- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mini Cooper D

Signalværdi og miljøbevidsthed


Tekst: Søren Clauding - oktober 2007

Foto: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sir Alec Issigonis har formentlig vendt sig i sin grav og rullet om kap med John Cooper da nogen er begyndt at tale om at lægge en dieselmotor i en Mini. Tilbage i 1959 opfandt Issigonis Mini’en og siden lagde John Cooper en stribe højtydende mini-motorer i det lille vidunder og en serieproduceret miniracer var skabt. God nok til at vinde Rallye Monte Carlo, god nok til at tage i hundredevis ja, måske tusindevis af sejre i internationale motorløb og i hvert fald god nok til at skrive sig selv ind i historien på en plads, der er væsentlig større end bilen selv.

 

Men en Mini Cooper D…

 

”S” forstås, for det hed de oprindelige Cooper-versioner, når de præsterede lidt mere.

 

Men ”D”???

 

Ikke desto mindre er det, hvad BMW som ejer af Mini mærket har føjet til. Respektløst, vil nogen måske sige, men for tyske BMW er britisk national stolthed ikke noget, der vejer tungere end et godt og tidssvarende alternativ. Det er lige præcis hvad Mini Cooper D er.

 

Tungere og bedre

Sjovt nok præsterer en dieselmotoren stor set det samme som de oprindelige Cooper S motorer, hvilket vil sige 110 hestekræfter. De oprindelige motorer lød mere af race, men de mobiliserede ikke et drejningsmoment så stort som 240 Nm. Hvis ikke det kunne tage pusten fra John Cooper, er der nok ikke meget at gøre, for en moderne Mini er dobbelt så tung som den oprindelige, dels på grund af større komfort, dels på grund ekstrem højere sikkerhed – og dels fordi en dieselmaskine vejer mere end en benzinmotor. Men den er ligeså hurtig og kører langt bedre.

 

Sådan stryger Mini Cooper D derudaf. Ikke mindre end 22,7 kilometer kan man køre på en liter dieselolie. CO2 udledningen er beskedne 118 g/km. Hvis ikke man er overbevist af tallene, bør man køre en tur.

 

For det kan godt være at en dieselmotor ikke lyder præcis som en benzinmotor. Det er muligt der er mindre ”race” i en diesel. Men med introduktionen af den ene racerbil med dieselmotor efter den anden, er det kun et spørgsmål om tid før de fordomme er gået over i historien. Mini dieselen sparker godt, den er civiliseret og så er den altså samtidig miljørigtig.

 

Alting har en pris

Billig er den derimod ikke. Den koster 10 gange så meget som den oprindelige Cooper S. Inflationen kan ikke få skylden for det hele, men i dag er en Mini heller ikke en kompakt britisk folkevogn, men derimod en trendy, tysk luksusbil, hvis primære formål ikke er persontransport (og bagage er der heller ikke meget plads

 


Mini er skabt til håndbremsevendinger, uanset dieselkræfterne forude.

 

Det kolossale moment driver Mini'en afsted. Det overvælder enhver - og mon ikke også John Cooper selv ville have ladet sig overbevise.

 

Dieselmotoren fylder godt i motorrummet og med sine mange egenartede løsninger er det tilladt at bruge lygtekransen når motorhjelmen skal lukkes i.


 

til) men signalværdi. I den moderne verden er prisen for et unikt image høj. En Mini Cooper D koster over 300.000 kroner – og det er den egentlig værd, taget i betragtning, at samfundet som helhed kan fornøjes over den ringe forureningsgrad.

 

Da en stor del af anskaffelsesprisen dirigeres direkte ned i statskassen er en Mini Cooper D et rigtig fornuftigt køb, set fra de menneskers synsvinkel, som ikke køber den. Og for jer, der kaster jer ud i en diesel-Mini: Har I brug for signalværdien (og den skal vi på ingen måde underkende for det er vel ikke anderledes end at bruge mange penge på tøj, smykker osv.) så er Cooper D-versionen måske det aller bedste køb. Hvordan kan man ellers for lutter mammon anskaffe sig et på én gang trendy og miljørigtigt – og ganske sjovt køretøj. Det findes ikke magen til.

 


Model:

Mini Cooper D

Listepris:

Kr. 301.12500

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l. diesel. 110 hk – 240 Nm ved 2000 o/min. 6 gear.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

Brændstoføk/ C02:

9,9 sek/195 km/t/

22,7 km/l /118 g/km

Længde:

3,71 m

Diverse:

ABS. DSC. EDS. ASR. 15” alufælge. To-farvet karrosseri. Multijusterbart læderrat. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Cruise Control. Sædevarme.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt