| 
							 
							
							OPC betyder Opel Performance Center. Centret har til 
							opgave at cementere Opels sportslige image. Corsa 
							OPC er én af metoderne. En super-bil til 
							overkommelig pris. 
							
							  
							
							
							Det er nemlig ikke kun image og overflade, Opel har 
							bygget ind i den lille Corsa. Der er tale om 
							gennemført styling, indvendig, udvendig og i bilens 
							sjæl. Den kører ligeså godt som den ser ud. Mindst! 
							
							  
							
							
							
							Super-gear 
							
							
							Det, der bjergtog os mest var imidlertid gearkassen. 
							Noget nær det bedste, vi har oplevet i umindelig 
							tider. Så stor præcision, så stor lethed. Det er et 
							kunstværk, der folder sig ud, når der er brug for 
							det. 
							  
							
							
							Med 192 turbo-heste under hjelmen er det ikke så tit 
							det sker, men når det sker, så er oplevelsen 
							optimal. Motoren trækker til 100 km/t på 7,2 
							sekunder. Var vi fortsat, havde Corsa’en rundet 225 
							km/t. Alt imens den ved blandet kørsel kun 
							tilbagelægger 12,6 km/l. og man glæder sig til hver 
							gang, der skal skiftes gear. Er det sagt tydelig 
							nok. Wauw! 
							
							  
							
							
							
							Lyder 
							
							
							Og så er der lyden. Den rumler som en racer, snerrer 
							som en go-kart. Totaloplevelse, som næsten 
							overskygger fine køreegenskaber. 
							
							  
							
							
							Corsa OPC’en er nemligogså sjov at køre om hjørner 
							med, fordi det ikke bare er overflade-race, der er 
							tale om. En kraftigere krængningsstabilisator, 
							tilrettet dæmpning og fjedre plus en stærkere 
							bagaksel forener en tålelig kørselskomfort med fine 
							kurveegenskaber. 17” alufælge med 215 mm brede 45 
							procent lavprofildæk sætter prikken over i’et. 
							Bremse kan den også med 308 mm ventilerede skiver 
							fortil. Let og meget nøjagtig nedbremsning, der fint 
							lader sig misbruge til at optimere 
							kurvestabiliteten. 
							
							  
							
							
							
							Sportssæder 
							
							I 
							kabinen sidder man i Recaro sportssæder af den 
							slags, hvor en 5-punkts sikkerhedssele ville kunne 
							anvendes. Problemet med den slags sæder er, at de 
							ikke passer til alle. Derfor: Prøv dem og vær 
							kritisk. 
							 
							
							  
							 
							
							
							Kraftigt håndterbart læderrat med flad underkant, 
							der måske mere er en gimick ligesom de gennemhullede 
							pedaler – hvor hullerne viser sig at være 
							gummibeklædning. Gimick er det 
							 
							
							   |