| 
							
							Peugeot har succes og succes’en bliver næppe mindre 
							efter lanceringen af den kompakte og alsidige 5008. 
							Det er ikke en revolutionerende multibil, men en 
							usædvanlig gennemtænkt og funktionsoptimeret bil, 
							som i kraft af sine beskedne ydre mål og gode 
							brændstoføkonomi nok skal blive populær både som 
							hverdagsbil og feriebil for den danske 
							gennemsnitsfamilie. 
							
							  
							
							Og så er prisen ligeså attraktiv som resten af 
							bilen. Den billigste version er udstyret med en 1,6 
							liters 120 hestes benzinmotor og basisudstyr som 
							tilsammen kan erhverves for under 300.000 kroner. 
							Den prøvekørte udgave var forsynet med en 110 hestes 
							dieselmotor samt Premium udstyr. Derved stiger 
							prisen til 340.000 kroner, men merprisen er godt 
							givet ud, fordi man udstyrsmæssigt får en usædvanlig 
							komplet bil. 
							
							  
							
							
							7 sæder 
							
							Peugeot sparer nemlig ikke på udstyret i sine biler. 
							F.eks. er 2 ekstra bagsæder placeret i det store 
							bagagerum (som rummer intet mindre end 823 liter) 
							standardudstyr selv i den billigste version. De to 
							ekstra sæder er ikke til daglig brug, jo måske til 
							børn, men de kan sagtens anvendes, hvis man i ny og 
							næ på kortere ture har brug for at transportere op 
							til syv personer. 
							
							  
							
							Sådanne biler findes på markedet i forvejen. Det 
							overbevisende ved 5008’eren er imidlertid, at man på 
							én gang har skabt en meget rummelig bil, man har 
							gjort det indenfor en længde på bare 5,53 meter og 
							samtidig præsteret et indbydende og temmelig 
							aerodynamisk design. 
							
							  
							
							
							Langt på literen 
							
							Det sidste er med til at give en fremragende 
							brændstoføkonomi. Officielt kører den prøvekørte bil 
							19,6 km/l. Vi havde lejlighed til at prøvekøre bilen 
							over flere tusinde kilometer med fuld oppakning 
							inkl. fire personer ad tyske autobahns, ad snævre 
							bjergveje og også en vis bykørsel. Og vi endte op 
							med en brændstoføkonomi tæt ved de 15 kilometer pr. 
							liter dieselolie – uden sparsommelig køreform. Det 
							er et meget, meget fint tal. 
 
							
							 
 
							
							Visuelt er 5008 en Peugeot. Ingen tvivl om det. Den 
							aerodynamiske form er bl.a. opnået ved at forruden 
							er placeret lagt fremme. Det giver ikke de helt 
							store muligheder for at stå på hovedet i 
							motorrummet, men i den moderne verden er det også 
							yderst sjældent at andre end de autoriserede 
							mekanikere stilles overfor det problem. 
							
							  
							
							
							Kæmpe bagagerum 
							
							I kabinen giver det mulighed for en exceptionel 
							rumudnyttelse. Det store bagagerum er ikke bare 
							regulært, det er både dybt og højt og derved har man 
							mulighed for eksempelvis at have kufferter stående 
							på højkant derude bagtil. Det gør betjeningen langt 
							lettere. Bagklappen slår højt op og giver godt læ 
							for regn eller sol. Og kører man om natten er et 
							udtrykt for den gennemtænkte bil, at der ude til 
							højre i bagagerummet findes en lygte, som er bagagerumslys, 
							når den er monteret i bilen og desuden kan tages ud og bruges som en 
							almindelig lommelygte. 
							
							  
							
							De to bageste sæder er klappet ned i bunden, som 
							derved er helt plan, og de klappes ud på et par 
							sekunder ved simpelthen at trække i en strop. På 
							samme måde betjener man den midterste sæderække, der 
							består af tre individuelle sæder, der kan betjenes 
							hver for sig. Siddepladsen kan foldes op i lodret 
							position, ryglænenes hældning kan justeres, når man 
							sidder på sædet, sæderne kan også justeres i 
							længderetningen og når ryglænene er foldet fremad 
							har man et næsten plan bagagerums gulv – oven i købet 
							med plads under sæderne. 
							
							  
							
							
							Fralægningsrum 
							
							Foran bagsæderne findes fralægningsrum i bunden, 
							fly-borde i forsædernes bagsæderyglæn. Og fortil 
							disponerer man over et stort antal 
							fralægningspladser plus et let overskueligt 
							instrumentpanel. Eneste minus er, at de yderste 
							defrostere i hver side ikke kan lukkes. I stærk 
							varme med fuld fart på klimaanlægget giver det træk 
							ned langs siden af bilen. Men det klarede vi vha. et 
							stykke tape… 
							
							  
							
							
							Sådan kører den 
							
							Affjedringen på en 5008 er optimeret med henblik på 
							god kørselskomfort. Det indebærer, at den er god til 
							at absorberer ujævnhederne. Desuden har man formået 
							at skabe så fast en reaktion på større påvirkninger, 
							f.eks. ved hurtig kurvekørsel, at bilen også er 
							yderst stabil – både gennem kurverne og ved høj fart 
							ad de tyske autobahns. Det sidste er ikke uden 
							betydning for kørekomforten, for en stabil kørsel 
							trætter mindre – til gavn for såvel fører som 
							passagerer. 
							
							  
							
							Dieselmotoren er effektmæssigt lige i underkanten, 
							men findes også kraftigere, så savner man effekt og 
							moment, kan man betale sig fra det. Omvendt opdagede 
							vi over de mange kilometer, at trafikken og 
							kørselsforholdende på ingen måde krævede flere 
							kræfter. Der var rigelig moment til de store 
							stigninger og udmærket effekt til at fastholde en 
							høj march hastighed. Og ved lave hastigheder er 
							accelerationen helt på linje med andre og også de 
							lidt hurtigere biler – simpelthen fordi 
							drejningsmomentet hjælper en af sted med hele sin 
							styrke allerede ved 1750 omdr./min. |