| 
							 
							
							
							
							  
							Mercedes E 350 BlueTEC i Motorradioen 
							 
							
							Sidste efterår prøvekørte vi Mercedes E 350 T 
							BlueTEC (læs 
							prøvekørslen af Mercedes-Benz E 350 T BlueTEC hér 
							>>>). Nu var det tid til at prøvekøre den samme 
							bil igen, for i mellemtiden har den fået to flere 
							gear… 
							
							  
							
							Hvorfor er så det interessant? Fordi den nye 
							9G-TRONIC PLUS gearkasse i sig selv er et 
							bemærkelsesværdigt skridt fremad og samtidig udtryk 
							for den stadige udvikling, som Mercedes udsætter 
							deres modeller for. Det sidste er bestemt ikke uden 
							betydning, for der er tradition for, at hvad man ser 
							af nytænkning på luksusbiler få år senere optræder 
							på mere prismæssigt tilgængelige biler og derfor har 
							betydning for den samlede udvikling af nye biler. 
							Det er til gavn for alle – også de, der ikke har 
							mulighed for at anskaffe en Mercedes. 
							
							  
							
							Flere gear – uden mervægt 
							
							Den nye 9G-TRONIC PLUS automatgearkasse er ligeså 
							kompakt som den hidtidige 7-trins gearkasse. Og den 
							er skabt i lettere materialer. At konstruere en 
							sådan gearkasse, anbringe den i en bil med en 
							3-liters 252 hestes turbodiesel, der præsterer 
							imponerende 620 Nm og et bredt omdrejningsområde, 
							for siden at sende kræfterne ud på baghjulene, 
							kræver et vist mod. For belastningen er stor. 
							
							  
							
							Det kan alene lade sig gøre, fordi man ved samme 
							lejlighed har reduceres vibrationsniveauet og dermed 
							belastningen af materialerne. Hvilket har den 
							udmærkede pluseffekt, at kørekomforten forøges og 
							støjniveauet sænkes. Men især fordi den elektroniske 
							styring af motorkræfter og momentomformer muliggør, 
							at belastningen ikke overstiger det, materiellet kan 
							holde til. 
							
							  
							
							Verdens første 
							
							Som sådan har Mercedes skabt verdens første 
							baghjulstrukne bil med 9-trins automatgear og 
							momentomformer. Sidstnævnte er blevet ekstrem 
							effektiv, 8 procent bedre end den, der blev anvendt 
							i 7-trins versionen. 
							
							  
							
							Summa summarum: Lavere støj- og vibrationsniveau og 
							ved samme lejlighed et forbedret brændstofforbrug og 
							lavere CO2 udledning. Ny kører bilen 18,2 km/l. 
							Ganske godt af en 2 tons tung bil, der disponerer 
							over så mange kræfter og er i stand til at nå 100 
							km/t på bare 6,9 sekunder. Start-stop er også 
							standard og står formentlig også for sin del af den 
							forbedrede brændstoføkonomi. 
							
							  
							
							Mindre støj 
							
							Men der stopper fordelene ikke. De mange gear og den 
							præcise styring indebærer, at motoren i gennemsnit 
							roterer ved lavere omdrejningstal. Derved reduceres 
							slitagen naturligvis, men også det gennemsnitlige 
							støjniveau sænkes – med ikke mindre end 4 dB. Det er 
							overbevisende, for det har både passagerer i bilen 
							som omverdenen glæde af. 
							
							  
							
							Under kørslen oplever man ofte, at motoren slår sig 
							til ro ved de helt lave motoromdrejningstal. Når man 
							kører med 60 km/t vælger gearkassen 6. gear og 
							maskineriet roterer med 1000 omdr./min. Og man hører 
							det stort set ikke. Med 110 km/t er oplevelsen den 
							samme, selv der er skiftet til 9. gear og motoren 
							roterer med 1200 omdr./min. 
							 
							
							
							  
							 
							
							Underbygger kørselskomforten 
							
							Derved underbygger gearkassen den eksklusive 
							komfortable kørsel, som kendetegner en Mercedes 
							E-klasse. Egentlig blev den i testperioden kun 
							forstyrret ved kørsel på ujævn vej, fordi de 16” 
							fælge, der er standard og også de 17” fælge som 
							indgår i Avantgarde Plus-pakken var erstattet af 18” 
							fælge med tilhørende brede men også lave dæk uden 
							megen affjedringskomfort. Resultatet er, sådan som 
							vi oplevede det, at små ujævnheder mærkes, hvorimod 
							E-klassen på det nærmeste svæver henover f.eks. 
							vejbump, fordi de er så store, at det er 
							affjedringen, der tager af for stødene. 
							 
							
							
							  
							
							  
							
							
							 Hvis man så i øvrigt synes, at der skal mere fart 
							over feltet, har man fortsat mulighed for at vælge 
							mellem tre forskellige køreindstillinger: Eco, 
							Normal og Sport. Det påvirker kraftoverførslen, 
							gearvalget – og brændstoføkonomien. 
							
							  
							
							Sidst men ikke mindst er det værd at bemærke, at 
							listeprisen siden sidste år i august kun er forøget 
							med 3000 kroner, til trods for den nye gearkasse.  |