| 
							
							Den brede vifte af Peugeot 508 modelvarianter 
							inkluderer det, der på papiret ser ud som den 
							idéelle langtursbil. Det komme dog lidt an på… læs 
							selv: 
							
							  
							
							”Langtursbilen” er en Peugeot 508 2,0 HDI med 163 
							hestekræfter, hér prøvet i Active udstyrsversionen 
							og som stationcar, dvs. det, Peugeot kalder SW, som 
							også udtrykker at modellen har panorama glastag. Den 
							kan mere eller mindre direkte sammenlignes med 508 
							1,6 THP (læs 
							testen af Peugeot 508 THP hér >>>). Bilernes 
							fartpotentiale er stort set det samme, 
							prisforskellen på en 4-dørs version og en SW er 
							20.000 kroner. Men merprisen for dieseludgaven er 
							35.000 kroner. 
							
							  
							
							
							Længere på literen 
							
							Til gengæld kan man i sedanen køre 20,4 kilometer på 
							en liter prisbillig dieselolie (mod 16,1 km/l 
							benzin). Men der skal betales små 1200 kroner mere i 
							årlig afgift for dieselbilen. Det er altså lidt en 
							”giv og tag situation”, som altid når man 
							sammenligner diesel og benzinbiler. 
 
							 
 
							
							Motorernes karakteristika er imidlertid forskellige. 
							Ofte bliver man i en turbodieselbil glædeligt 
							overrasket over det store drejningsmoment ved lave 
							omdrejningstal, som giver et godt skub bagi, især 
							ved langsom kørsel. Men den holder ikke i dette 
							tilfælde, for benzinmotoren er også en turbomotor, 
							den præsterer også et stort moment ved lave 
							omdrejningstal og er mindst ligeså dynamisk som 
							dieselmotoren. Og de 163 hestekræfter, som 
							dieselmotoren præsterer, sat i forhold til 
							benzinmotorens 156 heste, sluges af en mervægt på 
							ikke mindre end 100 kg i dieselbilen og 120 kg, hvis 
							man sammenligner diesel-SW’en med benzin-sedanen. 
							
							  
							
							Man skal med andre ord holde tungen lidt lige i 
							munden, før man vælger den ene fremfor den anden. 
							
							  
							
							
							Ud på auto-bahn’en 
							
							Vi satte os for at prøve SW’en med dieselmotor på en 
							længere tur og luftede den bl.a. på det tyske 
							autobahn-net. Ros for trækkraften, især ved høj 
							fart, ros for brændstoføkonomien, for ligesom med 
							benzin-varianten kan man komme meget tæt på de 
							officielle tal, og ikke mindst ros for 
							brændstoføkonomien ved høj fart. Vi ramte ikke helt 
							topfarten på 222 km/t, for dele af kørebanen var 
							fugtig i pletter, men var tæt på og det håndterede 
							508’erens køreegenskaber udmærket. 
							
							  
							
							Til gengæld registrerede vi, at mervægten, som skød 
							tyngdepunktet lidt fremad, naturligt nok gjorde 
							bilen knap så smidig gennem snævre kurver. Men 
							mindre ujævnheder blev absorberet bedre, formentlig 
							fordi der skal mere til at flytte en lidt større 
							vægt. Derved blev kørslen totalt set mere rolig og 
							komfortabel i dieselbilen. 
							
							  
							
							
							Den er bedst 
							
							Ved dansk motorvejsfart og uden behov for at køre et 
							stort antal kilometer om året vil vi dog anbefale 
							benzinvarianten, pga. af dens lavere 
							vibrationsniveau og lavere støjniveau. Men vil man 
							gerne være mest mulig miljørigtig i sin kørsel og 
							kører man mange kilometer ved høj fart, er 
							dieselbilen vinderen. 
							
							  
							
							Som nævnt inkluderer ”SW” også panoramaglastaget 
							plus hele stationcarudbygningen, som giver ekstra 
							fin bagageplads. Hvis man kører med fuldt læs vil 
							tyngdepunktet i bilen blive skudt bagud, og da vil 
							dieselvarianten nok være den, der vinder på 
							køreegenskaber. 
 
							
							 
							Headup-display og panorama glastag er med på 
							udstyrslisten. 
							   
							 |