| 
							 
							I løbet af den sidste halve snes år har Porsche i 
							den grad udvidet modelprogrammet. En af de senest 
							tilkomne i rækken af multivariable supersportsvogne 
							er den lukkede udgave af succes-modellen Porsche 
							Boxter, navnet er Porsche Cayman: En regulær 
							supersportsvogn i miniformat. 
							
							  
							
							Det sidste er udtrykt i bilens størrelse. Den måler 
							blot 4,38 meter i længden, til trods for, at den har 
							plads til 425 liter bagage og en effektiv 
							6-cylindret 2,7 liters centermotor. Forklaringen er 
							enkel: Ligesom i Boxter er der alene plads til to 
							personer i det i øvrigt rummelige cockpit. Egentlig 
							ingen dårlig løsning, for sandt at sige er pladsen 
							på bagsædet f.eks. i storebror 911 ikke værd at 
							prale af. Det er naturligvis anderledes i 
							SUV-varianterne og den mægtige Panamera. Men det er 
							en helt anden historie. 
							
							  
							
							Afgiftsbelastningen 
							
							Porsche Cayman kunne misforstået opfattes som en bil 
							for dem, der ikke har råd til at købe en 911. Der er 
							måske en smule om det i Danmark, fordi 
							prisforskellene med rod i afgiftssystemet er så 
							store. Anderledes er det i Porsches hjemland, 
							Tyskland, hvor man kan købe en 911 for tæt ved samme 
							pris som en Cayman på danske plader. 
							
							  
							
							Vi vil imidlertid hellere betragte en Cayman som 
							det, den er i sig selv. En ægte og yderst velkørende 
							to-sædet sportsvogn, med et yderst tiltrækkende 
							design. Få andre biler får tildelt så mange 
							anerkendende blikke som en Cayman fra alle 
							kategorier af mennesker, ung som gammel, hankøn som 
							hunkøn og uafhængig af social status. Det virker som 
							om, at Janteloven er ikke eksisterende, når en 
							Cayman kører forbi. Super! 
							
							  
							
							Enestående appeal 
							
							For en Cayman er en fryd for øjet. Den ser ud som en 
							ægte Porsche, men har samme appeal som en kompakt 
							klassisk sportsvogn, netop i kraft af sin størrelse. 
							Den har helt sit eget udtryk gemt bag eksempelvis 
							forskellig hjulstørrelse for og bag. Og 
							centermotoren har også påvirket designet, som 
							virkelig er en æstetisk nydelse. Den prøvekørte bil 
							var udstyret med 20” letmetalfælge modsat de 18”, 
							der er standard. Det ser også ekstragodt ud og øger 
							nærkontakten til kørebanen. 
							 
							
							
							  
							 
							
							Den kører også fabelagtig godt. På racerbanerne, 
							hvor vi ikke har sat den prøve, vil den utvivlsom 
							trives. Men nok så vigtigt: På ikke altid lige jævne 
							og ofte ret snoede danske landeveje er den suveræn. 
							Den er overraskende komfortabel, trods 
							lavprofildækkene og de store hjul. Og den styrer 
							præcist, men især den kompakte størrelse gør den 
							underholdende gennem kurverne fra den ambitiøse 
							indstyring til den kraftfulde acceleration ud af 
							snoningerne.  
							
							  
							
							Smilet bryder frem 
							
							For selvom det ikke er motorkræfter, der er den 
							dominerende oplevelse af Cayman, er 275 hk i den 
							”svageste” variant nu ikke at kimse af. 100 km/t når 
							man på 5,6 sekunder – uden nævneværdig anden
							
							 indsats 
							end at træde speederen i bund. 7-trins 
							dobbeltkoblingsgearet fungerer fortræffeligt, både 
							op og ned i gearene, og de iørefaldende puf-lyde fra 
							udstødningen, når man har aktiveret den særlige 
							sportsindstilling (som både retter drivline og 
							affjedring ind på dynamisk kørsel), får smilet frem 
							på læberne hos enhver, som kan fornøjes af det 
							overskud og den køreoplevelse, der er forbundet med 
							at køre en Porsche Cayman. 
							
							  
							
							Det er vel grundliggende også det, det handler om: 
							Et få et glad smil på læberne. Hvorfor i alverden 
							skulle man ellers investere 1,1 millioner kroner 
							(plus i den prøvekørte bil udstyr for yderligere 
							godt 400.000 kroner) i et køretøj, hvor praktik er 
							nedprioriteret. 
							
							  
							
							Forbavsende bagageplads 
							
							I øvrigt er en Porsche Cayman ikke så upraktisk 
							endda. Ude fortil disponerer man over et forbavsende 
							rummeligt bagagerum af badekar-typen. 275 liter 
							plads har man dér. Og bagtil, under den store men 
							ikke uforholdsmæssigt tunge bagklap, har man 
							yderligere 150 liter ganske brugbar plads. Man 
							behøver ikke at begrænse sig til kun at medbringe 
							tandbørsten, hvis man skulle finde på at stryge 
							sydpå i sommerferien. 
							 
							
							
							  
							 
							
							Køreturen er også til at betale. For selvom man nok 
							skal holde speederfoden lidt i ro, hvis 
							benzinforbruget skal holdes i ave, er det 
							forbavsende nok muligt iht. de officielle normtal at 
							køre 12,6 km/l. Og til køreoplevelsen ovenfor skal 
							tilføjes, at en Cayman er overraskende komfortabel. 
							I Sports-mode er affjedringen naturligt nok stram, 
							sådan skal det også være. Men en Cayman kan udmærket 
							bruges til et stilfærdigt cruise. 
							
							  
							
							Og udstyret behøver ikke presse prisen op på de godt 
							1,5 millioner. 20” Carrera S alufælge ser godt ud, 
							men de 63.000 kroner, de koster i merpris, kan måske 
							spares. Sport Chrono pakken til 45.000 kroner er 
							måske heller ikke et ”must”, om end man da selv må 
							stå for tidtagningen, hvis man snupper en hurtig tur 
							på en racerbane, navigationsanlægget er fremragende, 
							men 70.000 kroner er også en sjat. Men om man vil 
							spare små 6000 kroner på røde sikkerhedsseler: Hmm, 
							er det ikke en del af fornøjelsen… 
							 
							
							
							   |