| 
							 
							
							Allerede da Mercedes-Benz præsenterede den nye 
							A-klasse for første gang - det skete på det store 
							motorshow i Genève dette forår - revolutionerede man 
							med et slag opfattelsen af, hvad en A-klasse skulle 
							være. I stedet for den høje, rummelige, men ikke 
							udpræget spændende kompaktbil, der fik sit 
							gennembrud, da den væltede i den svenske elg-test, 
							er den nye generation den diametrale modsætning. Der 
							er ingen risiko for at den vælter, tværtimod suger 
							den sig til asfalten og har køreegenskaber som en 
							sportsvogn. 
							
							
							  
							
							
							Der er intet af den hidtidige model tilbage, bortset 
							fra navnet, forhjulstræk og sandwichbund. Det sidste 
							er et vigtigt element i bilens passive sikkerhed, 
							fordi strukturen i bunden reducerer risikoen for at 
							komme til skade ved kollision. Men man skal være 
							ingeniør for at kunne identificere den - den ses 
							ganske enkelt ikke. 
							
							
							  
							
							
							
							Kender ikke janteloven 
							
							
							Den nye A-klasse har fået det nye, frække og 
							dynamiske look med opret front og en 
							Mercedes-stjerne, der ikke kender til janteloven. 
							Den har en potent og elegant front med masser af 
							pondus. Og det skulle vise sig, at køreegenskaber 
							til fulde lever op til det nye look. A-klassen måler 
							nu blot 1,43 meter i højden - det er ikke mindre end 
							18 cm mindre end forgængeren. Der er i enhver 
							sammenhæng tale om en helt anden bil. 
							
							
							  
							
							
							Den lave højde og den attraktive linjeføring har dog 
							det gjort indstigningsforholdene til bagsædet lidt 
							besværlige. Nu skal man atletisk bukke sig ind under 
							døråbningens overkant, noget for noget. Men det skal 
							så siges, at når man først er kommet på plads, 
							sidder man udmærket, der er tilstrækkelig afstand 
							til loftet, bredde over skuldrene og rimelig med 
							benplads, taget i betragtning, at længden er 4,29 
							meter. Det hjælper også på bagsæde komforten, at man 
							kan få fødderne ind under forsæderne. Gennemtænkt og 
							velkonstrueret. 
							 
							
							  
							 
							
							
							
							God bagageplads 
							
							
							Pladsen er ikke taget fra bagagerummet. Her finder 
							man 341 liter bagagekapacitet, som dog opnås ved at 
							indregne pladsen under bagagerumsbunden - for hér er 
							intet reservehjul. Lægger man bagsæderyglænene ned, 
							får man et stort set plant bagagerumsgulv, som er 
							let at komme til og bilen er egentlig nem at læsse. 
							Ialt kan man opnå 1157 liter bagagerumsplads. Det er 
							OK, for ingen har påstået at en A-klasse skulle være 
							en lastbil. 
							
							
							  
							
							
							Bedst sidder man imidlertid i de glimrende forsæder, 
							med godt overblik over det pæne og bevidste 
							instrumentbord. Eneste forstyrrende element er 
							multi-funktionsskærmen, placeret over 
							midterkonsollen, som ikke er særlig pæn og nærmest 
							ser ud som om den er skruet på efter at bilen er 
							blevet samlet - hvad der nok heller ikke er helt 
							forkert. Der er lidt tablet-tankegang over det 
							design. Smag og behag er forskellig, men ingen kan 
							overbevise os om, at det er kønt... 
							
							
							  
							
							
							Fralægningspladserne er tilstrækkelige, men det er 
							ikke dér, en Mercedes A-klasse vinder købernes 
							gunst. 
							
							
							  
							
							
							
							Menneskeret 
							
							
							Det gør den til gengæld, når man sætter i gear og i 
							det konkrete tilfælde lukker op for 136 dieselheste 
							i den 1,8 liters store turbodieselmotor med 
							intercooler. 
							 
							
							  
							 
							
							
							Det burde være en menneskeret for enhver bilist 
							mindst én gang i sit liv at prøve at køre en 
							Mercedes, så man har et sammenligningsgrundlag i 
							eventuelt valg af andre biler. Og med den nye 
							A-klasse er der ingen grund til, at det ikke skulle 
							være i den. Dens køreegenskaber er meget tæt på det, 
							man oplever i den utrolig velkørende C-klasse. Til 
							trods for at sidstnævnte har træk på forhjulene. En 
							A-klasse kører bare så godt. 
							
							
							  
							
							
							Styrepræcisionen er forbilledlig, affjedringen er 
							forholdsvis fast, men det kan skyldes at testbilen 
							var udstyret med større fælge, bredere dæk og dermed 
							har mindre affjedring i dæksiderne. Det medfører 
							måske, at styrepræcisionen er en smule ringere med 
							de standardmonterede 195 mm brede 15" dæk. 
							
							
							  
							
							
							
							Mærkes på vejbanen 
							
							
							Maskineriet er eminent. Det er sjældent man oplever 
							en så smidig og trækvillig dieselmotor. 136 
							hestekræfter siger ikke hele sandheden. 300 Nm i 
							hele omdrejningsområdet fra 1600-3000 
							motoromdrejninger i minuttet siger meget mere. Det 
							ultimative svar får man imidlertid først, når man 
							sidder bag rattet og slipper effekten ud på 
							vejbanen. De 100 km/t kan man nå på 9,3 sekunder og 
							210 km/t påstås den, at kunne køre på toppen. Det 
							betvivler vi ikke. Men utroligt, at den også kan 
							køre 23,3 km/l - det kan den så nok heller ikke, 
							hvis man udnytter dens fartformåen. 
							
							
							  
							
							
							Og det har man lyst til, fordi den kører så godt. 
							
							
							  
							
							
							Standardudstyrsniveauet i en A-klasse er højt, 
							derfor er en pris på 360.000 kroner mere end 
							spiselig. Ekstraudstyr koster penge hos Mercedes, 
							men hvor er løsningerne da også bare gennemførte. 
							F.eks. et yderst velfungerende "lanekeeping" system 
							(fungerer også glimrende i regn og på våd asfalt), 
							der via vibrationer i rattet lige sender føreren et 
							signal om, at hans bil måske er lidt på afveje. I 
							stedet for en irriterende afslørende lyd, som andre 
							byder deres førere. 
							 |