Peugeot har så stor overlapning af deres modeller,
at man let kan falde for en såkaldt mindre model,
blot med et bedre udstyr og dermed tilpasse sit
behov, afhængig af f.eks. praktisk funktion og
komfort.
I
tilfældet Peugeot 207 versus 308 fortæller
modelbetegnelsen klart, hvem der er storebror. Men
tilføjer man betegnelsen SW og Outdoor til 207
navnet står styrkeforholdet ikke længere. SW betyder
StationWagon – eller på almindelig dansk ”plads nok”
– mens Outdoor ikke mindst betyder panoramaglastag.
Begge dele mangler i en 308 til nogenlunde samme
pris. Tankevækkende.
Velkørende
Det skal dog tilføjes med det samme, at
køreoplevelsen ikke er ens. Hér vinder 308’eren
klart. Men 207 har vi opfattet som en velkørende bil
med fast affjedring og god styring, lige fra det
første møde med den på snoede veje på Mallorca.
Selvom SW er en forstørret udgave, forringes
kørefærdighederne ikke mærkbart og oplevelsen er i
særklasse.

Selvfølgelig har panoramataget sin andel i
oplevelsen. Det giver et fantastisk lysindfald, som
kan dæmpes med et indvendigt panel, hvis man synes,
at nu er det for meget af det gode. Men usædvanlige
løsninger – i hvert fald i den bilstørrelse og til
den pris (237.000 kroner) – er f.eks. oplukkelig
bagrude, altså den, der er i bagklappen, så man har
let adgang til bagagerummet på et sted, hvor pladsen
er trang eller man ikke ønsker, at delagtiggøre
eventuelle tyveknægte i, hvad man måtte køre rundt
med i bilen. Et minus er det, at bagruden skal have
et ordentligt drøn for at lukke i.

Kompakt
Foruden opfindsomme løsninger er det ikke
uvæsentligt, at Peugeot 207 SW trods sin forlængede
bagperron fortsat er en kompakt bil. Den er kun 4,15
meter lang og det populære design er fastholdt ved,
ikke at skære bagenden skarpt over, men derimod lade
bagklappen smyge sig på plads i en blød afrunding.
Det er ret pænt.
Tagbøjler hører med, men ellers er det i
kabinepladsen og i variationsmulighederne, man
finder den vigtigste grund til at køre SW i stedet
for en almindelig 207 – eller en 308. Bagklappen
slår højt op og bagpartiet er forsynet med en
aluminiums læsserampe, som gør det let at skubbe
større bagage på plads.
 |