- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest:

Opel Corsa 1,3 CDTI Enjoy 90 hk Easytronic

Langt på literen - helt automatisk


Tekst: Søren Clauding – marts 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En ting er, at spare penge ved at køre langt på literen, et andet er at gøre det i praksis. I en Opel Corsa 1,3 CDTI med hydraulisk gearskifte sker det automatisk.

 

Man kan sige det på den måde: Det er stort set umuligt, ikke at køre langt på literen i sådan en bil. Og med ”langt” menes næsten 21 km på en liter dieselolie. Årsagerne er flere: Med 90 hestekræfter, udviklet af en 1,3 liters common-rail dieselmotor, kan man ikke rigtig fremprovokere et stort brændstofforbrug, fordi motoren simpelthen ikke gør det muligt helt at køre Corsa’en, som den har køreegenskaber til og derfor kører man automatisk langt på literen.

 

Ingen fejlbetjening

Benytter man desuden det elektronisk styrede ”Easytronic” gearskifte og lader det styre, hvornår der skal skiftes gear, sker gearskiftene på de helt rigtige tidspunkter og så er fejlbetjening eller sløseri ikke årsagen til for stort et brændstofforbrug. Så kører man også automatisk langt på literen.

 

Hvorfor så ikke blot benytte en helt almindelig automatgearkasse? Igen er det økonomien, der spiller ind. For det første er merprisen for en konventionel automatisk gearkasse 35.000 kroner – et Easytronic system får man for blot 10.000. For det andet leverer Opel slet ikke en automatgearkasse til diesel Corsa’erne – men det skyldes nok den uforholdsmæssigt store merpris.

 

Hydraulisk mekanisme

Eller også har det med selve funktionen at gøre. En dieselmotor stiller andre krav til en automatisk gearkasse, hvorimod et Easytronic gear egentlig blot stiller andre krav til indstillingen af elektronikken. Easytronic er en hydraulisk mekanisme, der kobler ud og skifter gear i stedet for, at føreren gør det selv. Det kræver ikke de store indgreb i gearkassen.



 

I praksis fungerer det såmænd udmærket, men på grund af dieselmotorens store moment på 200 Nm allerede ved 1700 motoromdrejninger i minuttet, er nedbremsningen ikke så glidende som vi har oplevet det i benzin-varianterne. Motoren begynder at blande sig, når hastigheden er lav og giver nogle motorbremse ryk, som ville være elimineret i en almindelig automatisk gearkasse og som ikke mærkes ved et almindeligt manuelt gearskifte, fordi man naturligt kobler ud ved lave omdrejninger. Vipper man lige til gearstangen, så den går ud af gear, fungerer det på samme måde som i en bil med manuelt gear, men det er vel ikke helt det, der er meningen.

 

Manuelt gear er hurtigere

Easytronic gearskiftet ikke er den hurtigste måde at skifte gear på. Med


 

et konventionelt, manuelt gear, kan man skifte langt hurtigere og det ses direkte i specifikationerne: Manuelt når man 100 km/t på 12,7 sekunder og med Easytronic benytter Diesel Corsa’en 14,2 sekunder. I øvrigt er der mulighed for at vælge en sportsindstilling, som gør skiftet mere aggressivt og får det til at ske ved højere omdrejningstal, men det bliver det ikke umiddelbart hurtigere af.

 

Alternativt kan man i glat føre vælge en vinterindstilling og den er ret effektiv. Den svarer stort til at man starter i 2. gear og efter nogen tøven fyres kræfterne så af, når der er kommet gang i bilen.

 

Det er godt, at Easytronic eksisterer som et alternativ, for det gør det muligt for bilister, der har behov for automatgear at komme billigt til det. Hvis man på den anden side ikke skal køre over 30.000 kilometer om året, vil den tilsvarende benzinversion med 80-hestes 1,2 liters motor være at anbefale. Den kører 17,5 km/l og er 30.000 kroner billigere i anskaffelse.

 


Model:

Opel Corsa 1,3 CDTi Enjoy 90 hk Easytronic

Listepris:

Kr. 191.902

Motor og transmission:

4 cyl. 1,3 l. common-rail turbodiesel. 90 hk – 200 Nm v 1700 o/min. Hydraulisk sekventielt gearskifte. Dieselpartikelfilter.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/ brændstoføk/ CO2 udledning:

14,2 sek/172 km/t/

20,8 km/l 129 g/km

Længde:

4,00 m

Bagagerum:

285 liter

Diverse.

ABS med EBD. ESP med TCS. EBA. Multijusterbart læderrat. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Sædevarme. Isofix. Dobbeltgulv i bagagerum.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt