| 
							
							
							
							 Mercedes E220 CDI Coupé i Motorradioen 
 
							Hvorfor har nogen fået den idé, at designe en bil 
							med ringere pladsforhold på bagsædet, med bare en 
							enkelt dør i hver side? Og hvorfor er der nogen, som 
							vil betale mindst 750.000 kroner for køretøjet? Når 
							det nu oven i købet er muligt at købe selvsamme bil 
							med mere plads og egen indgang til 
							bagsædepassagererne. Svaret er: Fordi den er lækker, 
							fordi den ser godt ud, fordi man får lyst til at 
							stige ind i den og køre i den. Det gælder i hvert 
							fald Mercedes-Benz E 220 CDi Coupé. 
							  
							Det er vel egentlig fair nok. Undertegnede har i 
							hvert fald stor respekt for, at der findes danskere, 
							der har bragt sig i en situation, så de kan anskaffe 
							sådan en bil. Og når man nu har gjort det, og måske 
							endda kan glæde sig ved at køre i en lækker bil, 
							hvorfor så ikke anskaffe en bil, som netop indbyder 
							til at blive kørt. En bil, som er en fryd for øjet, 
							som honorerer kørelysten, i samme øjeblik man sætter 
							i gear og måske allerhøjest i accelerationsfasen 
							brummer en anelse mere end man kunne forvente. Siden 
							oplever man ægte, uovertruffen køreglæde. Glimrende, 
							hvis man altså er til sådan noget. 
							  
							AMG udstyr ser godt ud 
							For det er den eneste begrundelse for at anskaffe en 
							E-klasse Coupé, som selvfølgelig findes i flere 
							motorvarianter og med forskelligt udstyr. At den 
							kørte godt, vidste vi i forvejen, for som 
							udgangspunkt har en E Coupé samme undervogn som en 
							E-klasse limousine eller stationcar. Den prøvekørte 
							model var så iklædt den såkaldte AMG sportspakke, 
							som dels får bilen til at se ekstra godt ud, men som 
							også gør undervognen noget strammere. Det er fint 
							nok på plane tyske landeveje, men på ujævne danske 
							provinsveje med en god portion vinterregn spredt ud 
							over den lappede asfalt, bliver det let en noget 
							rystende oplevelse. 
							  
							På våde veje må affjedringen på en bil ikke være for 
							stram, især ikke når vejene er ujævne. Det giver 
							ganske enkelt forringet vejgreb. Men netop på de 
							våde vinterveje er der en vis kompensation for den 
							stramme undervogn at hente i at den prøvekørte bil 
							kun havde en 170 hestes dieselmotor i maskinrummet. 
							Det ændrer naturligvis ikke på vejgrebet – jo en 
							anelse, fordi en diesel traditionelt er tungere end 
							en benzinmotor og dermed tvinger affjedringen til at 
							absorbere ujævnhederne bedre – men det er lettere at 
							overføre kræfterne, uden at de elektroniske 
							hjælpemidler skal på arbejde for at hindre hjulspin 
							og måske efterfølgende udskridning. 
							  
							Trækvillig og økonomisk 
							Motoren er i øvrigt en behagelig oplevelse, for den 
							er både trækvillig og fuldt tilstrækkelig til at 
							give mere end respektable fartpræstationer. Den har 
							en ret bred momentkurve, der topper allerede ved 
							1400 motoromdrejninger/minut og holder niveauet helt 
							frem til 2800 omdr./min. Oven i købet er den 
							økonomisk: 21,7 km/l er rigtig godt for en så 
							forholdsvis tung bil, der i øvrigt er kapabel til at 
							trække ikke mindre end 1800 kg bagpå. Ikke at det 
							nødvendigvis vil klæde den aerodynamisk elegante og 
							gennemførte coupé (cW=0,25), men den kan gøre det, 
							og det i sig selv siger meget om motorens trækkraft. 
 
							
							 
 
							Man sidder fremragende i en E-klasse Coupé, også på 
							bagsædet, når man er kommet på plads deromme. En del 
							af forklaringen findes i bagagerummet, der ikke er 
							overvældende stort, men på den anden side fuldt 
							tilstrækkeligt til at indeholde den bagage, et par 
							mennesker kunne finde på at have med på en langtur 
							til Sydeuropa. Udstyret er også udmærket, selv i den 
							prøvekøre basisudgave, der så var tilført mange 
							tilkøbte udstyrsdetaljer som f.eks. blanke 
							performance bremser, AMG-stylede spoilere, 
							læderkabine m.v. 
 
							
							 
 
							Pakken stemmer 
							Vigtigt er det, at den samlede pakke er i 
							overensstemmelse med forventningerne til en Mercedes 
							E-klasse. Og der skydes ikke forbi på et eneste 
							punkt. Mercedes biler kører i enhver henseende 
							fremragende og er man til en ekstra sportslig 
							køreoplevelse er AMG-pakken på sin plads. Desuden 
							behøver man slipper de 800.000 kroner (inkl. 
							automatgear) i form af rede penge. Den kan 
							finansieres med 160.000 kroner i udbetaling og derpå 
							godt 8200 kroner i månedlig ydelse de næste otte år. 
							Det er stadig mange penge, men en E220 CDI Coupé er 
							absolut pengene værd. 
 
							
							 |