| 
							 
							Den vækker opmærksomhed, hvor den kommer frem. Og 
							eyecatcheren er ikke blevet mindre efter den seneste 
							fornyelse, hvor Mercedes-Benz CLS har fået den nye 
							dynamiske, aggressive og skarpe front, som de øvrige 
							nye generationer af bilmærket fra Stuttgart også er 
							blevet udstyret med på det seneste. Bilen er for 
							den, der tør vise verden, at han – eller hun – selv 
							tør. Elegant, dynamisk, fancy og yderst eksklusiv. 
							
							  
							
							Faktisk er CLS så eksklusiv, at selvom den let ville 
							kunne rumme fem voksne personer, så vil den femte 
							sidde meget ubehageligt. Den midterste siddeplads på 
							bagsædet er nemlig erstattet af et panel i hele 
							armlænets bredde. Et panel, hvor man kan have 
							småting liggende – anvendelsen af panelet er ikke så 
							fancy. Men det sender et skarpt signal: CLS er en 
							bil for maksimalt fire personer. 
							 
							
							  
							 
							
							Dyr bil - men alt er relativt 
							
							Når man har kikket sig mæt på Mercedes CLS, sådan i 
							første omgang, for helt mæt bliver man vel aldrig, 
							er det ingen dum ting at forstå baggrunden for 
							bilen. Måske at begynde med at forstå, at det altså 
							ikke er på alle markeder at CLS i 500-udgaven med 
							408 hestekræfter under motorhjelmen koster tæt ved 2 
							millioner. 
							
							  
							
							For det andet kan den, selv med den utålelige danske 
							brandbeskatning, erhverves for ”blot” 1 million, 
							sådan lige godt og vel, så disponerer man ”kun” over 
							godt 200 hestekræfter, men designet er jo det samme. 
							I udlandet vil den koste langt under det halve og 
							derfor er CLS’s naturlige og store markeder ikke i 
							samme grad det eksklusive luksusmarked, som det vil 
							være i Danmark. 
							
							  
							
							Sportsligt image 
							
							For det tredje har Mercedes en lang tradition 
							indenfor sportslige biler – en tradition som man 
							lidt selvforskyldt pga. den høje luksusgrad har 
							givet køb på til fordel for ikke mindst BMW. 
							Mercedes kæmper hårdt for at generobre det 
							sportslige image ved bl.a. at engagere sig i 
							motorsport på mange niveauer – og det går så også 
							meget godt. Men de seneste års opstramning af design 
							og appeal skal holdes ved lige og hertil bidrager 
							CLS ganske udmærket. 
							  
							
							Tilbage i midt 90’erne fremstillede Mercedes faktisk 
							en sportslig coupé. Men den var reelt en 
							to-personers bil. Da man i 2004 lancerede 1. 
							generation af CLS havde man taget et klogt og 
							fascinerende skridt ved at skabe den som en stor, 
							luksuøs 4-personers coupé med fire døre og luksuøse 
							køreegenskaber (undervognen stammer fra E-klasse). 
							Man kombinerede så at sige det bedste fra to 
							verdner. Og det har man så yderligere strammet op i 
							den nye generation, som første gang så dagens lys i 
							2011. 
							
							  
							
							Karisma og funktion 
							
							Målet med Mercedes CLS var at skabe et stærkt design 
							med masser af karisma og forene det med komfort og 
							praktisk anvendelse. Det er til fulde lykkedes, 
							fordi CLS har pladsforhold som en sedan. Men der er 
							også rigeligt at tage af, for bilen er næsten 5 
							meter lang og kun 500 liter er reserveret bagagen. 
							
							  
							
							Den prøvekørte udgave er ikke topversionen, men 
							næsten. Den findes med større motorer, men den 
							spræl-levende, omdrejningsvillige og muntre 4,7 
							liters V8 med dobbelt turbolader er nu fuldt 
							tilstrækkelig, i hvert fald til danske 
							hastighedsgrænser. Træder man speederen i bund og 
							lader 7-trins G-tronic gearkassen forestå 
							gearskiftet i sports-indstillingen er festen forbi 
							efter 4 sekunder, da rammer man de 80 km/t. Var man 
							fortsat, ville de 100 km/t være nået på godt 5 
							sekunder og løjerne standse ved den elektroniske 
							begrænsning på 250 km/t. Ganske godt i en bil, der 
							vejer tæt ved 2 tons. 
							 
							
							  
							 
							
							Relativt benzinøkonomisk 
							
							Samtidig kan man have relativt god samvittighed, for 
							Mercedes har også arbejdet med 
							brændstofeffektiviteten og uden at sparke til den, 
							kører man officielt 11,1 km/l. Egentlig ret pænt – 
							og det er da også 20 procent bedre end hos 
							forgængeren. 
							
							  
							
							Det er usædvanligt at kalde en V8 for munter. Men 
							det er ikke desto mindre oplevelsen. Det skyldes 
							formentlig, at man ikke lader det være op til 
							cylindrene selv at forestå åndedrættet. Den del af 
							arbejdet klarer de to turboladere og derved opnår 
							man et moment på ikke mindre end 600 Nm allerede ved 
							imponerende lave 1600 omdr./min. Og det holder helt 
							op til 4750 omdr./min – altså tæt ved det 
							omdrejningstal, hvor effekten på de 406 hk for alvor 
							begynder at indfinde sig. 
							
							  
							
							Fremragende kurveegenskaber  
							
							Men motorkraften er ikke det eneste overbevisende i 
							en CLS 500. Kurveegenskaberne er fremragende. I 
							sportsindstillingen, som man opnår ved at trykke på 
							en lille knap, så klarer luftaffjedringen resten, 
							bliver affjedringen en smule fastere, men ikke 
							meget. Ved høj fart er vi dog sikre på, at 
							forskellen bliver mere tydelig. Fortil benytter man 
							en ægte racerbilsophængning – en slags dobbelt 
							wishbone men med flere forankringspunkter – og 
							baghjulene er forankret ikke færre end 10 steder. 
							
							  
							
							En CLS er standardmonteret med 255/40-18 hjul, men 
							den prøvekørte bil var påmonteret 19 tommer fælge 
							med 285 mm brede dæk på bagakslen. Det giver et 
							super vejgreb på tør vej. På våd vej er det til 
							gengæld ingen dårlig idé at beherske ambitionerne en 
							smule – da bliver den temmelig levende på bagvognen, 
							for nu at sige det mildt. 
							  
							
							Tilkøb udstyr 
							
							Man ville kunne berette om CLS i mange flere ord end 
							disse, men bemærk det unikke lygtedesign, bemærk 
							hvordan kanter og kurver er forenet i modig harmoni. 
							Og vær klar over, at en Mercedes-Benz CLS først helt 
							lever op til forventningerne, hvis man tilkøber 
							udstyr som førerassistentpakken, parkeringshjælpen 
							og et par andre småting. Det bliver den selvfølgelig 
							ikke billigere af, men så kan man jo glæde sig over 
							at have bidraget lidt ekstra (undskyld, ret meget 
							ekstra faktisk) til den evigt sultne danske 
							statskasse.  |