- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Mercedes-Benz CLA 220 CDI Shootingbrake

Karakterfuld luksus-tourer


Af Søren Clauding – august 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Historien begyndte med Mercedes-Benz CLS. Da succesen var i hus, udsprang ”touring-udgaven” af CLS med det nostalgiske Rolls-Royce inspirerede efternavn ”Shootingbrake”. Også den ramte plet. Siden fulgte den kompakte mellemklasse-udgave af CLS, baseret på A-klassen og derfor døbt CLA og i hælene på den, endnu en Shootingbrake-version, som efter vores opfattelse går endnu renere ind end den almindelige CLA.

 

Hvorfor? Af flere grunde, faktisk. For det første ser den bedre ud. Udseende er dog noget, alle har en mening om, så i disse linjer er det undertegnedes uforgribelige opfattelse. Se på billederne her på siden, se også vores prøvekørsel af CLA (prøvekørslen af Mercedes CLA finder du hér >>>) og døm selv.

 

Helt sin egen

Hvad der til gengæld er indiskutabelt, er funktionen. CLA Shootingbrake er ingen stationcar, heller ikke en traditionel hatchback. Det nærmeste, man kan kalde de etablerede bilbetegnelser, er netop en touring-udgave af en coupé. Men hvorfor skal den overhovedet kategoriseres? Den er helt sin egen, den har sin egen karakter, og med sig har den også Mercedes-bilernes sædvanlige luksus. Spørgsmålet er derfor helt klart: Vil man have sådan en, eller vil man ikke have sådan en (hvis man altså kan betale den).

 

Egentlig er den ikke SÅ dyr. Den billigste CLA Shootingbrake koster godt 460.000 kroner og det er ikke meget forskelligt fra andre premium biler i samme størrelse – den måler 4,63 meter i længden. Og også den allerbilligste byder på 495 liter bagageplads under det aerodynamisk hældende coupéagtige bagparti – en bagagekapacitet, som i øvrigt kan udvides til små 1,4 kubikmeter, når bagsædernes ryglæn lægges ned.

 

Noget dyrere

Den prøvekørte version var så noget dyrere, bl.a. fordi den havde en 177 hestes 2,1 liters dieselmotor i maskinrummet. Mercedes havde desuden hængt en masse ekstraudstyr på, så totalprisen for den prøvekørte version var krøbet op på 713.000 kroner – men mindre vil om nødvendigt kunne gøre det.

 

Tilbage til basis: CLA Shootingbrake er baseret på samme undervogn som A-klassen og det gør den bestemt ikke dårlig, selvom længden har taget til (den almindelige A-klasse måler 4,29 meter i længden). Faktisk har den opnået noget af den køredynamik og vitalitet, som kendetegner A-klassen og det gør CLA Shootingbrake temmelig underholdende at køre i.



Drivlinen

Det bliver så heller ikke ringere af den omdrejningsvillige og letkørte – men lidt for støjende – dieselmotor. Godt hjulpet af det 7G-DCT dobbeltkoblingsgear, som vi for første gang havde lejlighed til at prøve i denne kontekst, altså med dieselmotor. Fremragende – også ved nedgearing, om end nedgearing altid er en sådan gearkasses udfordring. Når man skal ned i gear virker det som regel med en dobbeltkoblingsgearkasse som om, det kommer som en overraskelse for gearkassen. Da det i virkeligheden også er det, det gør, skal man ikke forvente mirakler i skifte-hastighed. Men 7G-DCT gearet gør det nu godt.

 

Tilsammen præsterer drivlinen en brændstoføkonomi på 23,8 km/l. Sat i forhold til effekt og bilens størrelse er det udmærket, især fordi vi fornemmer, at det i praksis er et tal, der er til at komme i nærheden af i praksis.0

 

Udstyret

Den prøvekørte bil var som nævnt udrustet med forskelligt ekstraudstyr – noget mere vigtigt end andet. Vi kunne måske godt leve uden interiørlister i lys aluminium til små 4000 kroner, hvorimod godt 8000 kroner til bakkamera, alene fordi udsynsforholdene bagud ikke er forbilledlige, er godt givet ud. De tjenes nok også hurtigt ind igen i kraft af færre buler og skrammer. 8” farvedisplayet til små 4000 kroner er nødvendigt, hvis man vil se, hvad bakkameraet har at vise, Bi-Xenon forlygter til 22.000 kroner er en stor luksus – og sikkerhed – ved kørsel i mørke og den elektrisk bagklap er en stor hjælp i hverdagen, hvis man regelmæssigt anvender bagagerummet.

 

I øvrigt skjuler bagagerummet ”verdens hurtigste” bagagerumsdækken. Det er væk på et millisekund, når man vipper på bagkanten. Der er ikke noget nyt i funktionen – den virker bare supergodt, som den skal i en Mercedes.


 

Benpladsen på bagsædet er udmærket.

Andre Mercedes prøvekørsler - find dem hér >>>


 


Model:

Mercedes-Benz CLA 220 CDI Shootingbrake

Listepris:

Kr. 609.100 excl. ekstraudstyr

Motor og transmission:

4 cyl. 2,1 ltr turbodieselmotor. 177 hk. 350 Nm/ 1400-3400 omdr./min. Stop/start. 7G-DCT aut. gear. Forhjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,3 sek./ 228 km/t/ 23,8 km/l /108 g/km

Længde:

4,63 m

Bagagerum:

495-1354 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP med ASR. 7 airbags. Collision Prevent Assist. Multijusterbart læderrat med funktionstaster. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. AUX+USB. 2 X Isofix.


Rammeløse vinduer er med til at understrege det sportslige i en CLA Shootingbrake.

 

Med nedfældede bagsæder disponerer man over 1354 liter bagageplads og et plant bagagerumsgulv.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt