- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


Biltest: Mercedes-Benz E 350 T BlueTEC aut. Avantgarde

Powerfyldt facelift


Af Søren Clauding – august 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mercedes C-klasse har i nogen tid kunne fås med den nye dynamiske front, hvor den lille Mercedes-stjerne på fronthjelmen er forvandlet til et magnum-eksemplar af slagsen, indbygget i frontgrillen. Den er også en del af den nye A-klasse, som kun kan leveres med den kraftfulde front. Nu er turen kommet til den luksuøse E-klasse.

 

Men Mercedes har ikke taget springet fuldt ud – bilen kan fortsat fås med den hidtidige front, hvad mange loyale Mercedes-købere måske er glad for.

 

Facelift

Det er ingen hemmelighed, at undertegnede er begejstret for det nye frontparti. Det er en herlig fornyelse, som bilen og kunderne har fortjent. Imidlertid er den nye E-klasse primært et facelift, dvs. der er ikke fortaget nævneværdige tilretninger af designet andre steder end fortil, og det er altså kun hvis man vil havde det, at der virkelig er tale om en bemærkelsesværdig ændring.


Klik på billederne og se dem større


Netop det er måske den største svaghed, i hvert fald hvad angår den prøvekørte stationcarudgave. For det kantede agterparti er ikke helt i harmoni med fronten – efter undertegnedes mening, men heldigvis er udseende noget, bestemt ikke alle er enige om.

 

Stort og funktionelt bagagerum

Hvad angår de funktionelle egenskaber er de ens. Bagagerummet er ikke ændret, det er fortsat ret stort og bagagerumsdækkenet glider med op under den store bagklap, når den åbner ved tryk på en knap, det indvendige er regulært og let tilgængeligt og bagsæderyglænene falder næsten af sig selv ned i vandret position, når låsen udløses. Derved øges bagagepladsen til ikke mindre end 1950 liter.

 

Bagsædebenpladsen er udmærket, som forventet i en bil, der måler små 5 meter i længden, men ellers var den største oplevelse kombinationen af den kraftfulde 3-liters V6 turbodiesel, kombineret med 7G-Tronic-Plus gearkassen.

 

Trækvillig og smidig

Smidigheden er kolossal, støjniveauet minimalt og trækvilligheden givet af et drejningsmoment på overbevisende 620 Nm i omdrejningsområdet fra 1600 til 2400 omdr./min. Det gør det muligt at flytte den næsten 2 tons tunge stationcar op på 100 km/t på under 7 sekunder og er der fri bane, kan man nå 243 km/t. Spænder man en anhænger bagpå, må den veje op til 2,1 tons.


Klik på billedet og se det større


7G-Tronic gearet skifter forbilledligt og medvirker til, at man i praksis kan komme tæt på forbrugstallet på 17,5 km/l – et tal som også er overbevisende, de mange hestekræfter taget i betragtning.

 

Køreegenskaberne

Testbilen var udstyret med det omfattende Avantgarde udstyr plus rå mængder af ekstraudstyr (for små 200.000 kroner). Standard er en E-klasse udrustet med 16” fælge. Den prøvekørte bil havde 18” hjul til at skabe forbindelsen til kørebanen og det gør de fremragende, hvis det er spændende kurveegenskaber og præcis højfartskørsel, man efterspørger.


Klik på billedet og se det større


På ujævne danske provinsveje er de mindre fælge måske nok at foretrække af komfortmæssige årsager, men indrømmet: Det ser godt ud med de store alufælge, og den adaptive undervogn medvirker til, at det reelt kun er de helt små ujævnheder, der virker forstyrrende.

 

Prisen for den prøvekørte variant er 1.064.000 kroner, men den billigste diesel får for blot 657.000 kroner. Det er mange penge, men for en Mercedes er prisen mere end rimelig.

Mercedes E 350 Stationcar i Motorradioen


Klik på billederne og se dem større


Model:

Mercedes-Benz E 350 T BlueTEC Stationcar Avantgarde

Listepris:

Kr. 1.064.000 excl. ekstraudstyr

Motor og transmission:

6 cyl. Common-rail dieselmotor, 3,0 l. 252 hk. 620 Nm/1600-2400 omdr./min. 7G tronic Plus automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

6,9 sek./ 243 km/t/ 17,5 km/l /152 g/km

Længde:

4,90 m

Bagagerum:

695-1950 liter

Anhængervægt:

2100 kg

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 16” alufælge (standard). Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Regnsensor. 2 X Isofix.


Klik på billederne og se dem større

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt