- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:

Renault Kadjar Life 1,5 Energi dCi 110

Ny bil med gennemprøvet teknik


Af Søren Clauding – august 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er mange fordele ved en alliance som den, Renault og Nissan indgik for 16 år siden. Når man f.eks. mangler en mellemstor SUV og alliancepartneren har en succes-model, så er der ingen grund til at opfinde den dybe tallerken én gang til. Det er præcis den situation, Renault var i og resultatet: Renault Kadjar træder direkte ind i den meget populære bilkategori med deres udgave af Nissan Qashqai.

 

Sidstnævnte er klart den mest dominerende bil på det specifikke marked, både i Danmark og i resten af Europa. Så Renault får med andre ord andel i en succes. Det har de, der foretrækker en fransk designet SUV fordel af, og de, der helst vil satse på det sagnomspundne japanske ry for kvalitet, kan allerede nu nyde gavn af den konkurrence, som alliancen genererer: Nissan har netop sænket priserne på Qashqai, så de rammer under Kadjar. Der er krig på kniven mellem allianceparterne.

 

Rimeligheden i sammenligning

Men er det overhovedet rimeligt at sammenligne? Mange bilkoncerner har interne bilmodeller, som er baseret på samme teknik og konkurrerer indbyrdes og får stort udbytte ud af det, så det med at bygge forskellige biler på samme teknologiske platform er velkendt i bilindustrien. Men i Renault/Nissan tilfældet er svaret: Både ja og nej.

 

Teknikken er i princippet ens, om end frihøjden på Renault Kadjar iflg. specifikationerne er 2 cm højere end i Qashqai. Vi har ikke prøvekørt de to mærker i direkte sammenlignelige varianter, men umiddelbart føles deres køreegenskaber ret ens. Designet er imidlertid forbavsende forskelligt, selvom linjeføringen kan genkendes.

 

”Kadjar”

Og egentlig eksisterer muligheden for direkte sammenligning heller ikke helt endnu, for Renault Kadjar lanceres først i Danmark omkring 1. september. Og den prøvekørte version optræder ikke engang på prislisten, så der er ingen garanti for, at netop den bil, vi har stiftet bekendtskab med, overhovedet kommer på markedet i Danmark. Alligevel har Renault prissat den til 280.900 kroner. Vi fristes til at udbryde ”Kadjar”, som i en anden Disney animationsfilm, hvad det så end måtte betyde…

 

Den prøvekørte model var udrustet med en 110-hestes dieselmotor, og sådan en vil man godt kunne købe. Men den var kun iklædt basisudstyret ”Life”, som alene og i øvrigt først senere vil kunne fås på modellen med 1,2 liters 130-hestes benzinmotor.



Men det skal nu ikke afholde os fra at fastslå, at Kadjar trods lighederne visuelt er et godt alternativ til Nissan Qashqai.

 

Godt med store dæk

Vi har tidligere prøvekørt Nissan Qashqai med 115-hestes benzinmotor og 19” letmetalfælge. Vægtfordelingen er anderledes i en dieselbil og Kadjar var oven i købet udstyret med 16” fælge. Det er ikke nogen dårlig løsning, for selvom dieselmotoren fartmæssigt halter lidt efter benzinvarianten, trods næsten den samme effekt, er affjedringskomforten bedre, med de noget større dæksider i 16” dækkene til at opfange de mindre ujævnheder.

 

Rummeligheden i de to biler er stort set den samme, selvom specifikationerne er lidt forskellige. Renault’en er 7 cm længere end Nissan’en og så er der selvfølgelig forskel på udstyret.



Fornemt grundudstyr

Life udstyret (som altså ikke kan købes jf. prislisten med dieselmotor) inkluderer bl.a. fartpilot med –begrænser, multijusterbart rat, el-ruder både for og bag, sædevarme, aircondition, el-sidespejle med varme og fjernbetjent centrallås. Faktisk et ret godt basisudstyr.

 

Iflg. prislisten er den billigste kombination med 110 dieselheste den såkaldte Zen-udstyrsudgave, som koster 318.000 kroner. Med den kan man køre 26,3 km/l og udstyret inkluder desuden læderrat, lyssensor (kort/langt lys), skiltegenkendelse, fleksibelt bagagerum (dvs. der medfølger en hylde, som betyder at man kan få en plan læsseflade frem til forsæderne), tågeforlygter med kurvelys, vognbane assistent osv. og man starter vha. nøglekort. Altså alt sammen forfinet udstyr, som dog ikke helt står mål med merprisen på 37.000 kroner – hvis man altså kunne have købt en Kadjar med Life udstyr.

 

Vær opmærksom på sæderne

Kabinen i Kadjar er sin egen. Typisk Renault design, men det er påfaldende, at nogle af plastmaterialerne (ikke alle, faktisk en usædvanlig kombination) virker lidt billige.

 

Dertil kommer, at vi havde vanskeligt ved at finde den fornødne lændestøtte i sæderne. Det er dog meget individuelt, hvad man som person foretrækker, fordi vi menneskers kropsbygning er meget individuel, så vi vil nøjes med at påpege, at dér skal man måske være ekstra opmærksom, hvis man har rettet interessen mod den nye Renault Kadjar.

Andre Renault prøvekørsler – find dem hér >>>



Model:

Renault Kadjar Life 1,5 Energi dCi 110

Listepris:

Kr. 280.900 (oplyst – modelvarianten findes ikke på prislisten)

Motor og transmission:

4 cyl. 1,5 ltr. Turbodiesel, 110 hk. 260 Nm/ 1750 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,9 sek./ 182 km/t/ 26,3 km/l / 99 g/km

Længde:

4,45 m

Bagagerum:

472-1478 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. 16” fælge. 6 airbags. Aircondition. Multijusterbart rat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med -begrænser. Isofix. 2 års garanti. Garantiforlængelse kan tilkøbes.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt