| 
							 
							
							Hovedtema’et ved årets Geneve Motorshow var 
							miljørigtig bilkørsel. Så i sagens natur foregik 
							turen til forårets store biludstilling med stor vægt 
							lagt på miljø’et: I stedet for i en højtydende 
							autobahn-(f)ræser, blev turen tilbagelagt i en ultra 
							miljørigtig Peugeot 407 SW med 109-hestes 1,6 liters 
							dieselmotor, der officielt kunne køre næsten 19 
							kilometer pr. liter. 
							
							  
							
							
							Skal man hurtigt ned igennem Europa er det oplagt at 
							benytte sig af den frie hastighed i Tyskland. En god 
							march-hastighed i en hurtig bil vil typisk, når der 
							er fri bane, ligge i nabolaget af 180 km/t. Det er 
							stort set hvad en 407 SW 1,6 HDi kan køre – på 
							papiret. Men hvordan fungerer det i praksis? 
							
							  
							
							
							
							Rejsebil 
							
							
							Aller først et par ord om bilen som rejsevogn. 
							Ideel, bestemt. Med en udvendig længde på 4,76 meter 
							er den yderst stabil ved høj fart. Aerodynamikken 
							betyder, at sidevinden ikke har meget at rive i og 
							modvind mærkes kun lidt. Affjedringen på en 407 er 
							blødere end man sædvanligvis vil opleve på en 
							såkaldt ”europæisk” bil. Men det kommer den ikke til 
							skade: Stabiliteten er god, kurvesikkerheden 
							glimrende og styrepræcisionen forbilledlig. 
							
							  
							
							
							Oven i købet havde vejrguderne bestemt, at det 
							skulle regne eller sne på det meste af turen. Hér 
							giver den blødere affjedring en bedre føling med 
							vejen og ikke mindst fornemmelse af vejgrebet – 
							præcis som man oplever det i motorsport, hvor man 
							gør affjedringen blødere i vådt vejr. 
							 
							
							  
							 
							  
							
							
							
							Praktisk 
							
							
							Bagagerummet er fortræffeligt, regulært og 
							rummeligt. I bagklappen kan bagruden åbnes separat, 
							hvilket gør, at man ikke behøver at vise alle de 
							andre nysgerrige blikke på rastepladsen, hvad man 
							har med sig på turen (vi kan desværre berette om 
							uheldige historier om tyverier og hold-up på ægte 
							amerikansk manér på tyske rastepladser – blot lige 
							et hint om, at være forsigtig dernede, der er ikke 
							Polizei ved enhver in- und ausfahrt). 
							 
							
							  
							  
							
							  
							 
							
							
							Benpladsen ved bagsædet er for dårlig, hvorimod 
							pladsen på forsæderne er uovertruffen. 
							Siddepositionen er nem at optimere og overblikket 
							flot. I den prøvekørte udgave var der 
							panoramaglastag – det giver oplevelsen af Alperne 
							over skyerne en ekstra dimension. 
							 
							
							   |