hvor meget racerbil der skal køres, men det er godt at have den, når det er vådt.

 

På våd asfalt får elektronikken i sådan et køretøj også lov til at vise, hvad det dur til. Og det dur, kan vi godt fastslå!

 

Glemte for øvrigt…

…glemte for øvrigt lige at fortælle, at der også var vinterdæk på de brede fælge. Ups, endnu en årsag til at de 160 km/t er noget særligt, for vinterdækkene var smallere end standard dækkene og temperaturerne lå lige deromkring, hvor sommerhjul ville kunne have klaret det mindst ligeså godt. Men en bil skal også kunne præstere i koldt vejr. I hvert fald når den er en landevejsracer.

 

Den hurtige kørsel hører alene hjemme på en afspærret bane. Landevejsrace er dømt ude, hvis føreren har nogen form for fornuft med sig, når han glider på plads i de smarte sorte sportssæder med gule syninger og griber fat i det kraftige læderrat, hvor syningerne ikke blot er gule men også samlet i et sigtekorn. RS’eren skal også fungere på landevejen og det gør den. Både gennem de meget fine køreegenskaber, som kan redde mange flere kritiske situationer end gyngende og dårligt konstruerede brugsbiler. Og gennem en overraskende overmåde acceptabel kørekomfort, som slet ikke hænger sammen med de suveræne egenskaber ved racer-agtig kørsel.

 

Plads til lidt lir

Renault Megane Coupé RS er som sådan en perfekt kombination af en smart iøjefaldende landevejsracer, der med ét forvandles til en baneracer, når den slippes løs på racerbanen. På nogle områder er Renault lidt for meget fransk. Gul omdrejningstæller, alene retfærdiggjort af Renault Sports logo-farve (for motoren har omdrejningsbegrænser), ville ingen sportsvognsproducent med respekt for sig selv have bygget ind, side om side med sort speedometer med hvide tal. Men det behøver jo heller ikke kun være ”seriøs, professionel racersport” med et selvhøjtideligt udtryk, der styrer designet. Lidt lir har man vel lov at glæde sig over, når nu der skal slippes 457.000 kroner for herligheden. Og, by the way: Renault har lige sat prisen ned til 432.000 kroner. Er det ikke herligt!



De 432.000 kroner er dog fortsat mange penge for mange og til at komme i nærheden af for nogle, men bestemt ikke særlig meget i sammenligning med flere konkurrenter. Det er imdlertid næsten ubegribelig lidt, når man fratrækker sponsoratet af den danske statskasse og de penge som distributionsleddet skal have for at gøre køretøjet tilgængeligt på det danske marked. Der bliver vel ikke ret meget mere end 120-130.000 kroner tilbage til Renault fabrikken. Utroligt at de kan skabe den bil for de penge. Om det så er årsagen til, at der kun produceres et par tusinde af Megane Coupé RS skal vi lade være usagt. Men måske betales en del af udviklingen af marketingafdelingen. De har nemlig alle kort på hånden til at dokumentere, at Renault kan bygge nogle rigtig fede biler…


Hvis nu blot banen havde været tør.

 

Bemærk "sigtekornet" på rattet. Gule syninger som på sæderne.


Model:

Renault Megane Coupé RS 2,0 T 250

Listepris:

Kr. 431.900

Motor og transmission:

4 cyl. turbobenzinmotor 2,0 l. 250 hk. 340 Nm. 6 manuelle gear. Forhjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

6,1 sek./ 245 km/t/ 12,2 km/l /190 g/km

Bremser: Brembo 340 mm skiver for

Hjul:

245/40-18

Længde:

4,30 m

Bagagerum:

344-1024 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 18” alufælge. Xenon lygter. Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Højdejusterbart passagersæde. Fartpilot. Sædevarme. Regnsensor. P-sensor. Splitbagsæde. Nødreservehjul.


0-100 km/t på 6,1 sekunder.

 

340 mm Brembo bremseskiver mod normalt 280 mm.

 

Sportssæderne har gule syninger - det fremgår ikke alt for tydeligt på billedet...

 

Bagagerummet rummer 344 liter.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt