- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 


Biltest: Peugeot 508 2,2 HDi GT

Fra mellemklasse til luksusklasse

 


Af Søren Clauding – juni 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

Med Peugeot 508 har Peugeot skabt en værdig efterfølger til den succesrige 400-serie og et tidsrigtigt alternativ til den store luksuøse 600-serie. Den prøvekørte model er top-udgaven med en 204 hestes turbodieselmotor og den af varianterne, der kommer tættest på luksusklassen.

 

Dermed har Peugeot gjort det samme som Ford med Mondeo’en. Dog uden at skifte navn har Mondeo vokset sig så stor, at den ligger på kanten til luksusklassen. Det er nu også sket med Peugeot, men i sagens natur er der forskel på, hvordan man oplever GT og en af de mere prisbillige varianter.

 

Andet forhjulsophæng

En af grundende er, at GT modellen ikke bare i motorteknisk forstand adskiller sig fra de billigere versioner. Den er nemlig også forsynet med et dobbelt wishbone forhjulsophæng, hvor de øvrige har McPherson. En af grundene hertil kan være, at topmodellen er noget tungere end den tungeste af resten (60 kg), men måske især, at GT modellen kan bevæge sig helt op på 234 km/t. En sådan fart stiller krav til stabile køreegenskaber og da man samtidig har valgt en forholdsvis komfortabel og blødt affjedret undervogn, som ikke understøtter stor stabilitet ved høj fart, må man ty til andre hjælpemidler.

 

Et hjælpemiddel er det bedre forhjulsophæng, et andet er brede dæk. Vi har ikke været på autobahn med 508 GT, men ved dansk motorvejsfart i stiv sidevind er følsomheden ikke voldsom, men dog mærkbar og det fænomen tager ikke af, når tempoet øges.

 

Tro mod GT-begrebet

Men Peugeots beslutning, hvad angår kombination af kræfter og undervogn er givetvis rigtig, for derved trækker man sig ud af konkurrencen med f.eks. Audi og BMW. Man er samtidig tro mod GT-begrebet, der ikke, som nogen måtte tro, betyder racerbil, men derimod Gran Turismo – altså en stor, hurtig rejsebil. For det er præcis hvad 508 GT er.

 

Motoren er utrolig fleksibel og med et drejningsmoment på 450 Nm oplever man ufattelig meget power, civiliseret overført til kørebanen gennem de trækkende forhjul og med en hurtigt skiftende 6-trins automatgearkasse som mellemmand. Sidstnævnte kan også aktiveres manuelt gennem padles, fastsiddende på ratstammen, eller gearvælgeren i midterkonsollen – da sker skiftet med nogen forsinkelse efter det er igangsat – men det er helt almindeligt. Med de 204 hestekræfter kan 508 køre 17,5 km/l (jf. specifikationerne), i praksis lidt mindre, men Peugeot har tradition for i praksis er være tæt på de officielle tal, 508 er ingen undtagelse om end det kræver en moderat speederfod.



Plads til bagben og bagage

Peugeot 508 er 4,80 meter lang (på nær 8 mm) og tilbyder glimrende kabineplads. Man sidder ikke engang særlig opret på bagsædet og det er ikke det udvendige bagagerum, der har leveret pladsen til passagererne. Bagagerummet er på 545 liter, det er let tilgængeligt, regulært men ikke så højt (det er typisk Peugeot, men bagagerummet er dog højere end f.eks. på den hidtidige 607).

 

En del af hemmeligheden findes i det geniale frontparti, hvor Peugeot visuelt har skabt lave, aerodynamiske linjer gennem skarpe kanter, der tillader en temmelig høj fronthjelm. Dermed er der mere plads til teknikken i motorrummet i højden – og den kommer passagererne til gode. Et kileformet frontrudedesign hører sig også til, når det gælder Peugeot, og 508 er ingen undtagelse. Det hele virker godt og bilen er blevet meget elegant og moderne i sin udstråling. Kileformen er strukket ud over bagpartiet. Det ser godt ud, men går noget ud over udsynet bagud fra kabinepladsen. Den kraftige B-stolpe er givetvis en stor sikkerhedsmæssig faktor, men den tager lidt vel rigeligt af udsynet, når man drejer ud fra en sidevej på en hovedvej.

 

Omfattende udstyr

Udstyret i GT-varianten er som ventet ret stort og omfattende. Den er en bil, man har lyst til at køre i, fordi den er så bekvem og komfortabel. Den er stilfærdig, udstyrsniveauet er højt og for få penge kan der hægtes mangt og meget ovenpå. F.eks. koster det kun 9000 kroner at tage sig lidt ekstra af bagsædepassagerene. Det er nemlig prisen for 4-zone klimaanlæg (hvor de to naturligvis tilhører bagsædet) og solskærme i ruderne.

 

Kørelyset håndteres af smarte LED-lygter, som dog vanskeligt kan ses i kraftigt dagslys og ikke lige godt fra alle vinkler. Det medførte gentagne blink fra modkørende - formentlig for at gøre opmærksom på, at vi kørte uden kørelys.


 


Model:

Peugeot 508 2,2 HDi GT

Listepris:

Kr. 559.990

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,2 l. 204 hk. 450 Nm/2000 omdr./min. 6-trins automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,2 sek./ 234 km/t/ 17,5 km/l /150 g/km

Længde:

4,79 m

Bagagerum:

545 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 18” alufælge. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. 2 X Isofix.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt