- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mercedes-Benz SLK 350

Verdens smukkeste


Tekst: Søren Clauding – oktober 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bilers udseende har alle en holdning til. Og heldigvis er den forskellig – for ellers ville trafikbilledet godt nok være kedeligt. Derfor er det sjældent, at vi her på Motorsiden.dk udtrykker vores subjektive holdninger til bilernes udseende. Men denne gang er en undtagelse.

 

Mercedes-Benz SLK er uden sidestykke verdens smukkeste bil. En påstand, som er ligeså subjektiv, som hvis vi havde sagt vores mening om udseendet på alle de andre biler, vi i tidens løb har prøvekørt. Men denne gang skal det ud, for den er bare så utrolig vellykket…

 

Kompakt og handy

Stilen er ikke så meget forskellig fra storebror, SL, men hvor dén i al sin pompøse pragt virker lidt for stor, er SLK så kompakt og handy, at den visuelt går rent ind og køremæssigt er en oplevelse, som SL’eren ikke kan leve op til. Gennem snævre sving er SLK’en en oplevelse, ESP’en hjælper til uden at tære på køreglæden. På hurtige strækninger er den som en go-kart. Og det er måske lige præcis dens eneste svaghed: Med de 250 km/t, som SLK’en er elektronisk begrænset til, foretrækker vi SL. Men det er egentlig ret irrelevant på det danske vejnet.

 

Den seneste generation SLK har fået samme aggressive front som de øvrige familiemedlemmer. Det er den blevet lidt mindre elegant af – men til gengæld mere kraftfuld i sit udtryk. Med 305 hestekræfter under motorhjelmen, frembragt af en 3,5 liters V6 i den prøvekørte SLK 350, er bilens udstråling helt i harmoni med dens præstationsniveau.



Køreoplevelse frem for fart

Egentlig er det heller ikke så interessant, hvor hurtigt den kan nå 100 km/t. Langt mere betydningsfuldt er det, at den byder på ultimativ oplevelse fra det øjeblik, den falder indenfor synsfeltet til man kryber på plads i skålsæderne og tilkobler den 7-trins automatiske 7G-Tronic sportsgearkasse, der som ekstraudstyr var monteret på den prøvekørte bil.

 

Den gearkasse er prikken over i’et. Den fornemmes som en DSG-gearkasse, men med syv gear er der så optimal anvendelse af drejningsmomentet (hvad der ikke altid er tilfældet i biler med færre gear og høj topfart), at køreoplevelsen er enestående.

 

Varme i nakken

Mercedes SLK er født med foldetag. I åben tilstand er den herlig, bl.a. fordi efterårsvinden ikke fik adgang til nakkepartiet. Det skyldes dels en effektiv glasrude monteret mellem nakkestøtterne (SLK er en ægte sportsvogn uden forsøg på at skabe ubrugelige siddepladser bag forsæderne), dels en varmeblæser, monteret i nakkestøtterne.



I lukket tilstand er der så meget skulderplads, at klaustrofobi kun er et ord, man nævner, fordi det hører til i visse andre sportsvogne og netop ikke i SLK.


 


 

Gode pladsforhold

Bagagerummet er på 300 liter indtil taget foldes derned. Så indskrænkes det til 208 liter, som er forbavsende meget og på niveau med almindelige småbiler. Med 4,10 meter i længden er SLK ikke en regulær ”småbil”, snarere på størrelse med en kompakt mellemklassebil. Men indenfor den længde er det rigtig god pladsanvendelse, designerne har arbejdet sig frem imod. Om det så stammer fra en usædvanlig stor bredde? Næh, med 1,77 meter i bredden er SLK faktisk ikke så bred endda.


 


Der var hængt meget ekstraudstyr på den prøvekørte bil. Så meget, at den inklusive et tilskud til statskassen koster 1,24 million. Uden koster den lige under millionen. Og kan man affinde sig med en 163-hestes 1,8 liters kompressormotor, er prisen ”blot” 755.000 kroner. Så skal man godt nok bruge 2,3 sekunder mere på at nå 100 km/t og man kan højst køre 230 km/t. Men det er samme fryd for øjet, der møder en, når man går ud til sin bil. Det er SLK’ens største kvalitet og så kan man jo i samme moment glæde sig over, at CO2 udslippet kun er 209 g/km i forhold til den dyrere versions 242.

 


Model:

Mercedes-Benz SLK 350

Listepris:

Kr. 993.000

Motor og transmission:

V6. 3,5 l. 305 hk v. 6500 omdr./min., 360 Nm v. 4900 omdr./min. 6 trins manuel gearkasse (prøvekørt version: 7 trins aut.) Baghjulstræk. Sports undervogn.

Dæk:

For: 225/45-17

Bag: 245/40-17

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

Brændstoføk/ CO2:

5,4 sek/250 km/t/

9,9 km/l/ 242 g/km

Længde:

4,10 m

Diverse:

ABS. EBD. ESP. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-sideruder. Multijusterbart læderrat. Aircondition. Isofix. Elektrisk kaleche. Sportssæder. Styrtbøjler.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt