- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Peugeot 207 GT Turbo

Lys over…207


Tekst: Søren Clauding – september 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det sidste man vil kunne klandre Peugeot for er manglen på kreativitet. Panorama glastaget er blot ét af mange eksempel, som man på elegant vis har inkorporeret i en 207 GT Turbo. Umiddelbart en umulighed, men intet er øjensynligt umuligt for Peugeot.

 

Man lag-deler nemlig blot de indre paneler og monterer dem, så de uden besvær og helt uden maskinel hjælp kan skydes bagud. Derved strømmer der et væld af lys ind kabinen – forudsat det sker om dagen, naturligvis…



Ekstraudstyr til spotpris

Peugeot 207 GT Turbo har ikke panoramatag som standard. Mer-prisen er kr. 12.000 – intet i sammenligning med, hvad der ofte skal betales for ekstraudstyr på biler. Også hér fastholder Peugeot det attraktive prisniveau, som har været med til at gøre de franske biler til nogle af de mest solgte i Danmark. 253.990 kroner for en 207’er (261.000 inkl. panoramatag) kan dog lyde af mange penge. Men det er fordi vi endnu ikke er nået til det samlede billede:

 

Peugeot 207 GT Turbo er nemlig ikke blot en bil, hvor GT navnet indikerer, at det er svært at komme ind på bagsædet (pga. blot to sidedøre…). GT betyder både sportslige køreegenskaber, rigtig god motorkraft og et righoldigt udstyr, som der ikke alt sammen skal betales ekstra for. Gode praktiske løsninger, som også gør GT til en sportslig hverdagsbil, især for dem, der kun sjældent har brug for de famøse egen indgange til bagsædet.

 

En ung bil

Peugeot 207 GT Turbo er som sådan en ung bil. Og en smart bil. Lakeret i hvidt, som igen er kommet på mode, påmonteret 17 tommer alufælge og lidt ekstra karrosserimæssige raffinementer. Så har man en eyecatcher af den særlige slags, som både piger og drenge og i alle aldre falder for. Ikke som en åben sportsvogn i millionklassen, men tilstrækkelig, hvis man ikke ønsker at være anonym i trafikbilledet.



Hvem andre end Peugeot har også fundet på at fastgøre bagagenettet på bagsædernes bagside – og altså ikke nede i vognbunden? Taskekroge i bagagerumssiden hører med. Og trods den god bagagekapacitet er der blevet plads til et reservehjul – monteret på en alufælg. For sandt at sige ser det fjollet ud at halte af sted på et nødreservehjul, blot fordi man har været uheldig at punktere. Det er praktiske løsninger med omtanke.

 

Chokoladekøler

Det samme gælder de små rum i handskerummet, som lægger op til at holde orden. Plus aircondition, som ikke er forbeholdt passagererne, men også kommer chokoladen netop i handskerummet til gode (ekstraudstyr). Hér har Peugeot vist vejen gennem en årrække. 

 

Og køreegenskaberne: En Peugeot 207 kører godt. Når man så strammer undervognen op og udstyrer køretøjet med skivebremser både for og bag.

 


 

Lægger en 150-hestes turbomaskine i maskinrummet og et læderrat i hænderne på føreren, er der grundlag for at det hele kører rigtig godt. Det gør det virkelig. Også rundt om hjørnerne midt om natten med drejelys. Ikke en mekanisk lyskegle, der drejer med, når rattet drejes, men et ekstralys, der tænder i den side man drejer. Hvor svært kan det være…

 

Turbopæn

Motoren er pga. dens pæne slagvolumen med god hjælp fra turboladeren i stand til både at præstere eminent, civiliseret og præcis acceleration samt en ægte GT-topfart på 210 km/t. Stabiliteten ved den fart har vi ikke prøvet, men indenfor de danske hastighedsgrænser sendes der ingen faresignaler. De 14,3 km/l er til at realisere. Største forhindring sidder 40 cm fra rattet, for i en 207 GT Turbo har man lyst til mere – og det koster, beklageligvis, på benzinkonto’en.

 



Model:

Peugeot 207 GT Turbo

Listepris:

Kr. 253.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l. 150 hk

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

8,1 sek/210 km/t/

14,3 km/l

Længde:

4,04 m

Bagagerum:

270/1195 liter

Diverse:

ABS. ESP. EBD. AFU. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-ruder. Sportssæder m. sædevarme. Klimaanlæg. Isofix. Statiske drejeforlygter. Parkeringsradar bag.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt