- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest:

Opel Zafira 1,7 CDTI ecoFLEX Edition 110

19,7 g CO2 pr. km pr. person


Tekst: Søren Clauding – november 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CO2 udledning opgøres for biler pr. kørt kilometer. Et flot tal nu om dage ligger omkring 110 g udledt CO2 pr. kørt kilometer. Men hvad nytter det, hvis man sidder alene i bilen og alle de andre også sidder alene i deres biler. Så er det godt nok 110 g CO2 pr. kilometer, men også pr. person.

 

Hvis man nu er to i bilen, halveres tallet. Og er bilen, der udleder 110 g CO2/km 4-personers, vil man udlede 27,5 g/km.

 

Opel Zafira findes som 7-personers bil og da er regnskabet overbevisende: 138 g CO2 pr. kilometer pr. bil – men kun 19,7 g CO2 pr. km pr. person – forudsat, naturligvis, at bilen fyldes op.

 

Øko-motor

I forvejen er de 138 g/km også et pænt tal. At det kan lade sig gøre hænger sammen med, at netop denne udgave af Zafira’en er udstyret med en 110 hestes ecoFLEX dieselmotor. Den er ikke så kraftfuld, til gengæld er den brændstoføkonomisk. 19,2 km/l ved blandet kørsel – det er faktisk ret pænt.

 

Nu handler det selvfølgelig ikke kun om hypotetiske tal. To vigtige faktorer er afgørende, når man bruger en 7-personers bil: Hvor let er det, at omdanne bilen fra 5-personers eller mindre til 7. Og ikke mindst: Hvordan sidder de to på det bageste bagsæde…

 

Bedre med seks

Hvad det sidste angår: Er man ikke blandt de højeste i samfundet, er man et barn, kan man godt være der. Men vi anbefaler ikke en 1000 kilometer lang tur i sommervarmen. Det går ikke og det er der heller ikke bagageplads til (140 liter, når alle sæder bruges til at sidde på.



Til gengæld er der glimrende plads på det midterste bagsæde, især når passagererne her ikke skal tænke på benplads til dem, bagi.

 

Derfor er Opel Zafira væsentlig mere rigtig, hvis man nøjes med at være seks personer i bilen. Så har man både benplads på bageste bagsæde, hvis man sidder lidt på skrå og væsentlig bedre bagageplads.



Unik 5-personers

Som 5-personers bil er Zafira helt fin. Masser af plads til både ben og bagage, men det er der jo så mange andre, der også kan tilbyde.



Det unikke ved Zafira’en er, at dens interiør er variabelt. Det er oven i købet forholdsvis let at forvandle bilen, om end hurtigere systemer er set. Men man skal tænke på, hvor kompakt Zafira’en er og ikke mindst, at bagagerumsgulvet efter forvandlingsprocessen er helt plant. Desuden rummer bagagerummet helt op til 1,8 kubikmeter – det er ret meget plads.



Funktionelt hænger tingene med andre ord meget godt sammen. Det gør det også økonomisk med den gode brændstoføkonomi. Man skal af med godt 400.000 kroner for den prøvekørte variant, der også er påhængt en del udstyr, basisprisen er 367.000. Hvis man vil, kan man slippe med 273.000 kroner, men så må man nøjes

 


med mindre udstyr og en 1,6 liters benzinmotor. Egentlig ikke et dumt valg, hvis man ikke har et meget stort kørselsbehov, for fleksibiliteten følger med.

 

Ingen racer

De 110 hestekræfter lyder ikke af meget. Zafira er da heller ingen racer, men momentet i dieselmotoren er så stort ved lave omdrejninger, at man fornemmer god trækkraft. Det er først ved de høje omdrejningstal, det begynder at knibe og det går lidt ud over accelerations tallet (0-100 km/t på 13,5 sekunder) og topfarten, som er på 180 km/t.



Vi prøvede den over nogle stræk på tyske autobahns med høje hastigheder såvel som mere moderat fart. Resultatet var for så vidt OK: 13,5 km/l – men det var så også med fuld oppakning, som traditionelt også sluger brændstof. En anden ting blev imidlertid afsløret – og det er ikke et specifikt Opel-problem: Støjen i kabinen er så høj, at man ikke kan føre en samtale fra forsædet med dem på bageste sæderække. Vindstøj og dækstøj, forplantet gennem hjulophængene, er den væsentligste grund.

 

Derfor: En Opel Zafira med 7 sæder er genial, hvis man ofte har brug for de ekstra to. Den er især genial i dagligdagen, hvis man har brug for de syv sæder. Den kan også bruges på de lange ferieture, men i den sammenhæng skal man nok ikke være mere end 3-4 voksne og så nøjes med maksimalt at være i alt seks. Så bliver CO2 udledningen 23 g/km/person – stadig ret pænt!

 


Model:

Opel Zafira 1,7 CDTi ecoFLEX Edition

Listepris:

Kr. 366.900

Motor og transmission:

4 cyl. 1,7 l. common-rail turbodiesel. 110 hk – 260 Nm v 2300 o/min. Diesel partikelfilter.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/ brændstoføk/ CO2 udledning:

13,5 sek/180 km/t/

19,2 km/l 138 g/km

Længde:

4,47 m

Bagagerum:

140/645/1820 liter

Diverse.

ABS med EBD. ESP med TCS. EBA. 6 airbags. Aircondition. Multijusterbart rat. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Fartpilot. Sædevarme. Isofix.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt