- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her bliver du nødt til at klikke på billedet, hvis du vil læse taleboblen :-)


Biltest: Mini Cooper S John Cooper Works GP


Legetøj for mænd - og piger


Tekst: Søren Clauding - november 2006

Foto: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kære piger. I må gerne protestere og I må gerne lege med – eller lege selv. For virkeligheden er, at den lille bil i testperioden gjorde ligeså stort indtryk på hunkønnet som hankønnet – selvom man måske umiddelbart skulle tro, at der mest var tale om legetøj til mænd.

 

Drenge leger med biler. Det lærer de som børn og nogle piger gør det også, helt af sig selv. Mini Cooper S John Cooper Works GP er bilen for dem, der aldrig rigtig er blevet voksne, men voksne nok til at kunne spendere de 625.000 kroner, sådan en lille maskine koster i den udførsel, vi fik lov til at lege med.

 

Ombygning

Egentlig tager man bare en almindelig Mini Cooper S til ca. 375.000 kroner, så bygger man den om, som John Cooper anno 2006 påbyder det. Det koster 125.000 kroner og derved er den halve million nået. Resten skyldes læderindtræk, aircondition og ikke mindst ESP, som redder én, hvis legen løber løbsk. Og det er ikke utænkeligt, det sker.

 

Tilbage i 1960’erne, da de første Mini Cooper S så dagens lys, var de udrustet med 1275 ccm motorer, der ydede i nabolaget af 110 hestekræfter. Det var nok til at vinde Monte Carlo Rallyet dengang. Bilerne var også meget lettere, så naturligvis skulle der mere til, når man skabte den moderne retro-version af datidens legetøj, fyldt med sikkerhed og komfort.

 

218 hestes 1,6’er

Resultatet er blevet en 1,6 liters maskine, der frembringer 218 moderne og næsten civiliserede hestekræfter, som flytter 1200 kg. Det gør de godt, for 100 km/t nås på 6,5 sekunder og fortsætter man uhæmmet, runder man 235 km/t. Kræfterne overføres til asfalten via 18” alufælge med 40 procent super lavprofildæk og vil man holde op, mens legen er god, assisteres man af enorme 16 tommer bremseskiver på forhjulene.

 

Undervejs sikrer skørter, spoilere og en spektakulær bagvinge, at det hele forløber under betryggende forhold. Og en grundig ombygning af inventaret er også med til at vise, at der også er mere end blot en smule alvor involveret.

 

Kører bedre

En racerbil rippes nemlig for inventar. Ikke bare for at blive lettere, så den kan kører hurtigere ligeud, men også for at den opnår lavere tyngdepunkt og der bliver plads til afstivninger, der gør karrosseriet mere vridningsstabilt og dermed byder på bedre køreegenskaber gennem de hurtige kurver.

 

Sagt på en anden måde: Det kan godt være at en Mini Coper S JCW GP er et stykke legetøj, men den er også et stykke sikkert legetøj. Bagsædet er nemlig taget ud – og på civiliseret måde erstattet af en flad bund, så man kan have overraskende meget bagage med (670 liter). Og mellem vognsiderne er der monteret en tværgående stræbearm som ekstra afstivning af karrosseriet.

 

Ego-bil

Der kan i øvrigt drages mange sammenligninger med moderne tiders ego-biler på gule nummerplader. De fleste af dem er billigere og mere rummelige, men de har kun plads til to – ligesom den superhurtige Mini.

 

Der er ingen fornuftsgrunde til at købe en Mini Coper S JCW GP. Men det er der vel heller ikke, hvis man investerer i en motorbåd. Det handler om fritid, fornøjelse og en god portion sjov. Har

man penge til det, er det i bund og grund ikke det værste, man kan bruge dem til. Med en benzinøkonomi på omkring 12 km/l, kommer man endda længere i en Mini end i en speedbåd.


Der skal ekstra luft til at føde GP-maskineriet - det tilføres gennem ekstra indsugning i motorhjelmen.

 

Hvert eksemplar af John Cooper Works GP serien har egen nummerering. Der er bygget 2000 ialt.

 

Ombygningen til John Cooper Works GP inkluderer bl.a. en helt anden front...

...og bagvinge over bagruden

 

Interiøret er helt forandret - både fører pladsen og den bageste del af kabinen, hvor sæderne er erstattet af en tværgående afstivning - præcis som i en racerbil.

 

118 hestekræfter frembringer den kompakte 1,6 liters motor, der ligesom vokser ud af motorrummet.


 

Model:

Mini Cooper S John Cooper Works GP med lædersæder, aircon og ESP

Listepris:

Kr. 625.000

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l. 218 hk – 250 Nm ved 4500 o/min. 6 gear

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk:

6,5 sek/235 km/t/

11,6 km/l

Længde:

3,69 m

Bagagerum:

670 liter

Div. udstyr:

ABS. ESP. EDS. ASR. Justerbart multifunktions læderrat. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder. Cruise Control. Recaro sportssæder. Sædevarme.

 


Kolossale skivebremser og super lavprofildæk taler deres helt eget sprog.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt