| 
							 
							Hvad gør man, når man har forelsket sig i Mercedes’ 
							smarte A-klasse, men man bor på landet, hvor 
							fremkommelighed især om vinteren er en mangelvare i 
							en lav, fræk sportslig bil. Man køber naturligvis en 
							GLA i stedet – populært sagt Mercedes’ terrængående 
							A-klasse. 
							
							  
							
							GLA er baseret på A-klassen, men den er kraftigt 
							modificeret, så den kan gøre sig fortjent til 
							GL-betegnelsen, der et eller andet sted stammer fra 
							Mercedes’ off-road betegnelse Geländewagen. Visuelt 
							er der lidt SUV eller crossover over den, men i mere 
							teknisk forstand handler det om en tilrettet 
							undervogn, 3 cm forøget frihøjde (som så igen på den 
							prøvekørte udgave var sænket, fordi den var udstyret 
							med en AMG Sportspakke, der i øvrigt også indeholder 
							18” letmetalfælge med lavprofildæk, som ikke rigtigt 
							hører hjemme på en SUV), men ikke mindst i den 
							prøvekørte variant et regulært firehjulstræk – 
							4MATIC. 
							
							  
							
							Elektroniske off-road løsninger 
							
							Den prøvekørte version var desuden udrustet med 
							Mercedes’ nye 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse, 7G 
							DCT, samt flere kørehjælpemidler. Især en 
							elektronisk styring af drivlinen, der kan indstilles 
							på hhv. normalkørsel på plant underlag eller kørsel 
							på løst underlag, hvorved kraftoverførslen ændres. 
							Også den såkaldte DSR (Downhill Speed Regulation), 
							en
							
							 pendant 
							til det andre kalder Hill Descent Control, som 
							automatisk sikrer fremdriften med en hastighed 
							mellem 4 og 8 km/t, er med til at underbygge GLA’ens 
							egenskaber ved terrænkørsel. Kraftfordelingen mellem 
							for- og bagaksel kan variere fra 100 procent på 
							forhjulene til 50 procent for og bag. 
							
							  
							
							Køreoplevelsen på plan vej er forskellig fra den 
							almindelige A-klasse, men ikke meget. Man mærker 
							dog, at GLA også er højere (6 cm), trods alt har den 
							større frihøjde og dermed højere tyngdepunkt. Den er 
							lidt blødere affjedret (trods AMG-opsætningen), men 
							kører præcist og lydløst, når først den er kommet i 
							gang, vel at mærke. 
							 
							
							
							  
							 
							
							Dobbeltkoblingsgearet 
							
							Vi oplevede en lidt iørefaldende buldren fra 
							transmissionen, tror vi, når motoren blev startet og 
							gik i tomgang. Det var overraskende, men lyden 
							forsvandt og blev helt normal, når der blev sat i 
							gear og også under kørslen. Om det har med DCT 
							gearet at gøre, kunne vi ikke fastslå. Om den nye 
							gearkasse er der ellers kun roser: Den fungerer 
							præcist, hurtigt, umærkeligt og har præcis de 
							karakteristika, som kendetegner dobbeltkoblingsgear. 
							
							  
							
							Vi har ikke prøvet GLA i krævende terræn, hvor stor 
							frihøjde er et krav for ikke at blive hængende på 
							toppen af ujævnheder. Men i lettere terræn fungerede 
							tingene upåklageligt, både elektronikken og 
							firehjulstrækket. Igen: Dækmonteringen var ikke 
							optimal til terrænkørsel. Men i indledningsscenariet 
							”Danmark dækket af sne” dvs. med gode vinterdæk, er 
							vi sikker på, at man er godt hjulpet. 
							
							  
							
							Stærk motor 
							
							Med 170 dieselheste under motorhjelmen har man 
							kræfter nok til bilens kørepotentiale. Momentet er 
							stort – 350 NM – over en ultra-bred omdrejningskurve 
							(maksimum fra 1400-3400 omdr./min.) og dermed er 
							motoren ikke alene stærk, men også meget smidig. 
							Fartpræstationerne er fornemme: 100 km/t nås på 8,3 
							sekunder, og samtidig er brændstofforbruget moderat. 
							20,4 km/l er pænt med så mange kræfter, automatisk 
							gearskifte og firehjulstræk. 
							 
							
							
							  
							 
							
							Foruden hele det tekniske set-up adskiller GLA sig 
							også fra A-klassen ved at den er længere. Ikke 
							mindre end 12,5 cm. Den er også 2,5 cm bredere. 
							Sidstnævnte har muliggjort en lidt større sporvidde, 
							som er med til at sikre styrepræcisionen og balancen 
							i bilen. Men den har samme akselafstand som 
							A-klasse. Den større længde opnås alene ved større 
							udhæng bagtil. 
							
							  
							
							Plads som i A-klasse 
							
							Derfor er pladsforholdene i kabinen som i en 
							A-klasse, hvor man dog i GLA 4MATIC har en 
							kardanaksel mellem sæderne. Så på den ene side er 
							pladsforholdene lidt bedre, fordi bilen er bredere 
							og højere, på den anden side lidt ringere, fordi der 
							også findes en kardan-tunnel. 
							
							  
							
							I bagagerummet får man til gengæld al den plads, man 
							måtte kunne savne i en A-klasse. 80 liter mere – 420 
							i alt – og lægges bagsæderyglænene ned, disponerer 
							man over 1235 liter. Lige præcis den forskel på 
							A-klasse og GLA er vigtig, for derved oplever man 
							virkelig, at bilen er anderledes og på det nærmeste 
							har stationcar-egenskaber. Vælger man en af de 
							billigere versioner af GLA (den allerbilligste 
							koster 480.000 kroner) følger der ikke så meget 
							teknik med, heller ikke firehjulstræk og 
							automatgear. Men bagagerummet har man. 
							
							  
							
							Et enkelt ankepunkt, som gælder samtlige A-klasse 
							varianter, vi har prøvet: Sidespejlet i venstre side 
							kan ikke drejes tilstrækkeligt udad. Det er ganske 
							simpelt ikke muligt at indstille det, så man undgår 
							at se hele bilens sideparti. Om der er en skjult 
							løsning på det problem, ved vi ikke, men det er 
							noget, især høje personer, der skyder førersædet 
							langt tilbage, bør forholde sig til, hvis de 
							overvejer en A-klasse, og altså også en GLA. 
							 
							
							
							   |