| 
							 
							
							Lyden er en oplevelse – men den slutter, når man 
							standser motoren. Køreegenskaberne er en oplevelse, 
							men den er forbi i samme øjeblik bilen holder 
							stille. Udseendet derimod, udstrålingen, den fryd, 
							man oplever i hjertet, når man ser på bilen, kan man 
							opleve i al den tid, man ser på den. Og den er svær 
							at få øjnene væk fra, sådan en Mercedes-Benz SL 500. 
							Sidstnævnte er oven i købet gratis for alle de, der 
							ikke ejer et sådant køretøj. 
							  
							
							
							I testperioden tilbragte den unikke sportsvogn en 
							dags tid på græsplænen på centerområdet under 
							Copenhagen Historic Grand Prix. Den virkede som en 
							magnet, publikum skulle lige forbi og kikke. Og 
							derpå gik snakken om…farven! 
							 
							
							  
							
							På plænen under Copenhagen Historic 
							Grand Prix. 
							 
							
							
							
							Børstet aluminium 
							
							
							Den moderne udgave af den klassiske Mercedes 300 SL, 
							hvor mågevingerne er erstattet af foldetag, var 
							nemlig lakeret i den såkaldte Cerussite Grey SHAPE 
							metalic. En lille operation, der koster den nette 
							sum af 31.206 kroner oveni basisprisen. En lakering, 
							der skaber associationer til børstet aluminium, men 
							som har sin helt egen natur. Pengene værd? Bestemt, 
							når købsprisen inkl. danske nummerplader i forvejen 
							er krøbet op på 3 millioner kroner. 
							  
							
							
							Mercedes-Benz SL 500 BE er ingen supersportsvogn, 
							alene af den grund at Mercedes har skabt deres egen 
							supersportsvogn i form af SLS. Den ligger i en helt 
							anden priskategori. Men uden SLS var SL 500 tæt på 
							at kunne varetage betegnelsen. Den er helt på linje 
							med en række af de skarpe konkurrenter fra Porsche, 
							Ferrari og Lamborghini. Men SL 500 har sin helt egen 
							karakter, fordi den har sin helt egen historie. 
							  
							
							
							
							Tænk på 300 SL 
							
							
							Den nye SL generation har fået et look, der netop 
							fører tankerne tilbage til 300 SL fra 1954. Det er 
							særdeles klædeligt, for forgængeren var unik i sin 
							tid. Det er SL 500 næsten også anno 2012, om end 
							dens design er smittet lidt af på SLK, SLS m.fl. men 
							det er selvfølgelig også en slags SL’er. 
							 
							
							  
							 
							
							
							Den billigste SL har i øvrigt betegnelsen 350 og 
							koster 2 millioner på danske plader. Den prøvekørte 
							SL 500 koster 2,5 mio. – resten er ekstraudstyr, som 
							f.eks. den unikke lakering. Magic Sky control til 
							65.000 kroner regulerer lysindfaldet gennem 
							 panorama-spejlglastaget 
							i foldetaget (som lukker op og i på under 20 
							sekunder), nøgleløs betjening koster 40.000, Nappa 
							læderindtrækket står i godt 80.000 kroner, Harman/Kardon 
							surround sound anlægget i små 30.000 og AMG 
							sportspakken koster 152.000 kroner. Jo pengene får 
							hurtigt hjul at køre på, når man vil udruste sin SL. 
							  
							
							  
							 
							
							
							
							Resultatet er uden sammenligning. 
							
							
							Den herlige buldren fra de otte cylindre, anbragt i 
							V-form og assisteret af to turboladere, der 
							tilsammen ikke alene præsterer op til 435 
							hestekræfter men leverer et moment på ikke mindre 
							end 700 Nm allerede ved 1800 
							motoromdrejninger/minut. De 285 mm brede bagdæk, der 
							bider i asfalten og sender den 1,88 meter brede 
							sportsvogn op til 100 km/t på 4,6 sekunder og videre 
							til 200 km/t på omkring 15 sekunder. Og ja, der blev 
							skrevet ”sportsvogn”, for en SL 500 er på ingen måde 
							en racerbil. Det er den ganske enkelt for tung og 
							for luksuøs til. 
							 
							
							  
							 
							
							
							Derfor blev den heller ikke prøvekørt på en 
							racerbane. Det ville trods fartpræstationerne ikke 
							have været fair. Til gengæld fik den lov til at 
							præstere på det tyske autobahn net. Her levner 
							trafikken dog ikke overvældende mange muligheder. 
							Navigatoren viste 252 km/t, da den elektroniske 
							fartbegrænser blandede sig i accelerationen, og i de 
							momentvise muligheder for at nå den fart, 
							dokumenterede SL 500’eren, at den er både sikker og 
							særdeles velkørende. 
							  
							
							
							
							Det nødvendige kompromis 
							
							
							Den er ikke ultra retningsstabil. Der skal holdes 
							fast i rattet, men det skyldes ikke mindst at 
							offentlige veje, selv de tyske, er ujævne og fyldt 
							med uforudsete overraskelser. Det skal en undervogn 
							kunne håndtere, derfor er der grænser for hvor hård 
							en affjedring og hvor ringe krængning, der kan 
							tillades ved kørsel på offentlig vej. Kører man 
							længere ture, skal de også være til at holde ud. Og 
							500 SL’eren er derfor ganske komfortabel også på 
							langture. Desuden er den ret underholdende på snoede 
							landeveje ved mere civiliserede hastigheder. 
							  
							
							
							Der vil kunne skrives side op og side ned om et så 
							enestående stykke mekanik/elektronik. Vi skal blot 
							fastslå, at Mercedes har brugt oceaner af 
							opfindsomhed i den bil. Opfindsomhed, der gør det 
							muligt at køre ikke bare komfortabelt men også 
							relativt økonomisk. Trods til tider provokerende 
							kørsel kom vi ikke under 10 km/l i gennemsnit over 
							mere end 1000 kilometer. 
							  
							
							
							
							Automatic er bedst 
							
							
							7G-tronic automatgearkassen håndterer gearskiftet 
							bedre end føreren kan gøre det vha. padleshift bag 
							rattet. Og hvor giftig, en sådan bil kan være, hvis 
							man glemmer at bruge sin forstand, så godt er man 
							hjulpet til at komme trygt hjem efter køreturen. 
							Mercedes har jo også en interesse i at passe på de 
							kunder, der kan betale så mange penge for en bil… 
							 
							
							   |