- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Renault Kangoo 1,5 dCi Expression

Oceaner af plads


Tekst: Søren Clauding – december 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Renault Kangoo handler om én ting: Plads, plads, plads, plads…..

 

Og så er prisen fornuftig. Hvilken anden personbil byder på op til 2,8 kubikmeter bagageplads indenfor 4,21 meters længde? Til en pris på 217.000 kroner inklusive dieselmotor. Er det plads, man har brug for og er budgettet beskedent, ramme Kangoo lige plet.

 

Fransk og franske forbilleder

Den er fransk og den er også bygget efter fransk forbillede. Franskmænds sommerferie går typisk ud på – forudsat de ikke lige præcis bor ved rivieraen – at pakke det meste af vinterhyblen ind i og udenpå bilen, fylde hullerne ud med familien og derpå stryger de solhungrende nordboere mod syd, pakker det hele ud på feriestedet og bruger bilen til alverdens formål, nu den også fik lov at være med.

 

Derfor er den rummelig, men ikke særlig fiks. Dens visuelle tiltrækningskraft er beskeden, men dens funktionalitet er forbilledlig. Hvis man altså har brug for så megen plads. For sandt at sige skal man vist være franskmand for at begejstres SÅ meget.

 

Brugbar plads

Pladsen er gjort brugbar med masser af fralægningsrum, den særlige franske mani med, at skulle have alle rejsedokumenterne – både de aktuelle og alle dem, man har brugt siden bilen blev anskaffet – liggende og flyde oppe under forruden er gjort legal ved at man simpelt hen har indbygget en dokumentholder i A4-størrelse med plads til kuglepennene oppe over midterkonsollen.



Det har så heldigvis betydet, at man ikke har haft plads til centerinstrumentering. Så instrumenteringen sidder hvor den skal, bag rattet. Lige til højre for rattet sidder gearstangen, monteret i midterkonsollen, lige ved hånden og utrolig præcist virkende…

 

Oceaner og atter oceaner

På bagsæderne er der oceaner af plads. Bag ved bagsæderne er der oceaner af plads. bagagerummet er, når bagsæderne bruges til at sidde på, næsten halvanden gang så stort som i en stor limousine. Ikke mindre end 660 liter. Og skal man have lange genstande med i bilen, kan man disponere over op til 2,5 meter i fuld længde.

 

Det hele pakkes gennem en kolossal bagklap og to store skydedøre i hver side.


 

 


 

Godt udstyrsniveau

Udstyrsniveauet er OK, i hvert fald til prisen. Aircondition – eller klimaanlæg – er ekstraudstyr, det samme er el-sidespejle og andre uundværeligheder. Men ESP, seks airbags, tågeforlygter, højdejusterbart rat, asymmetrisk splitbagsæde OG skydedørene er til gengæld standard. Og sædevarme! Det er ret godt gået.

 

Omvendt er Kangoo ikke bygget efter skandinaviske vinterforhold. Der skal fuld skrue på ventilationsanlægget for at give varme og med den store kabine tager det tid, inden alle kan tage handskerne af. Desuden er ventilatoren så støjende, at det ikke er til at holde ud at høre på i længden. Godt det ikke var minus 20 grader!

 

Kedelig og støjende

Køreglæde rangerer ikke højt på listen over Kangoo fortræffelighederne. Det er måske heller ikke nødvendigt, men man finder det ikke i den bil. Maskineriet er en common-rail diesel, der yder 85 hk og et fornuftigt drejningsmoment på 200 Nm. Det præsteres allerede ved 1750 omdr./min. og giver et herligt bundtræk. Sidstnævnte tæller bestemt på plus-siden. På minus-siden taler et ret højt støjniveau.


Godt man ikke er mekaniker, for maskineriet er ikke let at komme til, sådan umiddelbart.


Det er tvivlsomt, om man vil kunne køre de lovede 19,2 km/l – men det er jo bestemt ikke et ensomt Renault fænomen. Omvendt provokeres man som antydet ikke til at køre hurtigt, så harmonien er egentlig i orden. Stabiliteten er forbavsende god set i lyset af, at det ikke er de enkleste i denne verden at bygge en bil med kort akselafstand og stor sideflade. Oven i købet er affjedringen forholdsvis blød. Men vi har ikke prøvet den i vinterstormen. Måske heldigvis…

 


Modelnavn:

Renault Kangoo 1,5 dCi Expression

Listepris:

Kr. 217.000

Motor/ transmission:

4 cyl. 1,5-l common-rail turbo-diesel, (87 hk, 200 Nm/1750 omdr./ min). 5 gear.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/ brændstoføk/ CO2:

16 sek/ 158 km/t/ 19,2 km/l 137 g/km

Længde

4,21 m

Bagagekapacitet

660/2866 l

Diverse:

ABS. ESP. ASR. Tågeforlygter. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-sideruder for. Højdejusterbart rat. Skydedøre i begge sider. 2 X Isofix. Bagagerums dækken.



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt