- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Renault Laguna Sport Tourer 2,0 Privilege

Unik, elegant og gennemarbejdet


Tekst: Søren Clauding – juni 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Renault Laguna har visse kendetegn til fælles med forgængeren. Heldigvis, for det indikerer, at man har videreudviklet på en i forvejen udmærket bil. Den nye er endnu bedre, for den virker, hele vejen igennem.

 

Det skal nemlig ikke være nogen hemmelighed, at vi tidligere har oplevet små og som regel elektriske skavanker ved de meget moderne og sofistikerede Renault’er. Aldrig noget fatalt, de kunne altid køre, men småting, der ikke virkede som de skal. Den nye Laguna virker i alle ender og kanter – og det er ingen grund til at tro, at vi bare har været heldige med den bil, vi prøvekørte.

 

Gennemarbejdet

Sagen er nemlig den, at det virkelig ser ud som om den nye bil er gennemarbejdet. Det er vel også rimeligt at forvente af en bil, som i basis version koster 400.000 kroner. Men det er den så også. Dertil kommer en række fine detaljer, som dokumenterer, at man har været nede i alle hjørner af bilens funktion og gjort tingene rigtigt. Det er en god oplevelse.

 

Det gælder f.eks. det 100 procent heldækkende bagagerumsdækken af rullegardins-typen. Ikke bare er det fuldstændig heldækkende, men man åbner det elegant ved at trykke på dækkenets bagkant (altså den, der vender bagud i bilen) og så glider det automatisk op. Den prøvekørte model er Sport Tourer – altså en slags sportslig stationcar. Hér lægger man også mærke til, at fastsuringsøjnene skjuler sig under bagagerummets dobbeltbund og foldes ud, når de skal i brug. Dertil kommer, at håndtag i siden af bagagerummet tæt ved åbningen udløser bagsæderyglænene, når de skal foldes ned.



Eneste tunge oplevelse derude bagtil er bagklappen, i bogstaveligste forstand, for den er virkelig tung.

 

Grand Touring

”Sport Tourer” kan bedst beskrives som en moderne Grand Touring, altså GT bil i den oprindelige betydning: En stor rejsebil. Den beskrivelse retfærdiggør navnet, det samme gør den skrånende bagklap, som er elegant, om end den sluger lidt bagageplads. Men da der er plads nok i bagagerummet er det nu ikke det store problem.

 

På bagsædet er pladsen acceptabel – bilen er da også 4,8 meter lang, så der har været lidt af give af. Men høje herresko har det vanskeligt under forsædernes nederste bagkant. Måske skal man bare skifte til et mindre skonummer.



Helt elektrisk

På førersædet er oplevelsen enestående. Yderst elegant, alle funktioner er elektriske (og de virker) og meget let tilgængelige. Det gælder

 


 

2-zone klimaanlægget, mp3-spilleren og oplevelsen af de ni højtalere forvandler Laguna’en til en koncertsal.

 

”Sport” i modelbetegnelsen refererer til det sportslige design. Præstationerne er nu heller ikke at foragte, for den civiliserede 140-hestes benzinmotor gør det muligt at nå 100 km/t på 9,1 sekunder. Topfarten er 210 km/t, men hér hører sportsligheden også op.

 

Svæver på en sky

Det skal man ikke være ked af, for hvor mange mellemeuropæiske sportslige biler er temmelig stramme i undervogne er Laguna’en komfortabel, stød-absorberende og det er næsten som at svæve på en sky, ikke mindst fordi støjniveauet er meget lavt.

 

Forbavsende nok er styreegenskaberne alligevel meget fine. Laguna’en styrer præcist, den er stabil – også ved ret høj fart – men man forbinder ikke denne del af køreoplevelsen med begrebet ”sport”. Det harmonerer imidlertid glimrende med Renaults image og falder givet vis i mange bilkøberes smag – i hvert fald i vores. Glem så ikke, at Renault har en høj status på det bilproducerende tyske marked. Det er ikke uden grund.

 


Model:

Renault Laguna Sport Tourer 2,0 Privilege

Listepris:

Kr. 399.901

Motor og transmission:

4 cyl. 2 l. benzin. 140 hk – 195 Nm ved 3750 o/min. 6 gear

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2:

9,1 sek/210 km/t/

12,5 km/l 189 g/km

Længde:

4,81 m

Bagagerum:

508 liter

Diverse:

ABS. ESP. EDS. EBA. 17” alufælge. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Afkølet handskerum. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare og sammenklappelige sidespejle m. varme. Fartpilot. Regnsensor. Lædersæder. El-ruder for og bag. Sædevarme. El-oplukkelig bagrude.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt