| 
							
							Det er svært at have andet end rosende ord tilovers 
							for Range Rover Evoque. Med den nye 2-liters 240 
							hestes benzinmotor under motorhjelmen er 
							køreoplevelsen unik. Eneste reelle minus er 
							benzinforbruget, det er ikke dårligt, sat i forhold 
							til permanent firehjulstræk og de mange kræfter, det 
							genererer, men 11,5 km/l er ikke langt. 
							
							  
							
							Heldigvis, hvad dette angår, findes der 
							alternativer. Men når det nu var en Range Rover 
							Evoque Pure Si4, der skulle sættes fokus på, falder 
							benzinforbruget i øjnene. Det har imidlertid alene 
							betydning, hvis der skal køres rigtig mange 
							kilometer i bilen – og da vil man nok vælge en 
							dieselvariant. 
							
							  
							
							
							Luksustransport on- og offroad 
							
							Gælder det derimod, at tilgodese et kilometermæssigt 
							begrænset kørselsbehov, og ønsker man den ultimative 
							luksuøse køreoplevelse, både i terrænet, på de 
							ujævne danske landeveje og de noget mere plane 
							danske motorveje – samt et moderne design – kommer 
							man ikke bedre i mål end med en Evoque Si4. 
							
							  
							
							Det er en bil, der i den grad er gennemtænkt i alle 
							detaljer. Den er på én gang den ultimative 
							off-roader og samtidig fremragende på plant 
							underlag. 
							
							  
							
							
							Regulære off-road egenskaber 
							
							I terrænet nyder man godt af permanent firehjulstræk 
							med Haldex differentiale på bagakslen samt Land 
							Rovers enestående terrain-response system, der 
							konstant aflæser kørselsforholdene og tilpasser 
							affjedring og drivline efter behovet. Eller hvor man 
							selv kan låse systemet fast i indstillinger ud fra 
							egen vurdering. Den kan køre i vand til livet, 50 cm 
							vadedybde, og den præsterer terrænkørslen på den 
							mest blide, komfortable og ukomplicerede måde. 
							
							  
							
							Selvfølgelig skal man som fører ikke sætte 
							grundliggende regler for terrænkørsel til side, men 
							man er hjulpet så godt, som det med moderne teknik 
							er muligt. Den automatiske gearkasse dosserer den 
							præcise mængde af kræfter, som føreren aktiverer og 
							elektronikken sikrer, at kraftoverførslen helt 
							svarer til kørselsforholdene. Wow! 
							
							  
							
							
							Fremragende benzinmotor 
							
							Motoren har en stor del af æren herfor og 
							kompenserer langt henad vejen for at Evoque ikke har 
							reduktionsgear. Der er tale om en turbo-benzinmotor, 
							en 4-cylindret rækkemotor, der foruden de 240 hk 
							præsterer 340 Nm over et bredt momentområde. Det 
							giver en meget stor smidighed og 
							omdrejningsvillighed, som er meget let at håndtere. 
							Den har benzinmotorernes store fordel ved ikke at 
							vibrere nævneværdigt og den er usandsynlig lydløs. 
 
							 
 
							
							Det samme gælder kørsel på plan vej. Smidigheden er 
							unik, støjniveauet er ganske beskedent og 
							fartpræstationerne gør næsten Evoque’n til en 
							racerbil: 0-100 km/t på 7,6 sekunder. Topfarten er 
							217 km/t – det har vi ikke haft lejlighed til at 
							udsætte bilen for, men dansk motorvejsfart klarer 
							den ligeså komfortabelt og med samme 
							retningsstabilitet som en hvilken som helst anden 
							bil i samme priskategori. 
							
							  
							
							Cornering Brake Control er med til at optimere 
							kraftoverførslen ved hurtig kurvekørsel på plan 
							asfalt og med i prisen får man også Roll Stability 
							Control, som trods store 17” fælge med brede dæk 
							skulle hindre, at man ruller på siden med bilen. Det 
							besluttede vi os for ikke at afprøve i praksis… 
							
							  
							
							
							Rimelig prissætning 
							
							Listeprisen for den billigste Evoque er 680.000 
							kroner. Det er ikke den samme drivline – slet ikke – 
							og ikke det samme udstyr.  Men det er stadig en 
							Evoque. Og Pure-udstyret inkluderer foruden al 
							teknikken både klimaanlæg, fartpilot, p-sensorer, 
							el-ruder for og bag, el-opvarmede sidespejle, 9 
							airbags og meget andet. 
							
							  
							
							Det hele ultra-optimeret i enhver henseende, f.eks. 
							er det helt umuligt for en lavtstående sol at blive 
							reflekteret videre til føreren og passagerenes øjne 
							(stor sikkerhed), og kabinebelysningen kan man selv 
							aktivere og de-aktivere ved blot at føre en finger 
							forbi de respektive lamper. Gearvælgeren skyder 
							elegant ud af midterkonsollen, når man trykker på 
							startknappen.  Meget elegant – og så i en off-roader! 
 
							 
 
							
							For de ekstra 180.000 kroner får man, foruden et 
							mere eller mindre frivilligt sponsorat af den danske 
							statskasse mange flere motorkræfter samt 
							automatgear. Men mindre kan selvfølgelig gøre det. 
							
							  
							
							
							Fine pladsforhold 
							
							Pladsen i Evoque skal ses i lyset af en længde på 
							blot 4,36 meter. Bilen virker større og det gør 
							indtryk, at også de indvendige dimensioner løfter 
							den en størrelseskategori op. 575 liter regulær 
							bagagerumsplads (dog uden reservehjul), som kan 
							forøges til 1,5 kubikmeter. 
							
							  
							
							En Range Rover Evoque må trække en anhænger på 1800 
							kg. Her vil det i mange tilfælde nok mest være 
							begrænsningen på førerbeviset (typisk på en 
							totalvægt på 3500 kg inkl. anhænger) der lægger 
							begrænsningen. 
							
							  
							
							Bagsædepladsen er glimrende, selvfølgelig fordi 
							kabinehøjden er stor, og her har man også glæde af 
							den store kørselskomfort. 
 
							 |