| 
							 
							
							
							
							  
							Nissan Micra i Motorradioen 
							 
							
							Vi har tidligere prøvekørt en Nissan Micra med den 
							nye effektive DIG-S benzinmotor med kompressor. 
							Dengang beskrev vi indgående kompressormotorens 
							funktion (læs 
							om Nissan Micra 1,2 DIG-S Acenta hér >>>). I 
							mellemtiden er Nissan Micra blevet kraftigt 
							opdateret, den er udvendigt blevet re-designet, den 
							har fået en markant anderledes front og dermed 
							ændres bilens karakter. 
							
							  
							
							Så der var god grund til at se nærmere på den lille 
							bil fra en af verdens mest succesrige bilfabrikker. 
							Nissan brager frem på især det europæiske bilmarked 
							– til trods for, at man ikke i modelprogrammet har 
							en helt lille bil af den slags, som ikke mindst 
							danske bilkøbere har kastet sig over. I 2013 var 60 
							procent af bilsalget på i alt 180.000 biler i 
							Danmark småbiler. 
							
							  
							
							Micra større end mikro 
							
							Nissan Micra ligger, trods navnet, som antyder noget 
							med ”mikro”, ikke i den allermindste klasse. Den 
							ligger lige en halv tand over, et sted mellem de 
							såkaldte A-segment og B-segment biler. Og det har 
							man forstået at udnytte til f.eks. at gentænke det 
							visuelle udtryk. 
							
							  
							
							Den nye årgang Micra ser meget anderledes ud end den 
							tidligere, og selvom bilen i bund og grund i teknisk 
							forstand er den samme, er den alligevel meget 
							anderledes. Den nye front gør den langt mere 
							maskulin, designet er langt skarpere, bilen har fået 
							en anden personlighed, den er blevet mere voksen, 
							har mere pondus og bevæger sig dermed væk fra det 
							lidt putte-nuttede feminine udtryk over i en 
							kategori, som formentlig vil tiltale begge køn. 
							
							  
							
							Tingen passer sammen 
							
							Med den kraftige 98-hestes DIG-S maskine under 
							motorhjelmen, passer tingene lige pludselig sammen. 
							Nu er der harmoni mellem udseende og performance. 
							Dertil kommer, at den har køreegenskaber, der 
							overgår mikrobilernes. Micra er med sine 3,83 meter 
							20-25 cm længere end mikro’erne. Det giver mere 
							plads, akselafstanden bliver større, der er plads 
							til at fine-tune køreegenskaberne og det har Nissan 
							udnyttet til fulde. Fabrikken er kendt for at 
							producere biler, der kører godt, Micra er ingen 
							undtagelse. 
							
							  
							
							Man mærker det i høj grad ved hurtig 
							motorvejskørsel, hvor Micra’en kører snorlige. Den 
							har en forholdsvis fast affjedring, hvor en 
							medvirkende faktor er de lidt større 16” fælge, som 
							er en del af den Tekna-udrustning, som den 
							prøvekørte model var udstyret med. Da også sæderne 
							er faste, har man god føling med underlaget og det 
							har man glæde af, hvis man kører friskt på 
							almindelig landevej. Micra vinder ikke alene på det 
							nye design men også på sine fine køreegenskaber. 
							 
							
							
							  
							 
							
							God plads 
							
							Pladsforholdende er uændrede i forhold til sidste 
							årgang, hvilket betyder, at man kan sidde på 
							bagsædet også med en højde på 1,8 meter – uden at 
							være spændt op imod forsædernes ryglæn, vel at 
							mærke. 
							
							  
							
							Den billigste Micra har 80-hestes benzinmotor og 
							koster 107.000 kroner. Det er en smule mere end 
							mikrobilerne. Den hér prøvekørte variant er steget 
							til 165.000. Men det er også topudstyrsmodellen (Tekna) 
							med den nævnte 3-cylindrede 98-hestes 
							kompressormotor. 
							 
							
							
							  
							 
							
							Tekna-udstyret er pengene værd 
							
							Motoren er økonomisk, den giver gode 
							fartpræstationer, den er lydsvag og harmonerer også 
							udmærket med det luksusudstyr, som er en del af ”Tekna-pakken”. 
							Meget af udstyret er regulært komfortudstyr som 
							klimaanlæg, sædevarme, elruder, nøglefri betjening 
							og Nissan Connect, som bl.a. gør det muligt at 
							planlægge en tur på hjemmecomputeren og overføre den 
							til bilens anlæg – og så er det bare at følge 
							anvisningen, når man sætter sig ind bag rattet. 
							
							  
							
							Andet udstyr inkluderer alufælge, 
							parkeringsassistent med p-sensor, lyssensor, 
							regnsensor, fartpilot med –begrænser og 3 
							nakkestøtter på bagsædet. Man får med andre ord 
							temmelig meget for pengene. 
							 
							
							
							
							 
							Også er nødreservehjul er der blevet plads til under 
							bagagerumsbunden.   |