| 
							 
							Man kan diskutere det politiske indhold af de danske 
							bilafgifter. Skal der betales ”luksus” afgift af at 
							blive transporteret mere luksuøst i en luksusbil end 
							i en mikrobil? Men at køre en Mercedes-Benz E 
							Cabriolet handler ikke kun om luksus, det handler om 
							frihed, frihedsfølelse og ikke mindst, at udnytte 
							den korte danske sommer i fulde drag på en fornuftig 
							måde. Det er ikke bare en politisk diskussion, om 
							det er urimeligt, at vi danskere er stillet så meget 
							ringere end f.eks. vores naboer i syd eller mød øst, 
							når det drejer sig om noget så fundamentalt som det, 
							at leve. 
							
							  
							
							Oven på denne indledende meningstilkendegivelse, som 
							nok kan tolkes politisk, men mest af alt er et 
							forsøg på at se på biltransport som mere end blot en 
							transportopgave, der løses, kan vi i hvert fald 
							fastslå, at det kun er de færreste danskere, der har 
							økonomi til denne oplevelse. Den allerbilligste 
							E-klasse cabriolet, som er den ultimative 
							cabrioletoplevelse, er prissat til 818.200 kroner. 
							Den prøvekørte E 400 Cabriolet koster 1.175.400 
							kroner fordi der er 333 hestekræfter under hjelmen 
							samt et 7G Tronic Plus automatgear til at håndtere 
							kræfterne. Det kan de færreste betale. 
							
							  
							
							Under det halve i Tyskland 
							
							I Tyskland er den selvsamme E 400 Cabriolet prissat 
							til 60.630 Euro inkl. afgifter, det svarer til 
							460.000 kroner. Den billige E 200 Cabrio koster 
							47.600 Euro, svarende til 360.000 kroner. Det er en 
							pris, som temmelig mange danskere vil kunne betale 
							og måske også gerne ville betale for at opnå den 
							”luksus” det er, at udnytte den danske sommer i 
							størst muligt omfang. 
							
							  
							
							Der er nemlig markant forskel på en E cabriolet og 
							de langt billiger cabriolet’er på markedet, som også 
							kan købes i Danmark til stort set samme pris som en 
							E cabrio i Tyskland: 
							
							  
							
							Støjsvag og plads til fire 
							
							I en E-klasse cabriolet er man ikke bare godt 
							beskyttet, man har plads til fire voksne personer, 
							og støjbilledet omkring bilen, i cockpittet, med 
							kalechen åben er så dæmpet, at man ikke bliver træt 
							af at køre åbent. Selv ved dansk motorvejsfart er 
							vindstrømmene omkring bilen så styrede, at man ikke 
							får vinden i nakken og håret i øjnene. Det er ingen 
							af de konkurrenter, vi har haft lejlighed til at 
							prøve, i stand til. 
							 
							
							
							  
							
							Klik på billederne og se dem større 
							 
							
							Den prøvekørte luksusudgave inkluderer megen af den 
							slags luksus, man ikke nødvendigvis behøver at være 
							afgiftsfritaget fra. Varm luft i nakken, så man ikke 
							bliver stiv i nakken af den smule træk, det trods 
							alt ikke kan undgås, at der er i det åbne cockpit, 
							er ekstraudstyr – der selvfølgelig kan erstattes af 
							et halstørklæde eller en høj krave på jakken. Og det 
							udstyr på den prøvekørte E 400 Cabriolet, der tvang 
							prisen op på 1,6 millioner kroner, er heller ikke 
							alt sammen nødvendigheder. 
							
							  
							
							Selvstyrende 
							
							Alligevel er det dog betryggende at opleve, at 
							Distronic Plus – den adaptive fartpilot, der selv 
							regulerer afstanden til den forankørende bil (helt 
							ned til 0 km/t) – også kan styre bilen på en plan 
							asfaltvej med tydelig vejafmærkning. Det er ikke 
							det, der meningen med systemet. Meningen er, at 
							systemet stilfærdigt styrer bilen på plads igen, 
							hvis den kommer for nær f.eks. en midterstribe. Men 
							føreren kan naturligvis meget enkelt overrule 
							systemet ved at holde fast i rattet og styre bilen 
							udover linjen, hvis der f.eks. skal overhales eller 
							drejes. 
							 
							
							
							  
							
							Klik på billederne og se dem større 
							 
							
							Den prøvekørte variant havde rigtig meget af den 
							slags udstyr, som både skaber sikkerhed og 
							luksustransport. Men bilens basisegenskaber er ens 
							for alle varianter: 4 regulære sidepladser, et stort 
							bagagerum på 390 liter, når kalechen er i brug, og 
							fornuftige bagagepladsforhold, når der også skal 
							være plads til kalechen. 
							
							  
							
							Kalechen kan foldes op og i på ca. 25 sekunder med 
							hastigheder op til 40 km/t. Den tid, cockpittet ikke 
							er tildækket, er dog begrænset til 15 sekunder. Det 
							giver mulighed for hurtig reaktion, når man 
							pludselig overraskes af en regnbyge. 
							
							  
							
							Kortere og sportslig 
							
							Mercedes-Benz E-klasse cabriolet er baseret på E 
							Coupé, dvs. en noget kortere udgave af E-klasse 
							Limousine, forskellen er 18 cm. Det gør den mere 
							sportslig at se på og pladsforholdene er naturligt 
							nok også lidt ringere. 
							
							  
							
							Køreoplevelsen er imidlertid ikke meget forskellig. 
							Den adaptive undervogn sørger selv for, at 
							affjedringen er tilpasset det aktuelle behov. Men 
							hvis man endda vil have undervognen strammere, 
							trykker man på en knap, der stramme dæmpningen op. 
							Og det er ikke et utænkeligt ønske, når man har 333 
							hestekræfter på baghjulene. 
							
							  
							
							V6 dobbelt turbo 
							
							De frembringes af en 3-liters V6 med to turboladere, 
							som er ubeskrivelig smidig og har en herlig lyd. Det 
							maksimale drejningsmoment på 480 Nm er til rådighed 
							indenfor omdrejningsintervallet fra 1400 til 4000 
							omdr./min. De 100 km/t nås på 5,3 sekunder og man 
							kan køre 12,7 km/l. 
							 
							
							
							  
							
							Klik på billederne og se dem større 
							 
							
							Der er mange lækre løsninger indbygget i denne 
							udgave, rigtig mange. Og var prisen en halv million 
							kroner vil mange sikkert unde sig den frihed, at 
							omgærde sig med en sådan luksus. Men mindre kan gøre 
							det – og selv da, at det kun de færreste danskere, 
							der kan komme i nærheden af det. Det er ikke 
							altid lige attraktivt at bo i Danmark. 
							 
							
							
							  
							
							18" AMG alufælge (ekstraudstyr) ser 
							godt ud og den adaptive undervogn hindrer at 
							kørekomforten forringes. Klik på billederne og se 
							dem større.  |