- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Renault Laguna Sport Tourer 1,5 dCi 110 hk Exception

Det økonomiske alternativ


Af Søren Clauding – februar 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

For nylig prøvekørte vi Renault Laguna Sport Tourer med den store 2-liters 173 hestes dieselmotor til 420.000 kroner (læs testen hér >>>) og var ikke blege for at fastslå, at den er et rigtig godt løb for pengene med køreegenskaber, der nærmest kan beskrives som svævede man på en sky. Nu er der også en version på markedet med blot 110 hk. Den er 100.000 kroner billigere og hvad er det så, man ikke får for de penge?

 

Udstyret er ens. I Danmark markedsføres Renault Laguna Sport Tourer alene med Exception udstyr, så hér er der ingen forskel. Men den billigere model har 6-trins automat gear i stedet for automatgear. En markant forskel.

 

Forskel i motorkraft

Og der er en verden til forskel på en motor, der præsterer 110 hestekræfter i stedet for én, der kan svinge sig op på 173. Det sjove er imidlertid, at hér er forskellen ikke så stor, som den lyder. På papiret kan man selvsagt ikke køre så hurtigt, men det handler mest om kørsel ved høj fart. Acceleration ved lav fart er ikke væsens forskellig, men naturligvis kan man ikke flintre ned ad en tysk autobahn med 215 km/t i versionen med 110 hk. Man må nøjes med 188…

 

I den billige version ligger en 1,5 liters dieselmotor. Den trækker godt og den præsterer en fornem brændstoføkonomi på ikke mindre end 23,8 km/l. Det er flot og bestemt på niveau med de bedste på markedet.



Imidlertid er der forskel på hvordan motoren opleves i kabinen, for den lille motor har ikke en helt så rolig og vibrationsfri gang. Forskellen er ikke stor, men dog mærkbar.

 

Ned fra skyen

Men der er en anden og mere overraskende forskel. I den netop prøvekørte bil var følelsen af, at svæve på en sky, noget neddroslet.

 

Den prøvekørte model var forsynet med vinterdæk, men det er næppe hele årsagen. Ved at studere specifikationerne, får man muligvis svaret. Den billigere version er nemlig intet mindre end 200 kg lettere end den dyrere.

 

Derved har man selvsagt medvirket til den flotte brændstoføkonomi, men samtidig har man givet afkald på den naturlige dæmpning, en stor vægt byder en bil. Store biler har bl.a. en høj kørselskomfort pga. af, at ujævnheder ikke så let kan forplante sig til kabinen. Der skal i al sin enkelthed flere kræfter til at skubbe til en større vægt. Og det oplever man under kørslen i form af ringere kørselskomfort.

 

Kan også være sjov

Der er ikke en jordklode til forskel, men forskellen er der og det skal man være indstillet på. Styrepræcisionen lider ikke derunder og det gør stabilitet og sidevindsfølsomhed heller ikke, måske endda tværtimod. Sjovt nok er køreglæden større, hvis man vælger at køre Laguna’en ved høje motoromdrejninger og hyppige op- og nedgearinger. Men så garanterer vi ikke for brændstoføkonomien.

 

Men: Man sparer 100.000 kroner. Man kan køre 45 procent længere på literen. Man betaler mindre i ejerafgift. Man giver afkald på lidt fartformåen og trækkraft til anhænger og lidt kørselskomfort. Noget for noget. Men sandt at sige, er det ikke den ringeste vej at følge, hvis privatøkonomien skal klare sig lidt bedre. Derfor er Laguna’en med den mindre motor også et ganske godt køb.


Bagsæderyglænene kan lægges ned vha. et greb i bagagerummet, lige indenfor bagklappen.

 

Udstyret inkluderer solgardiner ved bagsædet.

 


Model:

Renault Laguna Sport Tourer 1,5 dCi 110 hk Exception

Listepris:

Kr. 321.900

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,5 l. 110 hk. 240 Nm/1750 omdr./min. 6 gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,2 sek./ 188 km/t/ 23,8 km/l /110 g/km

Længde:

4,80 m

Egenvægt:

1395 kg

Bagagerum:

508/1593 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. UCL understyringskontrol. 6 airbags. 17” alufælge (standard). Forlygtespulere. Multijusterbart læderrat. 2-Zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. P-sensor. Regnsensor. 2 X Isofix. Sølvfarvet tagræling. Solgardiner ved bagruderne.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt