- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biltest: Peugeot 207 SW Premium Outdoor

Alternativ til 308


Tekst: Søren Clauding – juli 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peugeot har så stor overlapning af deres modeller, at man let kan falde for en såkaldt mindre model, blot med et bedre udstyr og dermed tilpasse sit behov, afhængig af f.eks. praktisk funktion og komfort.

 

I tilfældet Peugeot 207 versus 308 fortæller modelbetegnelsen klart, hvem der er storebror. Men tilføjer man betegnelsen SW og Outdoor til 207 navnet står styrkeforholdet ikke længere. SW betyder StationWagon – eller på almindelig dansk ”plads nok” – mens Outdoor ikke mindst betyder panoramaglastag. Begge dele mangler i en 308 til nogenlunde samme pris. Tankevækkende.

 

Velkørende

Det skal dog tilføjes med det samme, at køreoplevelsen ikke er ens. Hér vinder 308’eren klart. Men 207 har vi opfattet som en velkørende bil med fast affjedring og god styring, lige fra det første møde med den på snoede veje på Mallorca. Selvom SW er en forstørret udgave, forringes kørefærdighederne ikke mærkbart og oplevelsen er i særklasse.



Selvfølgelig har panoramataget sin andel i oplevelsen. Det giver et fantastisk lysindfald, som kan dæmpes med et indvendigt panel, hvis man synes, at nu er det for meget af det gode. Men usædvanlige løsninger – i hvert fald i den bilstørrelse og til den pris (237.000 kroner) – er f.eks. oplukkelig bagrude, altså den, der er i bagklappen, så man har let adgang til bagagerummet på et sted, hvor pladsen er trang eller man ikke ønsker, at delagtiggøre eventuelle tyveknægte i, hvad man måtte køre rundt med i bilen. Et minus er det, at bagruden skal have et ordentligt drøn for at lukke i.



Kompakt

Foruden opfindsomme løsninger er det ikke uvæsentligt, at Peugeot 207 SW trods sin forlængede bagperron fortsat er en kompakt bil. Den er kun 4,15 meter lang og det populære design er fastholdt ved, ikke at skære bagenden skarpt over, men derimod lade bagklappen smyge sig på plads i en blød afrunding. Det er ret pænt.

 

Tagbøjler hører med, men ellers er det i kabinepladsen og i variationsmulighederne, man finder den vigtigste grund til at køre SW i stedet for en almindelig 207 – eller en 308. Bagklappen slår højt op og bagpartiet er forsynet med en aluminiums læsserampe, som gør det let at skubbe større bagage på plads.

 



Under bunden er der en bakke til småting og under bakken er der minsandten også blevet plads til et reservehjul.

 

Største svaghed

207 SW’s største svaghed er bagsædepladsen. Den er som i en almindelig 207 og der er ikke overvældende med plads. Hér mærker man i hvert fald forskellen på en 207 og en 308. Men omme foran er det helt fint, ikke mindst fordi rattet er multijusterbart. Tidligere kunne det være vanskeligt for nogen, at finde den rigtige siddestilling i de mindre Peugeot’er. Det er det ikke længere.

 

Ved førerpladsen er der lidt for ringe plads mellem bremsepedalen og midterkonsollen, så har man en rigtig bred fod, kan man risikere at blive hængende under bremsepedalen, når man forlader speederen. Løsning: smallere sko og større bevidsthed omkring problemet!

 

Godt udstyr og økonomisk motor

Udstyrsniveauet er højt og inkluderer bl.a. aircondition i handskerummet og forbavsende megen fralægningsplads.


 


I motorrummet på Premiom Outdoor havde den prøvekørte variant en 120 hestes 1,6 liters benzinmotor. Den skal lige lidt op i omdrejninger, før den trækker det, man har lyst til. 100 km/t kan nås på 10 sekunder og man kan køre næsten 200 km/t. Ved lidt af hvert kører man 15,6 km/l – rigtig fint, for glem ikke at det er på benzin, ikke diesel!

 


Model:

Peugeot 207 SW Premium Outdoor 1,6

Listepris:

Kr. 236.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l. 120 hk

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ C02:

10,0 sek/194 km/t/

15,6 km/l 152 g/km

Længde:

4,15 m

Bagagerum:

337/1258 liter

Diverse:

ABS med EBD. ESP med ASR. Nødopbremsnings system. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-ruder. Sportssæder med sædevarme. Aircondition. Isofix.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt