Den seneste - dvs. den tredje - generation af
Renault Clio udmærker sig ved sin enkelhed. Den er
en af de nemmeste biler at gå til af dem, der findes
på markedet. Ikke så meget dillerdaller. Tingene er,
hvor de skal være og de virker.
For den unge børnefamilie er en Renault Clio ideel.
Hvis det desuden er en børnefamilie, der har et vist
kørselsbehov, pendler til og fra arbejde og måske en
familie med mere end én bil, er dieseludgaven, som
den prøvekørte 1,5 dCi, den rigtige.
Diesel for den uerfarne
Dieselmaskineriet understreger nemlig
helhedsindtrykket af Clio’en. Er man blot det
mindste usikker på at køre med diesel – måske fordi
man ikke har kørt diesel før og fordi det der med
biler ikke er ens stærke side – er man godt hjulpet
med en Clio. Også på den front.
Enkelheden og letheden gennemsyrer hele
konstruktionen. Bagagerummet er helt regulært og man
skal ikke udvise den store kreativitet for at
udnytte de 288 liters bagagekapacitet, de officielle
tal oplyser, ved at finde kroge og hjørner til
småtingene for at kunne have alting med. Har man
behov for at udvide bagagerummet til godt en
kubikmeter, vipper man blot bagsædet frem. Først
forsædet, så bagsæderyglænet. Let og ubesværet helt
uden forberedelser. Og bagklappen – den vipper højt
op, selvom bilen ikke er så stor.
Ukompliceret
Man oplever det i betjeningen og også under kørslen.
Man finder sig let til rette i kabinen – der er
rimelig plads på bagsædet. Bytrafikken er så
ukompliceret som en bil kan gøre den.
Helhedsbilledet er klart: En enkel og en nem bil.
Renault designerne har skabt en bil med det formål.
Og de er lykkedes. Prismæssigt er Renault Clio dog
ikke lavt placeret. 160.000 kroner for den billigste
version og 195.000 for dieseludgaven med to døre i
hver side. Det er ikke billigt sat i forhold til de
egenskaber, man traditionelt betaler for.
Lav ydelse - suveræn økonomi
Dieselmotoren yder nemlig kun 70 hestekræfter.
Topfarten er kun 150 km/t. 0-100 km/t tager hele
15,2 sekunder og harmonerer slet ikke med de 16”
alufælge og lavprofildæk, testbilen var udstyret med
(og som ikke er standardudstyr).
Sidstnævnte ser godt ud, men det passer ikke til
bilens sjæl. En Clio er oven i købet rimelig udsat i
kraftigt blæsevejr og da lavprofildækkene øger
styrefølsomheden i sidevind, er der kun én løsning:
Lad være med at skifte standardhjulene ud – det er
bedre og billigere!
Gør man det og erkender man, at en Clio 1,5 dCi Beat
ikke er en racerbil (ret fornuftigt, hvis man er en
børnefamilie), så vil man kunne se, at det,
anskaffelsesprisen er gået til, er:
-
Lav driftsøkonomi – den kører ikke mindre end
21,7 km/l og det holder stort set i praksis. Det
giver også en ejerafgift på kun 2600 kroner om året.
-
Høj sikkerhed – ESP er standard og Clio’en
har scoret fem stjerner i EuroNCAP crashtesten.
-
Høj børnesikkerhed – Clio har scoret det
maksimale antal på fire for børnesikkerhed (det
forudsætter dog, at forældrene anbringer børnene i
Isofix barnestole, hvis man vil opnå denne fordel).
-
Et fint standardudstyr, som bl.a. inkluderer
varme i forsæderne, el-justerbare sideruder med
varme, el-drevne sideruder foran.
Og i stedet for alufælgene til 12.000 kroner kan man
så bruge 1500 på et solgardin i bagruden, som
effektivt forhindrer, at ungerne på bagsædet smelter
i sommersolen, når man kører med solen i ryggen.
%20Vivi%20Siiger.dk%20+4499w_Checkout.jpg) |