- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Porsche Cayman

Supersportsvogn i kompaktformat


Af Søren Clauding – august 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I løbet af den sidste halve snes år har Porsche i den grad udvidet modelprogrammet. En af de senest tilkomne i rækken af multivariable supersportsvogne er den lukkede udgave af succes-modellen Porsche Boxter, navnet er Porsche Cayman: En regulær supersportsvogn i miniformat.

 

Det sidste er udtrykt i bilens størrelse. Den måler blot 4,38 meter i længden, til trods for, at den har plads til 425 liter bagage og en effektiv 6-cylindret 2,7 liters centermotor. Forklaringen er enkel: Ligesom i Boxter er der alene plads til to personer i det i øvrigt rummelige cockpit. Egentlig ingen dårlig løsning, for sandt at sige er pladsen på bagsædet f.eks. i storebror 911 ikke værd at prale af. Det er naturligvis anderledes i SUV-varianterne og den mægtige Panamera. Men det er en helt anden historie.

 

Afgiftsbelastningen

Porsche Cayman kunne misforstået opfattes som en bil for dem, der ikke har råd til at købe en 911. Der er måske en smule om det i Danmark, fordi prisforskellene med rod i afgiftssystemet er så store. Anderledes er det i Porsches hjemland, Tyskland, hvor man kan købe en 911 for tæt ved samme pris som en Cayman på danske plader.

 

Vi vil imidlertid hellere betragte en Cayman som det, den er i sig selv. En ægte og yderst velkørende to-sædet sportsvogn, med et yderst tiltrækkende design. Få andre biler får tildelt så mange anerkendende blikke som en Cayman fra alle kategorier af mennesker, ung som gammel, hankøn som hunkøn og uafhængig af social status. Det virker som om, at Janteloven er ikke eksisterende, når en Cayman kører forbi. Super!

 

Enestående appeal

For en Cayman er en fryd for øjet. Den ser ud som en ægte Porsche, men har samme appeal som en kompakt klassisk sportsvogn, netop i kraft af sin størrelse. Den har helt sit eget udtryk gemt bag eksempelvis forskellig hjulstørrelse for og bag. Og centermotoren har også påvirket designet, som virkelig er en æstetisk nydelse. Den prøvekørte bil var udstyret med 20” letmetalfælge modsat de 18”, der er standard. Det ser også ekstragodt ud og øger nærkontakten til kørebanen.



Den kører også fabelagtig godt. På racerbanerne, hvor vi ikke har sat den prøve, vil den utvivlsom trives. Men nok så vigtigt: På ikke altid lige jævne og ofte ret snoede danske landeveje er den suveræn. Den er overraskende komfortabel, trods lavprofildækkene og de store hjul. Og den styrer præcist, men især den kompakte størrelse gør den underholdende gennem kurverne fra den ambitiøse indstyring til den kraftfulde acceleration ud af snoningerne.

 

Smilet bryder frem

For selvom det ikke er motorkræfter, der er den dominerende oplevelse af Cayman, er 275 hk i den ”svageste” variant nu ikke at kimse af. 100 km/t når man på 5,6 sekunder – uden nævneværdig anden indsats end at træde speederen i bund. 7-trins dobbeltkoblingsgearet fungerer fortræffeligt, både op og ned i gearene, og de iørefaldende puf-lyde fra udstødningen, når man har aktiveret den særlige sportsindstilling (som både retter drivline og affjedring ind på dynamisk kørsel), får smilet frem på læberne hos enhver, som kan fornøjes af det overskud og den køreoplevelse, der er forbundet med at køre en Porsche Cayman.

 

Det er vel grundliggende også det, det handler om: Et få et glad smil på læberne. Hvorfor i alverden skulle man ellers investere 1,1 millioner kroner (plus i den prøvekørte bil udstyr for yderligere godt 400.000 kroner) i et køretøj, hvor praktik er nedprioriteret.

 

Forbavsende bagageplads

I øvrigt er en Porsche Cayman ikke så upraktisk endda. Ude fortil disponerer man over et forbavsende rummeligt bagagerum af badekar-typen. 275 liter plads har man dér. Og bagtil, under den store men ikke uforholdsmæssigt tunge bagklap, har man yderligere 150 liter ganske brugbar plads. Man behøver ikke at begrænse sig til kun at medbringe tandbørsten, hvis man skulle finde på at stryge sydpå i sommerferien.



Køreturen er også til at betale. For selvom man nok skal holde speederfoden lidt i ro, hvis benzinforbruget skal holdes i ave, er det forbavsende nok muligt iht. de officielle normtal at køre 12,6 km/l. Og til køreoplevelsen ovenfor skal tilføjes, at en Cayman er overraskende komfortabel. I Sports-mode er affjedringen naturligt nok stram, sådan skal det også være. Men en Cayman kan udmærket bruges til et stilfærdigt cruise.

 

Og udstyret behøver ikke presse prisen op på de godt 1,5 millioner. 20” Carrera S alufælge ser godt ud, men de 63.000 kroner, de koster i merpris, kan måske spares. Sport Chrono pakken til 45.000 kroner er måske heller ikke et ”must”, om end man da selv må stå for tidtagningen, hvis man snupper en hurtig tur på en racerbane, navigationsanlægget er fremragende, men 70.000 kroner er også en sjat. Men om man vil spare små 6000 kroner på røde sikkerhedsseler: Hmm, er det ikke en del af fornøjelsen…


Klik på billedet og tag med på en køretur i Porsche Cayman på en almindelig dansk landevej

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

 

2,7 liters sugemotoren er ikke lige til at komme til. Den er skjult bag bagsæderne og der skal bruges værktøj, hvis man vil ind til mekanikken.


Model:

Porsche Cayman

Listepris:

Kr. 1.100.000 (ekskl. udstyr og DSG)

Motor og transmission:

6 cyl. benzinmotor, 2,7 l. 275 hk/ 7400 omdr./min. 290 Nm/2500-5500 omdr./min. 7-trins PDK-gear. Baghjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

5,6 sek./ 264 km/t/ 12,6 km/l /183 g/km

Længde:

4,38 m

Dæk for/ bag:

235/45-18 – 265/35-18 (standard)

Bagagerum:

150+275 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESC. 18” alufælge. 4 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Multijusterbart læderrat. Læderkabine.


Det forreste bagagerum indeholder 275 liter.

 

Bagtil har man 150 liter bagageplads.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt