Peugeot har i Danmark haft utrolig stor succes med
den nye mini-bil, 108, som blev lanceret herhjemme
sidste sommer. En meget ambitiøs pris- og
leasingpolitik har givetvis været en medvirkende
faktor til at få mange danskere ud at køre Peugeot
108. Derigennem har Peugeot i øvrigt også
dokumenteret, at danskerne gerne vil disponere over
og køre bil – økonomien er den største hindring. Tag
den, kære politikere.
Den hér prøvekørte udgave af Peugeot 108 er en af
top-varianterne. I bogstavelig forstand, for den
hedder Peugeot 108 Top!. Den er desuden udrustet med
to døre i hver side og det såkaldte Active udstyr.
Derved var listeprisen på det tidspunkt, hvor vi
prøvekørte bilen (lige inden Jul) godt nok krøbet op
på 120.000 kroner. Men hvad gør det, hvis det er den
månedlige ydelse, der er afgørende. Og dér tør vi
ikke udtale os: priskonkurrencen ændrer til
stadighed på tilbuddenes karakter og størrelse. Klik
ind på
Peugeot’s danske webside og få indsigt i
tingenes tilstand hos Peugeot netop nu.
Sin egen karakter
Til gengæld vil vi gerne fastslå, at netop Peugeot
108 Active Top! (ja, udråbstegnet hører med til
navnet, sådan som Peugeot bogstaverer det) er en
ganske stilfuld version af den lille minibil, der
som bekendt er udviklet i samarbejde med
søsterfirmaet i PSA-koncernen, Citroën, og Toyota.
Kik på billederne her på siden og fornem hvorfor.
Det er nemlig lykkedes de tre bilproducenter i
samarbejdet at skabe meget forskellige designmæssige
udtryk. Og allerede da vi prøvekørte 108’eren i
Paris i sommer, kort inden den blev introduceret i
Danmark (læs
den første prøvekørsel af Peugeot 108 hér >>>),
fik vi en god fornemmelse af bilens
karakteregenskaber. De blegnede ikke, da det var
Tivolis forlystelser, man kunne beskue gennem det
åbne tag i stedet for Eiffeltårnet.
Venligt pust i nakken
”Top!” betegnelsen refererer naturligvis netop til
det variable tag. Peugeot betegner 108’eren med
kanvastag som en cabriolet. Det er måske at skyde
lidt over målet. Men fornemmelsen af, at køre rundt
i bytrafikken med direkte udsigt til
himmelformationerne og et venligt pust i nakken er
uomtvisteligt. Det er med til at give 108’erens stil
– præcis som designet og ikke mindst Active
udstyret.
Sidstnævnte inkluderer el-ruder foran (bagruderne er
vipperuder og giver kun moderat ventilation – i det
lys er kanvastaget en ekstra fordel), aircondition,
bluetooth-forbindelse til infotainment anlægget og
meget mere. Bagsæderyglænet er deleligt, der er seks
airbags i kabinen og man kan montere to barnestole i
de medfølgende Isofix beslag. Det er altså også en
ganske anvendelig lille bil.
Isoleringsevnen
Hvad prøvekørslen i Paris ikke gav nogen som helst
idé om i det sommervejr, der dengang herskede i
byernes by, var kanvastagets evne til at modstå
kulde. Selvom vinterkulden ikke var overvældende i
testperioden i Danmark, fik vi dog en idé om, at
kanvastaget er temmelig temperatur-isolerende og
vejrbestandigt. Man mærker hverken træk eller kulde
ovenfra, så længe man ikke åbner taget, altså.
Hvis man skulle finde på det, og siden, måske meget
naturligt her i vinterperioden, finde på at lukke
det igen, er det en kæmpe fordel, at det sker
elektrisk og kan ske med hastigheder helt op til 120
km/t. Det giver virkelig mulighed for at anvende
taget oftere end ellers – det er jo blot et tryk på
en knap, så sker resten af sig selv.
Oplagt maskine
Peugeot 108 findes med tre alternative motorer: En
69-hestes 1-liters benzinmotor, som er en
opgradering af den eksisterende motor kendt fra
forgængeren (som alene tilbydes ifm. køb af
basismodellen Access), en særlig eco-optimeret
69-hestes udgave samt en 1,2 liters benziner på 82
hestekræfter. Den sidste har vi godt nok ikke prøvet
i Danmark, men erindrer den som en veloplagt lille
maskine, der helt lever op til 108’erens karakter.
69-hestes e-VTi motoren er dog på ingen måde hverken
uoplagt eller dårlig. Omvendt bliver køberen måske
mere oplagt, for med den i motorrummet er bilen
10.000 kroner billigere og den kan køre 3 kilometer
længere (på papiret) end den kraftigere maskine. Og
et eller andet sted handler det jo om penge, når man
køber småt. Det ved Peugeot i Danmark alt om.
|