- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Mercedes-Benz E220 CDI Coupé

En sand fornøjelse


Af Søren Clauding – januar 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mercedes E220 CDI Coupé i Motorradioen


Hvorfor har nogen fået den idé, at designe en bil med ringere pladsforhold på bagsædet, med bare en enkelt dør i hver side? Og hvorfor er der nogen, som vil betale mindst 750.000 kroner for køretøjet? Når det nu oven i købet er muligt at købe selvsamme bil med mere plads og egen indgang til bagsædepassagererne. Svaret er: Fordi den er lækker, fordi den ser godt ud, fordi man får lyst til at stige ind i den og køre i den. Det gælder i hvert fald Mercedes-Benz E 220 CDi Coupé.

 

Det er vel egentlig fair nok. Undertegnede har i hvert fald stor respekt for, at der findes danskere, der har bragt sig i en situation, så de kan anskaffe sådan en bil. Og når man nu har gjort det, og måske endda kan glæde sig ved at køre i en lækker bil, hvorfor så ikke anskaffe en bil, som netop indbyder til at blive kørt. En bil, som er en fryd for øjet, som honorerer kørelysten, i samme øjeblik man sætter i gear og måske allerhøjest i accelerationsfasen brummer en anelse mere end man kunne forvente. Siden oplever man ægte, uovertruffen køreglæde. Glimrende, hvis man altså er til sådan noget.

 

AMG udstyr ser godt ud

For det er den eneste begrundelse for at anskaffe en E-klasse Coupé, som selvfølgelig findes i flere motorvarianter og med forskelligt udstyr. At den kørte godt, vidste vi i forvejen, for som udgangspunkt har en E Coupé samme undervogn som en E-klasse limousine eller stationcar. Den prøvekørte model var så iklædt den såkaldte AMG sportspakke, som dels får bilen til at se ekstra godt ud, men som også gør undervognen noget strammere. Det er fint nok på plane tyske landeveje, men på ujævne danske provinsveje med en god portion vinterregn spredt ud over den lappede asfalt, bliver det let en noget rystende oplevelse.

 

På våde veje må affjedringen på en bil ikke være for stram, især ikke når vejene er ujævne. Det giver ganske enkelt forringet vejgreb. Men netop på de våde vinterveje er der en vis kompensation for den stramme undervogn at hente i at den prøvekørte bil kun havde en 170 hestes dieselmotor i maskinrummet. Det ændrer naturligvis ikke på vejgrebet – jo en anelse, fordi en diesel traditionelt er tungere end en benzinmotor og dermed tvinger affjedringen til at absorbere ujævnhederne bedre – men det er lettere at overføre kræfterne, uden at de elektroniske hjælpemidler skal på arbejde for at hindre hjulspin og måske efterfølgende udskridning.

 

Trækvillig og økonomisk

Motoren er i øvrigt en behagelig oplevelse, for den er både trækvillig og fuldt tilstrækkelig til at give mere end respektable fartpræstationer. Den har en ret bred momentkurve, der topper allerede ved 1400 motoromdrejninger/minut og holder niveauet helt frem til 2800 omdr./min. Oven i købet er den økonomisk: 21,7 km/l er rigtig godt for en så forholdsvis tung bil, der i øvrigt er kapabel til at trække ikke mindre end 1800 kg bagpå. Ikke at det nødvendigvis vil klæde den aerodynamisk elegante og gennemførte coupé (cW=0,25), men den kan gøre det, og det i sig selv siger meget om motorens trækkraft.



Man sidder fremragende i en E-klasse Coupé, også på bagsædet, når man er kommet på plads deromme. En del af forklaringen findes i bagagerummet, der ikke er overvældende stort, men på den anden side fuldt tilstrækkeligt til at indeholde den bagage, et par mennesker kunne finde på at have med på en langtur til Sydeuropa. Udstyret er også udmærket, selv i den prøvekøre basisudgave, der så var tilført mange tilkøbte udstyrsdetaljer som f.eks. blanke performance bremser, AMG-stylede spoilere, læderkabine m.v.



Pakken stemmer

Vigtigt er det, at den samlede pakke er i overensstemmelse med forventningerne til en Mercedes E-klasse. Og der skydes ikke forbi på et eneste punkt. Mercedes biler kører i enhver henseende fremragende og er man til en ekstra sportslig køreoplevelse er AMG-pakken på sin plads. Desuden behøver man slipper de 800.000 kroner (inkl. automatgear) i form af rede penge. Den kan finansieres med 160.000 kroner i udbetaling og derpå godt 8200 kroner i månedlig ydelse de næste otte år. Det er stadig mange penge, men en E220 CDI Coupé er absolut pengene værd.


 


Model:

Mercedes-Benz E220 CDI Coupé

Listepris:

Kr. 794.400 excl. ekstraudstyr

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail dieselmotor, 2,1 l. 170 hk. 400 Nm/1400-2800 omdr./min. 7G tronic Plus automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,3 sek./ 234 km/t/ 21,7 km/l /119 g/km

Længde:

4,70 m

Bagagerum:

450 liter

Anhængervægt:

1800 kg

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 7 airbags. 17” alufælge (standard). Aut. lyslængderegulering. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Regnsensor. 2 X Isofix.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt