| 
							
							
							 Mercedes E 300 Hybrid i Motorradioen 
							>>> 
 En brændstoføkonomi på 22,7 km/l. 
							Det lyder nu om dage ikke helt usandsynligt, når man 
							oven i købet ved, at det er en stor Mercedes 
							E-klasse stationcar, der er tale om. Det er dog 
							bedre end hvad Mercedes hidtil har præsteret med 
							deres dieselmotorer, men sådan er udviklingen jo. 
							Men: Når man så erfarer, at der er langt over 200 
							hestekræfter skjult under motorhjelmen, er det som 
							om, at træerne er vokset ind i himlen.   Virkeligheden er, at hvis alle – 
							ikke mindst alverdens politikere – arbejdede så 
							målrettet på at forbedre miljøet ved at forurene 
							mindre, som bilfabrikkerne gør - så ville træerne få 
							mulighed for på det nærmeste at vokse ind i himlen, 
							og så ville forureningsproblematikken se anderledes 
							ud.   
							Hemmeligheden 
							er to motorer Langt over 200 hestekræfter, 2 
							tons egenvægt og alligevel 22,7 km/l. Det kan alene 
							lade sig gøre fordi man har optimeret og udnyttet 
							teknologien til sit yderste.   Hemmeligheden hedder ”HYBRID”.   Mercedes har ikke skabt verdens 
							første dieselhybrid. Den ære tilfalder 
							Peugeot/Citroën. Men begge fabrikker har fået 
							fantastiske resultater ud af de muligheder, 
							teknologien har givet dem. I Mercedes’ tilfælde har 
							man bevaret en af de grundliggende egenskaber ved en 
							E-klasse Mercedes, dvs. baghjulstræk. Hybrid motoren 
							og dieselmotoren er forbundet til hinanden, de 
							trækker sammen på baghjulene og transmissionen 
							inkluderer den velkendte 7G-Tronic Plus 
							automatgearkasse. 
 
							 
 
							204 hk plus… Dieselmotoren er en 2,2 liters 
							motor, som også benyttes i E 250 CDI. Den præsterer 
							op til 204 hestekræfter. Dertil kommer 27 
							hestekræfter, når elektromotoren er på sit højeste – 
							men da Mercedes ikke har opgivet den akkumulerede 
							effekt, kan vi blot fastslå, at den ligger tæt ved 
							230 hk.   Lidt anderledes er det, hvad angår 
							drejningsmomentet. Dieselmotoren præsterer op til 
							500 Nm, hvorimod elmotoren genererer 250 Nm i stort 
							set hele omdrejningsområdet. Tilsammen giver det 
							imponerende 750 Nm.   
							Dieselmotoren 
							kobles fra Det geniale ved optimeringen er, 
							at Mercedes ikke benytter de ekstra kræfter fra 
							elmotoren til at forbedre fartpræstationerne, men 
							derimod til at aflaste dieselmotoren. Eksempelvis 
							frakobles dieselmotoren helt ved deceleration under 
							160 km/t og så holder elmotoren bilen kørende. 
							Elmotoren blander sig også i andre situationer, hvor 
							dieselmotoren ellers skulle træde ind. 
 
							 
 Resultatet er ikke bare yderst 
							økonomisk kørsel (ikke mindst ved bykørsel, hvor 
							Hybrid-Mercedesen kører 22,2 km/l) men også yderst 
							komfortabel kørsel. Støjniveauet er lavere, 
							vibrationsniveauet er lavere, igangsætningen 
							glidende og lydløs, gearskiftene super bløde og uden 
							tab af hastighed (da elmotoren er i gang hele 
							tiden), og derved underbygges Mercedes DNA’et: Man 
							har sportslige dynamiske egenskaber uden tab af 
							kørekomfort. Suverænt!   
							
							Selvforsynende Til sammenligning kører en 250 CDI 
							BE 18,9 km/l. Det er også flot, men med elektrisk 
							supplement er det altså endnu bedre. Strømmen 
							leverer bilen selv, f.eks. oplades batteriet under 
							nedbremsning. Og hvis man gerne vil have lidt mere 
							sportslig reaktion, klares det ved at aktivere 
							sports-indstillingen.   Den prøvekørte HYBRID-variant var 
							baseret på en E-klasse stationcar. Batteriet, der 
							føder elmotoren er et pladsbesparende litium-ion, og 
							derfor er eksempelvis pladsforholdene ens for en 
							HYBRID og en konventionel dieselbil. Bilen er 
							virkelig stor. De 5,9 meter i længden byder på tæt 
							ved 700 liter bagageplads, som kan øges til næsten 2 
							kubikmeter, når bagsæderyglænene lægges ned. 
							Bagsædepladsen er fremragende og hvad bilen i øvrigt 
							angår, ligner den en vanlig E-klasse. 
 
							 
 
							Samme pris Man kunne måske forestille sig, at 
							der var et minus i form af prisen. Det er der ikke. 
							HYBRID-udgaven koster 990.000 kroner. En E 300 CDI 
							med samme effekt koster 984.000 kroner. Forskellen i 
							ejerafgift er ikke mindre end 4000 kroner om året – 
							for en E 300 CDI med 231 hk kører kun 16,1 km/l. For 
							på sidstnævnte får man bedre fartpræstationer.   Det handler altså som altid om, 
							hvorvidt man vil give afkald på fart til fordel for 
							mere miljørigtig kørsel og i dette tilfælde også 
							højere grad af kørselskomfort. Men sandt at sige: 
							Iblandt virker det som om, at prisen for at kunne 
							flintre ét sekund hurtigere op til 100 km/t og kunne 
							køre 18 km/t hurtigere på toppen betales lidt for 
							dyrt af vores miljø – når der nu findes fantastiske 
							alternativer. Godt gået, Mercedes…   
 |