- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større. Foto: Vivi Siiger.


Biltest: Nissan Qashqai +2 Tekna 4X4 CVT

Ærlige +2


Tekst: Søren Clauding – maj 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nissan kalder den forlængede udgave af Nissan Qashqai for +2. Det er ærlig snak, for selvom bilen er forsynet med 7 sæder, skal man være en usædvanlig lille voksen for at finde bageste sæderække bekvem. Med en højde på 1,8 meter og en tilsvarende person på sædet lige foran, kan man ganske enkelt ikke være der.

 

Men det påstår Nissan heller ikke, selvom Qashqai +2 er 20 cm længere end den 5-sædede version. Den har vi i øvrigt tidligere prøvekørt (læs her>>>) og alle konklusionerne kan overføres til +2, ikke mindst er prisen særdeles attraktiv: 420.000 kroner for +2 modellen med 141 hestes benzinmotor, det omfangsrige Tekna-udstyr og CVT gear og det er billigt, hvis man altså har brug for al den plads.

 

CO2 udslip pr. km pr. person

Den forlængede udgave giver beregningen af CO2 udledning nye dimensioner. For godt nok yder benzinmotoren 197 g CO2 ud på kørt kilometer, men gør man CO2 udledningen op pr. kørt kilometer pr. person og man er 7 respektive 4 personer i Qashqai +2 versus en mindre 4-sædet bil, bliver CO2 udledningen mere end acceptabel efter tidens normer.

 

Den forlængede Qashqai er imidlertid mest at foretrække pga. dens variable og let betjente kabineindretning. Der er rigtig god bagageplads, når et eller to af de bageste sæder er foldet ned (hvorved de efterlader et helt plant bagagerumsgulv). Og betjeningen er så nem og ubesværet at man helt automatisk vil benytte sig af variationsmulighederne, der er brug for dem.


 

 


Maskinkraften fra benzinmotoren er helt tilstrækkelig og med CVT-gearet, som trinløst bringer køretøjet op igennem ”gearene”, er kørslen mere end blot en fornøjelse. Motoren er lydsvag og høres kun under accelerationen. Benzinøkonomien på 11,8 km/l er acceptabel, bilens størrelse taget i betragtning men vigtigst er det nok, at tallet næsten holder i praksis.


Model:

Nissan Qashqai +2 Tekna 2,0 16V CVT

Listepris:

Kr. 419.050

Motor og transmission:

4 cyl. 2 l benzin. 141 hk, 196 Nm v. 4800 omdr./min. CVT aut. gear. Variabelt firehjulstræk med differentialespær.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

Brændstoføk/ C02 udledning:

10,5 sek/190 km/t/

11,9 km/l /197 g/km

Længde:

4,52 m

Bagagerum:

550 liter

Diverse:

ABS med EBD. ESP med ASR. 6 airbags. Xenon forlygter. Multijusterbart læderrat. Nøglefri betjening. El-justerbare sidespejle. El-ruder for og bag. 2-zone klimaanlæg med køl i handskerum. Sædevarme. Panoramatag. Isofix.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt