- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Opel Insignia 2,0 Turbo 4X4 Cosmo 5d

Forvandlingsteknik – for sikkerhed og sjov


Tekst: Søren Clauding – juni 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med et tryk på en knap forvandler man bilens basale køreegenskaber. Fra komfortabel cruising til sportslig og dynamisk kørsel. Simpelthen fordi Opel har kombineret flere forskellige elementer og optimeret dem, afhængig af kørestil og køreønske.

 

Den nye Opel Insignia har vi tidligere testet i den funktionelle familiebilsversion med 130 dieselheste under motorhjelmen (læs hér>>>). Men i udgaven med en 220 hestes benzinmotor, aktiv undervogn og adaptivt firehjulstræk bliver oplevelsen forvandlet. Man har langt henad vejen selv indflydelse på køreegenskaberne, men når det virkelig gælder, træder elektronikken ind og forsyner føreren med præcis de køreegenskaber, som der er brug for i den aktuelle situation.

 

Moden teknikanvendelse

Det er en umådelig moden måde, at håndtere tilbuddet om flere forskellige alternativer køreegenskaber på. At kunne vælge mellem flere forskellige opsætninger af undervognen er for så vidt ikke nyt. Men tidligere har problemet altid været, at det i princippet er umuligt at optimere eksakt samme undervogn til flere forskellige køreforhold, blot ved at tilrette dæmpningen i hjulophængene, som er den typiske måde, man har ændret på undervognen på. Resultatet har tidligere været, at især i den kritiske situation, hvor en komfort-opsat større bil (som Insignia) pludselig f.eks. skal foretage en dobbelt undvigemanøvre, er køreegenskaberne så forringet, på grund af den bløde affjedring, at sikkerheden har været væsentlig nedsat.

 

En sportslig affjedring og opsætning af en bils undervogn er under normale kørselsforhold den mest sikre. Bilens kørefærdigheder er normalt langt bedre, når undervognen er fast. Men det er for mange mennesker ikke særlig komfortabelt.

 

Det har Opel løst med Insignia.

 

To elementer

Løsningen består af to elementer: det ene er det såkaldte FlexRide system, baseret på et Mechatronic chassis, som dækker over to alternative indstillinger: En sportslig (og ret ukomfortabel) indstilling samt en komfort indstilling (som er ret komfortabel, så længe kørebanen i øvrigt er forholdsvis plan). Desuden kan man vælge en indstilling midt imellem de to – så kører Insignia’en som om, den ikke havde justerbar undervogn.

 

Det andet element er det adaptive firehjulstræk, som via en elektronisk styret hydraulisk kobling fordeler kræfterne mellem for- og baghjul med op til 100 procent på den ene aksel. Samtidig kan op til 2700 Nm fra drivlinen overføres til bagakslen (momentet forstærkes i de lave gear). Oven i købet kan 1200 Nm overføres til det af baghjulene, der har bedst greb i underlaget.

 

4X4 supplerer

Firehjulstrækket kombineret med den sportslige undervogn giver sublime sportslige og dynamiske køreegenskaber, hvor man både har høj stabilitet gennem hurtige kurveforløb og samtidig maksimal kraftoverførsel til underlaget – det er slet ikke uden betydning, når man disponerer over 220 hestekræfter.


 


Anvender man komfort indstillingen, kører man komfortabelt indtil en kritisk situation måtte opstå. Et hurtigt retningsskift eller pludselig maksimal opbremsning vil ”overrule” den komfortable indstilling og øjeblikkelig tilrette såvel undervognens affjedring som kræfternes overførsel til hjulene. Godt hjulpet, naturligvis, af et fremragende ESP system.

 

Fornuftig pris

Opel Insignia i Cosmo versionen med de nævnte kørehjælpemidler koster blot 570.000 kroner (inklusiv en del andet udstyr – basisprisen er kun 445.000 kroner). Det virker fremragende. Men ikke uden et par svage punkter, der dog næppe har den helt store betydning i praksis: Affjedringskomforten i komfortindstillingen er ikke den bedste på ujævnt underlag, ujævnhederne slår for meget igennem. Motoren giver fine fartpræstationer (0-100 km/t på bare 7,7 sekunder), men virker alligevel lidt kedelig. Det skyldes måske, at den er meget lydløs, men måske også, at man har villet opnå den fornuftige benzinøkonomi på 10,9 km/l, hvilket bl.a. er sket gennem at tilføre motoren et meget bredt maks. momentområde på hele 2000 omdr./min.



Testbilen var også udstyret med læderindtræk og indbygget køling af førersædet. Kølingen virkede stort set kun, når det var så køligt, at man ikke havde brug for den. På et solopvarmet sæde kom virkningen først efter 10-15 minutters kørsel og det er nu lidt lang tid at blive bagt igennem.


Model:

Opel Insignia 2,0 Turbo 4X4 Cosmo 5d

Listepris:

kr. 570.600 incl. Ekstra udstyr

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 Turbo benzinmotor. 220 hk – 350 Nm ved 2000-4000 o/min. 6 gear. Mechantronic chassis. Adaptivt 4X4.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2 udledning:

7,7 sek/240 km/t/

10,9 km/l /215 g/km

Længde:

4,83 m

Bagagerum:

500 liter

Diverse

ABS med EBD. ESP med ASR. EBA. 18” Alufælge. AFL lysautomatik. 8 airbags. Multijusterbart læderrat. Læderkabine Fartpilot. El-højdejusterbart førersæde. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder for og bag. Isofix.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt