| 
							 
							Diesel er bedst. En noget katagorisk påstand og den 
							skal da derfor også tages med et gran salt. Men 
							efter vores opfattelse, når alle fordele og ulemper 
							tælles med, gælder den i tilfældet Renault Clio. Og 
							det er egentlig ret pudsigt, fordi Renault Clio er 
							en forholdsvis lille bil af den slags, hvor man 
							normalt først og fremmest vil ”tænke diesel”, hvis 
							det handler om at køre mange og lange ture. 
							
							  
							
							Det er imidlertid slet ikke det regnestykke, der for 
							os er afgørende. Og egentlig er det heller ikke så 
							overraskende, for vi konstaterede det samme i 
							forbindelse med de første internationale testkørsler 
							i Toscana sidste efterår (læs 
							den første test af Renault Clio hér >>>). Men nu 
							er det prøvet, også under danske forhold og 
							konklusionen er den samme: Renault Clio, udrustet 
							med en 90-hestes dieselmotor er bedre end den 
							tilsvarende model med 90-hestes benzinmotor. Og det 
							er sagt, på tværs af at vi alt andet lige generelt 
							sætter mere pris på benzinmotorer. 
							
							  
							
							Harmonisk køreoplevelse 
							
							Hvorfor er den så bedst? Af mange grunde, 
							deriblandt, at køreoplevelsen er langt den mest 
							harmoniske. For det første er dieselmotoren meget 
							smidig og ret vibrationsfri. For det andet støjer 
							den heller ikke meget og egentlig har man slet ikke 
							fornemmelse af, at det er en diesel, der ligger 
							derude fortil. For det tredje vejer den 60 kg mere 
							end modellen med benzinmotor og det giver ganske 
							enkelt en mere stabil og komfortabel kørsel, bl.a. 
							fordi den lidt tungere front er bedre til at 
							absorbere ujævnheder i kørebanen. 
							 
							
							   
							 
							
							Som sådan er der altså lidt forskel på 
							køreegenskaberne. Gennem kurverne er den hér 
							prøvekørte dieselvariant en smule tungere end 
							benzinmodellen (læs 
							vores prøvekørsel af Renault Clio med benzin motor 
							hér >>>), men det er marginalt. Det skal 
							retfærdigvis siges, at benzinudgaven blev i Danmark 
							prøvekørt med vinterdæk i vintervejr. Dieselbilen 
							kørte vi (bortset fra i Toscana) med sommerdæk og på 
							tørre sommerveje. Derfor er det ikke muligt på 
							marginalerne at sammenligne de to. 
							
							  
							
							Diesel er hurtigst 
							
							Det ændrer dog ikke på konklusionen. I øvrigt er 
							dieseludgaven den hurtigste af de to. Ikke meget 
							(0-100 km/t på 11,7 sekunder versus 12,2), men det 
							underbygges så også af, at dieselmotorens 
							drejningsmoment ved lave omdrejningstal bringer den 
							endog særdeles hurtigt ud af starthullerne og fremad 
							i bytempo. 
							
							  
							
							Ser man isoleret på prisen er dieselvarianten ingen 
							vinder. Selvom Renault opererer med 
							introduktionspriser, som indebærer, at dieselbilen i 
							prøvekørt stund koster 200.000 kroner, er det 
							fortsat omkring 25.000 kroner mere en benzinmodellen 
							med 90 hestekræfter. Den prisforskel skal så 
							modsvares af en brændstofbesparelse. Imponerende 
							29,4 km/l kører diesel-Clio’en – men benzin-modellen 
							kører 22,2 km/l, det er faktisk også ganske godt. 
							
							  
							
							Udstyret på den tidligere prøvekørte variant og 
							dieselmodellen var det samme, så det har vi 
							tidligere forholdt os til. 
							
							  
							
							Vi kan dog fastslå at: 
							
							Udsynet bagud kunne være bedre. 
							
							De indvendige grab i bagklappen er vinklet forkert 
							og det er irriterende. 
							 
							
							   
							 
							
							Men ellers er det lutter roser: 
							
							Et fedt design. 
							
							Frække 16” alufælge. 
							
							Herligt med lyssensor, nøglefri betjening, 
							klimaanlæg, sædevarme, fartpilot, læderrat i fancy 
							blankpoleret design (der dog reflekterer i øjnene, 
							når solen fanger pianolakken) og en fin 7” skærm med 
							udmærket navigation. 
							 
							
							  
							 
							
							Og helt overordnet: Prismæssigt er Renault Clio i 
							særklasse, fordi man får så meget attraktiv og 
							tiltrækkende bil for pengene. Det skal den bestemt 
							også have pluspoints for – og rigtig mange. 
							 
							
							  
							 |