- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Opel Corsa OPC 1,6 Turbo 210 hk Nürburgring

Performance og komfort går hånd i hånd

 


Af Søren Clauding – juni 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det var lidt af en overraskelse at lukke op for de 210 hestekræfter, som skjules i motorrummet på den lille frække Opel Corsa i den særlige Nürburgring variant. Og det havde intet at gøre med, at de 210 hestekræfter er lidt af en tilsnigelse (forklaring følger), men ganske enkelt fordi den lille performance racer er overraskende komfortabel. Dens kørekomfort er ikke luksuøs, men mere end tålelig – og det var ikke den erindring vi havde om lillebror’en med ”bare” 192 hestekræfter, som vi prøvede for fem år siden (læs prøvekørselen af Opel Corsa OPC i 2007 hér >>>).

 

Der er da også sket meget hos Opel siden dengang. Opel Corsa er blevet opdateret, man har redefineret OPC-begrebet (OPC betyder som bekendt Opel Performance Center) og resultatet er i Corsa-tilfældet blevet en bil, som er langt mere alsidig. Dens performance er bedre i alle henseender – men at den også ville være blevet mere komfortabel. Det var virkelig en overraskelse.

 

Større fjedervandring i lavere dæksider

Hemmeligheden ligger formentlig i sammenstykningen af hjulophængningen, fra asfalt til chassis. 210-udgaven af Opel Corsa (for den findes fortsat i en udgave med 192 hestekræfter) har ultra lave dæk. De er 225 mm brede og monteret på 18” alufælge. Men profilen er kun 35 procent. Det indebærer, at affjedringen i dæksiderne er minimal og samtidig at hjulenes styrevirkning er meget præcis. Til gengæld er affjedringen i hjulophængene moderat og ujævnhederne i vejen absorberes derfor primært af fjedrene og ikke i nævneværdig grad af dækkene.



Det giver bilen nogle meget alsidige kørekarakteristika. På helt plan asfalt kører den snorlige. Ved hurtig kurvekørsel på helt plan asfalt holder krængningsstabilisatorerne den til vejen. På ujævn asfalt har man en konstant og yderst konsekvent berøring med vejbanen. Det giver gode køreegenskaber også i den situation og dermed er Corsaen som skabt til at muntre sig med på snoede danske provinsveje, som ikke har set en asfaltmaskine i årtier. Ikke dårligt.

 

Hurtig fornøjelse

Især ikke fordi accelerationsprøven er overstået på cirka 5 sekunder. 0-100 km/t kan klares på 6,8 sekunder, men da man ikke må køre så hurtig på danske landeveje, er fornøjelsen forbi 1-2 sekunder tidligere. Så er det godt, at man kan glæde sig over bilens øvrige kørefærdigheder.

 

Og så var der det med motorkræfterne. Bilen er døbt 210 hk. Men det yder motoren ikke. Opel melder ærligt ud, at det kun er med 100 oktan benzin, at man kan presse 210 hestekræfter ud af den lille 1,6 liters turbomaskine, men hvor i kongeriget Danmark støver man 100 oktan benzin op? Så vi må med 95 oktan nøjes med 198 hestekræfter og det rækker såmænd nok også. Trods den gode gearkasse i Corsa OPC’en er der alligevel ikke mange muligheder for at accelerere så hurtigt, som specifikationerne siger.



Man er dog godt hjulpet. For et ægte mekanisk spærredifferentiale slår pusten ud af ethvert antispin-system og spindene forhjul er en option, hver gang man sætter i gang fra 0 km/t.

 

Masser af udstyr

Hele herligheden koster 367.000 kroner (tankevækkende, når man ved, at den billigste Corsa kan købes for 120.000). Den prøvekørte bil var oven i købet påhængt ekstraudstyr som fartpilot (nej, det gør ikke bilen hurtigere, det er ikke dét, ”fart” betyder), klimakontrol (som dog ingen indflydelse har på blodgennemstrømningen hos føreren), tagspoiler (som næppe har nogen større betydning på danske motorveje, men godt kan have det med 230 km/t på en autobahn), p-sensor, som kompenserer for det ikke alt for gode udsyn bagud i 3-dørs varianten, regnsensor (så man ikke behøver slippe rattet, når en byge skyller henover forruden) og derved steg prisen så lige til 415.000 kroner.

 

Men de 367.000 inkluderer lækre læderbetrukne Recaro sportssæder med varme, et lækkert læderrat med flad kant forneden, luksusinstrumentering og et utal af gimmicks, som gør bilen til en rigtig lækker lille sag, som man altså også kan leve med i hverdagen. Pladsforholdene er nemlig de selvsamme som i alle de andre Corsa varianter.


 


Model:

Opel Corsa OPC 1,6 Turbo 210 hk Nürburgring

Listepris:

Kr. 366.900

Motor og transmission:

4 cyl. turbo benzinmotor 1,6 l. 210 (198) hk. 250 Nm/2250-5850 omdr./min. Spærredifferentiale. 6 manuelle gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

6,8 sek./ 230 km/t/ 13,2 km/l /178 g/km

Længde:

4,04 m

Bagagerum:

285-1100 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 18” alufælge. Multijusterbart læderrat. Læderbetrukne Recaro sportssæder. Aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Sædevarme.


Link til importøren 


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt