| 
							 
							
							Det var køreoplevelsen, der dominerede 
							totalbilledet, da vi gav os på langtur i 
							stationcar-udgaven af Mercedes C-klasse. Den er 
							ganske enkelt den bedst kørende mellemklassebil 
							blandt dem, vi har prøvet her på Motorsiden.dk. 
							Intet mindre. 
							
							
							  
							
							
							
							Mandomsprøven 
							
							
							Det er stærke ord, at kåre én bil til at køre bedre 
							end nogen anden. Og indrømmet: Det kommer da også an 
							på hvilke forventninger, man har til en bils 
							køreegenskaber. Men det er uomtvisteligt, at ved høj 
							fart – dvs. 200 km/t og derover – viser en bil sit 
							sande jeg. Og ét af de steder, hvor en bils sande 
							jeg for alvor sættes på prøve, er ikke på snoede 
							motorbaner ved lave hastigheder, men ved kørsel hen 
							over det ”berømte” motorvejsforløb syd for Kassel i 
							Tyskland. Hér bør en bil kunne køres igennem med 180 
							km/t uden ”slinger i valsen”. De færreste er stabile 
							ved 200 km/t. Mercedes’en kunne køre meget hurtigere 
							uden på et eneste tidspunkt at nærme sig grænsen for 
							ustabilitet. Det var en sand mandomsprøve, den dér 
							bestod. 
							
							
							  
							
							
							Men ét er, at kunne køre hurtigere end man normalt 
							vil gøre, selv på de tyske autobahns (det tillader 
							hverken trafik eller sund fornuft), et andet er at 
							opleve køreglæde på snoede veje, i hurtige sving, i 
							langsomme sving, ved bykørsel og ikke mindst i de 
							situationer, hvor bilen egentlig blot er et 
							transportmiddel og køreoplevelsen skudt i 
							baggrunden. 
							
							
							  
							
							
							
							Baghjulstræk og Distronic Plus 
							
							
							Mercedes har valgt baghjulstræk til alle modeller på 
							C-klasse niveau og derover. Det er med til at 
							fastholde den køredynamiske oplevelse på snoede 
							landeveje – uden tab af kørekomfort. Og til kørsel i 
							byerne har man opfundet ”Distronic Plus”. 
							
							
							  
							
							
							Sidstnævnte er et unikt system, som regulerer 
							afstanden til forankørende biler – helt ned til 0 
							km/t. I praksis fungerer det derfor også ved 
							langsomgående kø-kørsel. Når bilen er bremset ned 
							til 0 km/t, træder stop/start systemet i funktion, 
							motoren går i stå og når den foran holdende bil igen 
							sætter sig i bevægelse, vipper man blot til en pal 
							ved rattet, så springer Mercedes-diesel’en i gang og 
							bilen begynder at køre, når afstanden er den 
							rigtige. 
							
							
							  
							
							
							
							Skal benyttes med omhu 
							
							
							Systemet fungerer også ved høj autobahn-fart. Eneste 
							svage punkt er de andre bilister. Hvis man ligger i 
							overhalingsbanen med behørig afstand til bilen 
							foran, er den behørige afstand så stor, at bilister 
							i inderbanen ofte føler sig fristet til at fylde 
							hullet ud og simpelthen stryger ud foran Mercedes’en, 
							som naturligt nok bremser ned for at genetablere den 
							korrekte minimusafstand. 
							 
							
							
							  
							 
							
							
							Det er irriterende (om end det alene er udtryk for 
							andre bilisters manglende disciplin, hvad angår det, 
							at holde afstand) men bevirker desværre, at bilister 
							bag Mercedes’en (som typisk også holder for ringe 
							afstand) bliver overraskede. Og da deres biler 
							sjældent kører så godt som C-klassen, kan der opstå 
							kritiske situationer. Derfor skal Mercedes føreren 
							benyttet Distronic Plus med omhu og udvise ansvar 
							overfor de andre bilisters dårlige bilkørsel – for 
							selvom de måske kører forkert, bør man selvklart 
							undgå at bringe dem i fare… 
							
							
							  
							
							
							Efter denne sværte: Er nogen i tvivl om at 
							køreoplevelsen dominerede oplevelsen af C-klassen på 
							langfart? Næppe. 
							
							
							  
							
							
							
							Herlig maskinkraft 
							
							
							Motoren var en 170 hestes commonrail diesel, en 
							række 4’er på 2,2 liter, der yder et maks. moment på 
							400 Nm allerede ved 1400 omdr./min – et moment som 
							holder helt op til 2800 omdr./min. Det giver et 
							kraftoverskud, som svarer til en langt større motor 
							og det ses på såvel fartpræstationer og forbrug: 
							0-100 km/t på 8,5 sek., 219 km/t på toppen og så kan 
							den køre 21,3 km/l (dog ikke ved 200 km/t!). Den 
							motor understøtter fuldt ud køreoplevelsen. 
							
							
							  
							
							
							Det samme gør 7G-tronic Plus gearkassen, der på 
							inter tidspunkt opfordrer føreren til selv at styre 
							gearskiftene. Det klarer gearkassen ganske enkelt 
							suverænt. 
							
							
							  
							
							
							
							Potent og maskulin 
							
							
							Og bilen i øvrigt: Jo, efter det gennemgribende 
							facelift i foråret er der tale om en visuelt potent 
							og noget mere maskulin bil end forgængeren. Den nye 
							idé med i Avantgarde udstyrsvarianten at indbygge 
							stjernen i kølergrillen (hvori man i øvrigt har 
							indbygget Distronic’en) funger fortræffeligt, om end 
							man så må give afkald på sigtekornet forrest på 
							motorhjelmen. 
							
							
							  
							
							
							I kabinen er pladsen vel disponeret om end 
							interiøret er det mindst ophidsende i en C-klasse. 
							Og stationcardesignet gør ikke bare bilen smukkere 
							og mere maskulin, det er også funktionelt et scoop, 
							fordi Mercedes gennemtænker tingene i mindste 
							detalje. Prisen?  Jo, listeprisen efter den nye 
							prisstrategi, som blev indført i januar 2010, byder 
							på en basispris på 561.000 kroner – og den 
							inkluderer jo køreegenskaberne. Men oven i den skal 
							man så lægge 51.000 kroner for førerassistentpakken, 
							der inkluderer Distronic Plus. Yderligere var den 
							prøvekørte C-klasse udstyret med udstyr for 260.000 
							kroner udstyr (som bl.a. omfatter 7G-Tronic Plus og 
							Avantgarde designet). Dermed er prisen vokset til 
							tæt ved 900.000 kroner og det er mange penge for en 
							mellemklassebil, men hvor er der bare lækkert… 
							 
							
							   |