CO2 udledning opgøres for biler pr. kørt kilometer.
Et flot tal nu om dage ligger omkring
110 g
udledt CO2 pr. kørt kilometer. Men hvad nytter det,
hvis man sidder alene i bilen og alle de andre også
sidder alene i deres biler. Så er det godt nok 110 g
CO2 pr. kilometer, men også pr. person.
Hvis man nu er to i bilen, halveres tallet. Og er
bilen, der udleder 110 g CO2/km 4-personers, vil man
udlede 27,5 g/km.
Opel Zafira findes som 7-personers bil og da er
regnskabet overbevisende: 138 g CO2 pr. kilometer
pr. bil – men kun
19,7 g
CO2 pr. km pr. person – forudsat, naturligvis, at
bilen fyldes op.
Øko-motor
I
forvejen er de 138 g/km også et pænt tal. At det kan
lade sig gøre hænger sammen med, at netop denne
udgave af Zafira’en er udstyret med en 110 hestes
ecoFLEX dieselmotor. Den er ikke så kraftfuld, til
gengæld er den brændstoføkonomisk. 19,2 km/l ved
blandet kørsel – det er faktisk ret pænt.
Nu handler det selvfølgelig ikke kun om hypotetiske
tal. To vigtige faktorer er afgørende, når man
bruger en 7-personers bil: Hvor let er det, at
omdanne bilen fra 5-personers eller mindre til 7. Og
ikke mindst: Hvordan sidder de to på det bageste
bagsæde…
Bedre med seks
Hvad det sidste angår: Er man ikke blandt de højeste
i samfundet, er man et barn, kan man godt være der.
Men vi anbefaler ikke en 1000 kilometer lang tur i sommervarmen. Det går ikke og det er der heller
ikke bagageplads til (140
liter, når alle sæder bruges til at sidde på.

Til
gengæld er der glimrende plads på det midterste
bagsæde, især når passagererne her ikke skal tænke
på benplads til dem, bagi.
Derfor er Opel Zafira væsentlig mere rigtig, hvis
man nøjes med at være seks personer i bilen. Så har
man både benplads på bageste bagsæde, hvis man
sidder lidt på skrå og væsentlig bedre bagageplads.

Unik 5-personers
Som 5-personers bil er Zafira helt fin. Masser af
plads til både ben og bagage, men det er der jo så
mange andre, der også kan tilbyde.

Det unikke ved Zafira’en er, at dens interiør er
variabelt. Det er oven i købet forholdsvis let at
forvandle bilen, om end hurtigere systemer er set.
Men man skal tænke på, hvor kompakt Zafira’en er og
ikke mindst, at bagagerumsgulvet efter
forvandlingsprocessen er helt plant. Desuden rummer
bagagerummet helt op til 1,8 kubikmeter – det er ret meget plads.

Funktionelt hænger tingene med andre ord meget godt
sammen. Det gør det også økonomisk med den gode
brændstoføkonomi. Man skal af med godt 400.000
kroner for den prøvekørte variant, der også er
påhængt en del udstyr, basisprisen er 367.000. Hvis
man vil, kan man slippe med 273.000 kroner, men så
må man nøjes
|